آیین نهال کاری در پهنه های سبز محوطه میراث جهانی تخت جمشید

بامدادخبر – آیین نهال کاری در پهنه های سبز محوطه میراث جهانی تخت جمشید به مناسبت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی  انجام شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به مناسبت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی در آیین نهال کاری در پهنه […]

بامدادخبرآیین نهال کاری در پهنه های سبز محوطه میراث جهانی تخت جمشید به مناسبت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی  انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به مناسبت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی در آیین نهال کاری در پهنه های سبز محوطه میراث جهانی تخت جمشید گفت: تخت‌جمشید به دلیل ظرفیت زیست محیطی و طبیعی خود در کنار ارزش های تاریخی به عنوان یک چشم انداز و منظر تاریخی طبیعی مطرح می باشد. ظرفیت های زیست محیطی این منطقه به دلیل واقع شدن در مجاورت رودهای پر آب کر و سیوند و حاصلخیزی خاک شرایط ویژه ای را برای دشت مرودشت در طول تاریخ در شکل گیری حوزه تمدنی آن رقم زده است بنابراین توجه ویژه به پهنه سبز این دشت تاریخی، حفاظت از آن و بهره گیری آن در اقتصاد مبتنی بر گردشگری پایدار حایز اهمیت ویژه ای است.

وی ادامه داد: در منظر فرهنگی این مجموعه میراث جهانی و در همجواری تختگاه از چندین دهه قبل با کاشت گونه های سبز نظیر درختان کاج امروزی، پهنه سبزی ایجاد شده است که به عنوان بوستان یا پردیس تخت جمشید خوانده می شود و به عنوان جنگلی مصنوع، امروزه از جمله ظرفیت های طبیعی همجوار با تخت جمشید محسوب می گردد.

فدایی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ و بهره‌برداری از پهنه های سبز محوطه جهانی تخت جمشید، با بیان اینکه: هر چند که در طول سالیان گذشته به دلیل کم توجهی و عدم مراقبت‌های صحیح و اصولی نسبت به این پهنه سبز، آسیب هایی گریبانگیر آن شده است، اما در چند سال گذشته تا به اکنون با مداخلاتی که هم در بخش حقوقی و هم در رابطه با اصلاحات نگهداری و حفاظت بهتر داشتیم، توانستیم که بخش قابل توجهی از این پهنه سبز را با آبیاری منظم و اقدامات مراقبتی نظیر دفع آفات، علف زنی، پاکنی و همچنین با نهال کاری به جای درختان قطع شده، اقدامات نجات بخشی را انجام دهیم و این موضوع را نسبتاً مدیریت کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تأکید بر لزوم بهره برداری هدفمند از این پهنه سبز به ویژه در صنعت گردشگری اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم بزودی با تهیه بسته سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، هم هزینه‌های نگهداری و حفاظت را به نوعی کاهش دهیم و هم با برون‌سپاری و البته نظارت مناسب، ضمن حفظ و توسعه آن نیز بتوانیم مقصد گردشگری تعریف شده و مسئولانه ای را در محور اختصاصی تخت جمشید برای گردشگران ایجادکنیم .

آغاز پروژه حفاظتی و مرمتی شهر استخر