همزمان با دهه مبارک فجر انجام شد؛

تبیین دستاوردهای مجموعه سلامت فارس در حوزه غذا و دارو

بامداد خبر: در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاونان دانشگاه به مناسبت دهه مبارک فجر، مهم ترین دستاوردهای مجموعه سلامت استان در حوزه غذا و دارو طی ۳۰ ماه گذشته، بررسی شد. به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه در […]

بامداد خبر: در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاونان دانشگاه به مناسبت دهه مبارک فجر، مهم ترین دستاوردهای مجموعه سلامت استان در حوزه غذا و دارو طی ۳۰ ماه گذشته، بررسی شد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه در این نشست که صبح امروز، همزمان با چهارمین روز از دهه مبارک فجر برگزار شد، ضمن اعلام رتبه نخست عملکرد مدیریت نظارت و ارزیابی غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کشور طی یک سال گذشته گفت: در راستای حمایت از تولید و تسهیل تولید، اقداماتی شامل ایجاد دفتر خدمات فنی، مهندسی و مشاوره صنایع غذایی استان به عنوان نخستین دفتر در کشور؛ کاهش ۴۰ درصدی مدت زمان صدور پروانه های ساخت؛ صدور ۶ هزار و ۸۴ مورد پروانه ساخت برای صنایع غذایی و صنایع آرایشی، بهداشتی استان فارس، از اقدامات مهم معاونت غذا و داروی دانشگاه طی بازه زمانی ۳۰ ماه گذشته به شمار می آید.

دکتر «سید محمد مظلومی» افزود: در زمینه حمایت از صنایع آرایشی و بهداشتی استان نیز دو اقدام موثر شامل تشکیل اداره نظارت بر صنایع آرایشی و بهداشتی مستقل و تشکیل کمیته فنی و قانونی صنایع آرایشی و بهداشتی به صورت مستقل و برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه ادامه داد: تشکیل کمیته رفع موازی کاری ها با سازمان استاندارد و اقداماتی در راستای رفع موازی کاری ها با هدف کاهش مدت زمان صدور پروانه ساخت و شروع به فعالیت واحدهای تولیدی، از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می رود.

ابتکار فارس در راه اندازی سامانه توزیع شیر خشک مصنوعی یارانه ای

دکتر مظلومی گفت: سامانه توزیع شیر خشک مصنوعی یارانه ای نیز به عنوان یکی از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از ۱۰ شهرستان به تمام شهرستان های استان فارس و قطب پنج کشور گسترش یافته و در آینده نزدیک نیز شاهد گسترش این سامانه در سطح کشور هستیم.

او در زمینه حمایت از مصرف کنندگان نیز بیان کرد: در یک سال گذشته به منظور تضمین سلامت غذاها و محصولات آرایشی و بهداشتی، حدود پنج هزار بازدید از کارخانه ها انجام و نظارت ها در این زمینه تشدید شده است، به طوری که در روزهای تعطیل، ساعت های غیر اداری و شب ها نیز این بازدیدها در حال انجام است.

تشکیل ۲۵۴ مورد پرونده برای واحدهای متخلف و ارجاع آنها به تعزیرات و دادگاه از دیگر مواردی بود که دکتر مظلومی به آنها اشاره کرد.

دکتر مظلومی همچنین از تشدید نظارت ها بر مراکز پخش و عرضه مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی در یک سال گذشته خبر داد و شناسایی تعداد زیادی از مراکز غیرمجاز و متخلف خبر داد و گفت: همچنین موضوع برداشت غیرمجاز نمک از دریاچه مهارلو، با جدیت از سوی دانشگاه پیگیری می شود.

پیشتازی فارس در حمایت از بیماران مبتلا به سلیاک

او در ادامه از تشکیل کمیته های دانشگاهی حمایت از بیماران سلیاک با همراهی انجمن سلیاک خبر داد و اضافه کرد: در این زمینه سه تولید کننده در استان فارس مورد حمایت قرار گرفته اند و استان فارس در حوزه تولید محصولات سلیاک، در کشور پیشرو است.

تشکیل شورای عالی غذا و تغذیه استان برای نخستین بار در کشور، نظارت بر عرضه آفت کش ها و کاربرد آنها در کشاورزی و همچنین موضوع نان کامل و تولید و توزیع این نان، از دیگر اقدامات مهم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه به آنها اشاره کرد.

بیش از ۳۰ میلیارد تومان کشف قاچاق کالای سلامت محور، از ابتدای امسال

مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیکی و مواد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست خبری با اشاره به فعال شدن کارگروه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در شهرستان های فارس، از تشدید بازدید از داروخانه ها، عطاری ها و باشگاه های بدنسازی خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون، بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان کشفیات داشته ایم و به تازگی نیز با میزبانی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور در همایش مبارزه با کالاهای قاچاق سلامت محور، آخرین دستاوردهای این حوزه، مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر «الهام کریمیان» با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی رسانه ها در زمینه قاچاق کالاهای سلامت محور، از اصحاب رسانه خواست تا در زمینه فرهنگ سازی در جامعه برای خرید دارو از داروخانه های معتبر، مجموعه سلامت استان را همراهی کنند.

او در ادامه به موفقیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه پایش GNL های داروخانه ها و انجام تهاترهای مالیاتی اشاره کرد و افزود: از ابتدای اجرای طرح دارویار نیز بیش از پانزده هزار بازدید از داروخانه ها انجام شده است.

خدمت رسانی  ۲۷۹ داروخانه به بیماران خاص، پیوند اعضا و مبتلا به ام.اس

دکتر کریمیان در ادامه با اشاره به اقدامات زیرساختی برای افزایش دسترسی مردم به داروخانه ها در سطح استان گفت: در حال حاضر ۶۱۹ داروخانه در شیراز فعالیت دارند و تعداد داروخانه های منتخب برای دسترسی مردم به ویژه بیماران خاص، پیوند اعضا و مبتلا به ام.اس نیز به ۲۷۹ داروخانه افزایش یافته است.

این مقام مسوول در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز کسب رتبه نخست کشور در حیطه تجهیزات پزشکی و مدیریت تجهیزات پزشکی و مکمل و ۶ پله ارتقا در حوزه دارو طی دو سال گذشته را از دیگر دستاوردهای اخیر این حوزه برشمرد.

او با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز همواره برای رفع دغدغه های مردم در زمینه تامین دارو تلاش می کند، گفت: همچنین تلاش داریم تا سهمیه دارویی استان نیز افزایش پیدا کند.

مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیکی و مواد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان توانمندی بالای استان فارس در زمینه تولید دارو، ابراز امیدواری کرد با توسعه کارخانه های دارویی در استان، شاهد تقویت ظرفیت فارس در این زمینه باشیم.

پرهیز از خرید داروی دست ساز از مراکز غیرمعتبر

دکتر کریمیان همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با داروهای دست ساز، از تعطیلی پنج مرکز تولید داروی دست ساز در استان خبر داد و از مردم خواست داروهای موردنیاز خود را تنها از داروخانه ها تهیه کنند.

این نشست خبری امروز، پانزدهم بهمن ۱۴۰۲ با حضور رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سالن شهدای گمنام ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

پایان خبر