میر عبدالهی معاونت برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جمع کتابداران فارسی:

کتابخانه را به شکل یک پایگاه اجتماعی فرهنگی می‌بینم

گسترش خدمات کتابخانه‌ها به همه مردم بامداد خبر:سید باقر میر عبدالهی معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جمع کتابداران فارسی و یازدهمین رویداد ملی کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی در شیراز گفت: کتابخانه را به شکل یک پایگاه اجتماعی فرهنگی می‌بینم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، وی از […]

گسترش خدمات کتابخانه‌ها به همه مردم

بامداد خبر:سید باقر میر عبدالهی معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جمع کتابداران فارسی و یازدهمین رویداد ملی کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی در شیراز گفت: کتابخانه را به شکل یک پایگاه اجتماعی فرهنگی می‌بینم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، وی از برگزاری دومین همایش بین‌المللی نهاد کتابخانه‌ها با عنوان کسب‌وکار در کتابخانه‌ها در شهریور گذشته خبر داد و گفت: رسالت ما برگزاری همایش نیست؛ اما در جهت تبیین وتاکیدبر این مورد این همایش برنامه‌ریزی و اجرا شد.
وی یادآور شد که: در این همایش باتجربه‌هایی در کتابخانه‌ها آشنا شدیم که پیش از نهاد کتابخانه‌ها، دانشگاه و اساتید دانش‌شناسی به این مقوله پرداخته بود.
میر عبدالهی گفت: یکی از خروجی‌های این همایش برگزاری این برنامه در شهرستان‌ها بود. معاونت برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد که باید کسب و کارهایی که از کتابخانه برخاسته را معرفی کنیم.
وی گفت: اینکه کتابداران از کتابخانه‌ها بیرون امداد و رسالت خود را بیرون از کتابخانه‌ها دنبال کردند اتفاقی امیدبخش، و در واقع مقصد و مقصود ما از پدیدآوردن چنین موقعیت‌هایی است.
میر عبدالهی گفت: ارتقای مثلت؛ عضویت /کتاب/ امانت به کتابدار/خدمات/ مردم / ، گویای این مطلب است که کتابخانه‌های ما از وظایف سنتی خود عبور کرده‌اند . وی با یادآوری اینکه امروز ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود گفت: آنچه با عنوان ایجاد و پرورش کسب‌وکار در کتابخانه‌ها دنبال آن هستیم در راستای همین موضوع است.
وی گفت: کتابخانه محدود به خواندن کتاب‌های مکتوب نمی‌شود و ما کتابخانه را به شکل یک پایگاه اجتماعی فرهنگی می‌بینم. وی خاطرنشان کرد که شعار همه منابع برای همه مردم برآمده از وجه “عمومی” کتابخانه‌ها به معنی “همه مردم” است.
معاون برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: تجربه‌های غربی در این مسئله در وجه تئوریک از ما جلوتر است، نه در وجه تاریخی، ” چون ما هزاران سال سنت کتاب‌خوانی داریم” و این به ما می‌گوید که این وجه عمومی در نهادهایی با حوزه عملکردی خاص اتفاق نمی‌افتند؛ اما در کتابخانه‌ها می‌تواند رخ دهد. میر عبدالهی گفت: فرهنگ وجوه مختلفی دارد و مربوط به همه مردم است؛ ازاین‌رو ما نیز خدمات را به عموم مردم گسترش داده‌ایم.