پی گیری مشکلات حمل و نقل شهر صدرا با نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی :

لزوم ورودفعال مدیریت شهری صدرا به موضوع مترو

زنگ خطر سرریزشدن مشکلات حمل‌ونقل صدرا به شیراز در آینده‌ای نه‌چندان دور بامداد خبر: مشکلات حمل‌ونقل شهر صدرا بنا بر آنچه مدیریت شهری آن می‌گوید ، ناشی از سه مشکل عمده بعد مسافت تا شیراز و نبود زیر ساخت های حمل و نقلی و نبود بودجه کافی است . در آخرین نشست خبری با محوریت […]

زنگ خطر سرریزشدن مشکلات حمل‌ونقل صدرا به شیراز در آینده‌ای نه‌چندان دور

بامداد خبر: مشکلات حمل‌ونقل شهر صدرا بنا بر آنچه مدیریت شهری آن می‌گوید ، ناشی از سه مشکل عمده بعد مسافت تا شیراز و نبود زیر ساخت های حمل و نقلی و نبود بودجه کافی است . در آخرین نشست خبری با محوریت این موضوع که در هفته حمل و نقل و با حضور شهردار ، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر صدرا و ریس سازمان ترافیک و حمل و نقل این شهر برگزار شد ، عمده مشکلات و اقدامات مدیریت شهری صدرا برای حل مشکلات و معضلات بخش حمل و نقل این شهر تشریح و از رسانه ها خواسته شد به شکل فعالانه تری به این موضوع و خصوصا مبحث قطار شهری و متروی صدرا به شیراز که در دومین سفر ریاست جمهوری در زمره مصوبات این سفر قرار گرفت ورود کنند.
باتوجه‌به اهمیت موضوع در حل مشکل جابه‌جایی مسافر برای شهروندان دو شهر شیراز و صدرا و اثر متقابل مشکلات ترافیکی و حمل‌ونقل عمومی این دو شهر بر هم بران شدیم تا موضوع را از طریق نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی که دسترسی بیشتری به مقامات مسئول کشوری دارند و در جهت ارائه راهکار مناسب به مدیریت شهری صدرا و توجه بیشتر به پروژه مهم و نجات‌بخش شهر صدرا یعنی مترو جویا شدم.
مدیریت شهری صدرا با ذکر این که؛ این شهر تا افق ۱۴۰۵ به یک کلانشهر در مجاورت شیراز تبدیل خواهد شد بر این نکته تاکید میکند که این موضوع در صورت نبود نگاه آینده نگرانه و نداشتن چشم انداز ، می تواند به یک نقطه پر چالش در اینده ای نه چندان دور تبدیل شود که در صورت عدم برنامه ریزی مناسب و استفاده از توان استانی و ملی در جهت حل این موضوع به عنوان یک چالش نو پدید بر چالش های دیگر این شهر و همچنین به تبع آن به مشکلات شهر شیراز سرریز خواهد شد.
دکتر علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز و زرقان مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبات مجلس در جهت برطرف‌کردن نیازهای شهرهای جدید در حوزه مشکلات شهری و حمل‌ونقلی با تذکر این موضوع که اکنون شهرهای جدید خود محل تأمین بودجه هستند گفت: این شهرها نیاز به گرفتن بودجه ندارند . وی گفت: ما باید هنر این را داشته باشیم که اجازه ندهیم بودجه‌های آنها از این شهرها خارج شود. پاک‌فطرت دراین‌خصوص با برشمردن راهکارهای موجود گفت: اول اینکه باید شرکت شهر جدید صدرا، توسط شرکت عمران شهرهای جدید به شهرداری‌ها واگذار شود و دیریازود باید این اتفاق رخ دهد. وی گفت: ما در مجلس اقدامات لازم را انجام داده‌ایم؛ زیرا شهری که شهرداری و شورا دارد نیازی به شرکتی که زمین تفکیک کند و بفروشد و پول آن را به‌حساب خزانه بریزد ندارد. وی همچنین گفت: دومین موضوع این است که در دومین سفر ریاست‌جمهور به فارس و شیراز مصوب شد که ۵۰ درصد هزینه متروی شهر صدرا توسط دولت تأمین اعتبار پرداخت شود که این اتفاق تا کنون به‌جز در کلان‌شهرها برای دیگر شهرها تصویب نشده بود. وی با ذکر این که این موضوع در صورت‌جلسه مصوبات سفر هم قید شده است گفت: در صورت آمادگی شهرداری و شورای شهر صدرا برای تأمین ۵۰ درصد هزینه احداث متروی شهر صدرا، دولت آمادگی پرداخت ۵۰ درصد تعهد شده را دارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بامداد خبر در خصوص ارایه راهکارهای عملی از طرف نمایندگان مجلس برای خارج شدن این مصوبات از مصوبه صرف و رفتن به سمت واقعیت اجرایی گفت : در جهت استفاده از تجربه موجود در استان ، شهرداری صدرا باید ارتباطات خود را با شهرداری شیراز قویتر کند .وی با ذکر این که اولین قدم در این زمینه شروع فرایند طراحی است گفت : در شیراز در این زمینه پتانسیل بالایی وجود دارد . وی همچنین یادآور شد که در صورت وجود طرح میتوان آن را به وزارت کشور ارایه داد و اعلام کرد که طرح پروژه اماده است .وی با اشاره به لزوم ارایه براورد ها گفت: باید توسط شهرداری صدرا مشخص شود که مترو نیاز به یک خط یا دو خط دارد و اینکه بر اساس برآورد ها و مطالعات توسط مدیریت شهری صدرا باید اعلام شود که قرار است این مسیرها روی زمین یا زیر زمین اجرا شود و قرار است ترا موا باشدیا مترو .
وی گفت: بعد از برآورد هزینه و تعیین مدت اجرا این موارد باید به دولت اعلام می‌شود تا دولت هم بر مبنای طرح ارائه شده موضوع را بررسی و اجازه فروش اوراق مشارکت را صادر کند . وی با اشاره به اینکه: ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق را دولت تقبل می‌کند و ۵۰ درصد اصل و سود را خود شهرداری باید پرداخت کند گفت: این الگویی است که همه کلان‌شهرها انجام می‌دهند.

پاک‌فطرت گفت: انجام این کار می‌تواند کار راحتی باشد به شرطی که این مجموعه از مشکلات خودشان فارغ شوند. وی خاطرنشان کرد که ابتدا باید مشکلات حل نشده بین شهرداری و شورا به شکل مناسبی حل شود تا اجازه پیدا کنند به حل این مشکلات بپردازند. وی هماهنگ‌شدن این مجموعه را خواستار شد و گفت؛ اجازه ندادیم شهردار غریبه در این شهر سکان هدایت مدیریت شهری را به عهده بگیرد تا فردی شهردار شود که از میان خودشان باشد و این شهر و فرهنگ این شهر را بشناسد تا سریع‌تر بتواند به مشکلات غلبه کند.
دکتر جعفر قادری دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بود که دراین‌خصوص جویای نظراتش شدیم . وی دراین‌خصوص با اشاره به این که: در سفر دوم ریاست‌جمهوری به شیراز این موضوع مصوب شده است گفت: علاوه بر این مسیرهای ورودی و خروجی به صدرا تقریباً همه فعال شده است و ما علاوه بر مسیر دوکوهک که آماده شد و در کنار مسیری که به سمت شهرک گلستان می‌آمد؛ مسیر قره پیری را هم دنبال می‌کنیم تا با کمک شهرداری شیراز بتوانیم بخش‌های باقی‌مانده را تکمیل کنیم . وی با اشاره به مسیر باجگاه و در حال انجام بودن آخرین قطعه این مسیر گفت: در خصوص اتصال صدرا به آزادراه، سه و نیم کیلومتر این مسیر و تقاطع این مسیر برعهده شرکت سازنده آزادراه است که اکنون شروع شده و سه نیم کیلومتر نیز به عهده شهر صدرا بوده که در حال پیگیری اجراست. قادری خاطرنشان کرد که در مجموع تلاش بر این است که هم حمل‌ونقل ریلی و هم حمل‌ونقل جاده‌ای که برقرارکننده ارتباط صدرا با پیرامون آن است را بتوانیم به بهترین شکل به نتیجه برسانیم . وی در مورد روی کاغذ ماندن طرح تصویب شده متروی صدرا به خبرنگار بامداد خبر گفت: اصل این مورد که تصویب آن در سفر ریاست‌جمهوری بود محقق شده و این که سازوکار و جزئیات آن به چه شکل باشد باید توسط شورای ترافیک و حمل‌ونقل تصویب شود. وی خاطرنشان کرد که این موضوع برای محقق‌شدن باید توسط شرکت عمران صدرا و شهرداری صدرا دنبال شود و هرجا که در مسیر پیگیری این طرح به مشکل برخورد کردند از ظرفیت نمایندگان استان در جهت پیگیری برطرف شدن مشکلات استفاده کنند. وی با ذکر اینکه؛ قطعاً آمادگی کمک به پیگیری روند اجرایی‌شدن متروی شهر صدرا را داریم گفت: موضوع مهم گرفتن مصوبه بوده که انجام شده و کارهای اداری و پیگیری امور کار ما در مجلس نیست بااین‌حال هر جا در این مسیر چالشی وجود داشته باشد شد آماده برطرف‌کردن آن هستیم.
برایند آنچه در این زمینه و در خصوص رفع یکی از مشکلات اصلی بحث مترو به‌عنوان کلان طرح جابه‌جایی مسافر در شهر صدرا به نظر می‌رسد. ایجاد یک کارگروه بین شهرداری شهر صدرا و شرکت عمران این شهر برای اجرایی‌کردن این فرایند امری دارای اهمیت است. همان‌طور که نمایندگان شیراز هم به این موضوع اشاره کرند اجرایی‌شدن متروی شهر صدرا با انتظار برای برداشته‌شدن قدم اول توسط دولت محقق نخواهد شد و لازم است که با ورود اجرایی شهرداری شهر صدرا و شروع فرایندهای طراحی و تهیه برآورد هزینه‌ها گامی عملی جهت نشان‌دادن عزم راسخ مدیریت شهری صدرا در جهت استفاده از فرصت به‌دست‌آمده برداشته شود. آن‌چنان که دکتر پاک‌فطرت نیز به آن اشاره کرد، استفاده از توان فنی شهرداری شیراز که هم توانمندی و تخصص لازم در این حوزه را داراست و هم غیرقابل‌تفکیک بودن زیست شهری در هر دو شهر و الزامی که باگذشت زمان خود را بیشتر نمایان خواهد کرد و آن افزایش نزدیک به دوبرابری جمعیت صدرا در چند سال آینده است. عدم واگذاری تصمیم‌گیری این مهم برای آینده امری حیاتی و لازم در جهت برطرف‌کردن نگرانی‌ها و چالش‌های پیشرو در حوزه حمل‌ونقل عمومی در دو شهر شیراز و صدرا خواهد بود.