مزایا و مضرات فست فود

به دلیل شلوغی سبک زندگی مدرن در دنیای توسعه‌یافته امروزی، فست فود مورد علاقه بسیاری از خانواده‌ها ست. بر اساس برخی آمار غیر رسمی ، در اکثر کلان شهر ها و بخصوص مراکز شهرستانها در ایران حدود ۳۰ درصد از بودجه غذایی یک خانواده صرف غذا در خارج از خانه می شود. در سال ۱۳۹۰ تنها […]

به دلیل شلوغی سبک زندگی مدرن در دنیای توسعه‌یافته امروزی، فست فود مورد علاقه بسیاری از خانواده‌ها ست.

بر اساس برخی آمار غیر رسمی ، در اکثر کلان شهر ها و بخصوص مراکز شهرستانها در ایران حدود ۳۰ درصد از بودجه غذایی یک خانواده صرف غذا در خارج از خانه می شود. در سال ۱۳۹۰ تنها حدود ۱۵ درصد بود.

اگرچه هر از گاهی فست فود تأثیر منفی بر سلامتی شما نخواهد داشت، اما عادت به خوردن همبرگر و سیب زمینی سرخ شده به طور مداوم می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی مشکل ساز باشد. افرادی که به طور منظم محصولات فست فود می خورند، اغلب از سردرد رنج می برند، مشکلات دندانی را تجربه می کنند، وزن اضافی دارند و فشار خون و سطح کلسترول بالایی دارند.

همچنین مسائل مربوط به مقاومت به انسولین، افزایش قند خون و مصرف زیاد نمک وجود دارد که می‌تواند هنگام پذیرش پیشنهادات صنعت فست فود مشکل ساز شود. این بدان معنا نیست که هر محصولی که توسط یک رستوران ارائه می شود برای شما مضر است. این فقط به این معنی است که افرادی که تمایل به خوردن اقلام ساخته شده توسط این صنعت دارند، حدود ۱۹۰ کالری بیشتر از افرادی که این کار را نمی کنند، مصرف می کنند.

در صورت نیاز به خوردن یک وعده غذایی سریع، فواید و معایب متعددی در فست فود وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اینها نکات کلیدی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

لیست مزایای فست فود:

  1. فست فود به شما این امکان را می دهد که به جای حذف یک وعده غذایی، چیزی بخورید.
    اگرچه روزه داری متناوب در سال های اخیر به روشی محبوب برای کنترل وزن افراد تبدیل شده است، حذف وعده های غذایی به ندرت ایده خوبی است مگر اینکه هدف خاصی از انجام آن داشته باشید.بهترین راه برای کاهش وزن و سپس حفظ آن، کاهش تعداد کالری مصرفی و افزایش تعداد کالری هایی است که از طریق ورزش می سوزانید.حذف یک وعده غذایی می تواند باعث خستگی شود، ممکن است به این معنی باشد که برخی از مواد مغذی ضروری را از دست می دهید.

انتخاب یک فست فود سالم که شامل غذاهای سرخ‌شده، میوه‌ها و سبزیجات نباشد، می‌تواند به شما کمک کند تا آنچه را که برای به پایان رساندن روز خود نیاز دارید، بدون مصرف میان‌وعده‌های قندی یا پرچرب برای ارضای هوس‌هایتان در آینده به دست آورید.

  1. خوردن غذاهای فست فود به شما کمک می کند تا برنامه را به طور موثرتری مدیریت کنید.
    یک خانواده متوسط ​​در ایالات متحده حدود دو ساعت از شب را صرف مدیریت فعالیت های بعد از مدرسه خود می کنند.این بدان معناست که زمان بسیار کمی برای پخت و پز در خانه وجود دارد.از آنجایی که صنعت فست فود تقریباً در هر جامعه ای موجود است، شما می توانید برنامه خود را بدون گرسنگی مدیریت کنید. انتخاب چنین وعده‌ای ۵۰ درصد کمتر از زمانی که می‌خواهید ناهار یا شام را در خانه درست کنید، زمان می‌برد. شاید زیاد به نظر نرسد، اما ۱۵ تا ۳۰ دقیقه اضافی در یک برنامه فشرده می تواند بسیار ارزشمند باشد.
  2. محصولات فست فود کاهش مشکلات گرسنگی را در جامعه آسان می کند.
    اقلام فست فود یکی از مقرون به صرفه ترین محصولات غذایی است که امروزه در جهان می توانید پیدا کنید، وقتی هزینه آن را با تعداد کالری دریافتی مقایسه کنید.اگرچه نمی خواهید هر روز سه وعده غذایی فست فود بخورید، اما با هزینه کم می تواند غذای کافی را در یک وعده غذایی به شما بدهد که بدن شما بتواند از آن برای تولید انرژی استفاده کند.در غذاهای فست فودی به حدودا به ازای هر ۵۰ هزار تومان به طور متوسط ​​حدود ۳۰۰ کالری انرژی دریافت می کنیم. و این میزان چهار برابر بیشتر از چیزی است که با اقلام سالم در فروشگاه مواد غذایی می توانید پیدا کنید. اگر بخواهید برای کالری خود به محصولات ارگانیک و تازه پایبند باشید، در مقایسه با فست فودها می تواند ده برابر قیمت بالاتری داشته باشد. خوردن فست فود در بیرون واقعا می تواند ارزان ترین گزینه باشد.
  3. شما می توانید با هر سفارش انتظار خدمات عالی داشته باشید.
    وقتی در یک رستوران فست فود غذا بخورید، انتظار آشنایی با محصولات موجود در منو دارید.اگرچه برخی از تغییرات منطقه ای و بین المللی وجود دارد که با زنجیره های جهانی مانند برند های معروف پیدا خواهید کرد، همچنین می توانید انتظار داشته باشید که در هر مکان آیتم های خاصی را در منو پیدا کنید.این بدان معناست که می‌دانید غذایتان هنگام سرو باید چگونه باشد، طعم آن چگونه خواهد بود و هزینه‌هایتان چقدر خواهد بود.

رستوران‌های فست‌فود اغلب با فروشنده‌های یکسانی در کل زنجیره رستوران‌هایشان، از جمله حق رای دادن، کار می‌کنند، به طوری که شما اساساً همان کالا را می‌خورید. این بدان معناست که مدیریت آلرژی های غذایی، هزینه ها و انتظارات گرسنگی می تواند آسان تر باشد.

  1. صنعت فست فود اطلاعات تغذیه ای هر مورد را در اختیار شما قرار می دهد.
    یکی از مهم ترین شکایات در مورد صنعت فست فود این است که غذاهای منویی که سرو می کنند کالری بالایی دارند.اگرچه حقیقتی در مورد این موضوع وجود دارد، اما اکثر رستوران ها تعداد کالری مشخصی را در غذاهای خود ارائه می دهند تا بتوانید تصمیم هوشمندانه ای در مورد آنچه برای خوردن انتخاب می کنید بگیرید.
  2. امروزه در رستوران های فست فود گزینه های سالم بیشتری نسبت به قبل وجود دارد.
    اگر تصمیم بگیرید که یک وعده غذایی فست فود بهترین انتخاب امروز شماست، نیازی به پرخوری کالری ندارید. رستوران هایی وجود دارد که گزینه های سالمی را در منو در اختیار شما قرار می دهند تا بتوانید انتظارات سلامتی و تندرستی خود را برآورده کنید.
  3. شما می توانید یک وعده غذایی کامل با انتخاب های هوشمندانه را با کمتر از ۱۰۰یا ۱۵۰ هزار تومان سفارش دهید.
    مشکل سفارش فست فود این است که بسیاری از مردم به دلیل نیازهای برنامه خود تمایل دارند ارزان ترین یا آسان ترین گزینه را انتخاب کنند.اگر از قبل برای برنامه ریزی سفارش خود وقت بگذارید، می توانید انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشید که هنوز هم بسیار مقرون به صرفه هستند، از جمله مواد غذایی ممتاز یا سفارشی.به یاد داشته باشید که ساندویچ های بدون مایونز سفارش دهید و پنیر فرآوری شده را برای بهترین فواید در اینجا بردارید.
  4. صنعت فست فود رونق اقتصادی قابل توجهی را برای اکثر جوامع فراهم می کند.
    وقتی شروع به بررسی مقیاس فروش فست فود در ایران می کنید علاوه بر پولسازی خدمات زیادی در زمینه ایجاد شغل به جامعه می دهد .
  5. این یک راه مقرون به صرفه برای تجربه انتخاب های غذایی جدید یا متفاوت است.
    در ایران وقتی به گزینه های فست فود فکر می کنیم، معمولاً همبرگر، هات داگ،پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده از خاطرمان می گذرد .فرهنگ های مختلف دیدگاه منحصر به فردی در مورد اینکه یک وعده غذایی سریع باید باشد، دارند.در صورت بررسی گزینه های مختلف رستوران با خدمات سریع در هر جامعه، غذاهای نودل، سوپ، گوشت کبابی و بسیاری از گزینه های غذایی دیگر را  حتی مثل نان با پنیر و سبزی خواهید یافت. خواهید دید که اقلام چینی، مکزیکی و ایتالیایی به طور معمول با همان سرعتی که همبرگر ارائه می دهد در دسترس هستند.

لیست مضرات فست فود:

  1. فست فود می تواند تأثیر نامطلوبی بر سیستم قلبی عروقی و گوارشی داشته باشد.
    اکثر محصولات فست فود، که شامل کناره‌ها و نوشیدنی‌هایی است که همراه با غذای اصلی سفارش می‌دهید، معمولاً مملو از کربوهیدرات هستند و فیبر بسیار کمی دارند.هنگامی که دستگاه گوارش این غذاها را تجزیه می کند، کربوهیدرات ها به صورت گلوکز وارد جریان خون می شوند.این فرآیند سطح قند بالاتری را ایجاد می کند که سپس باعث می شود بدن انسولین بیشتری ترشح کند.

انسولین مسئول انتقال قندها در سراسر بدن شما به سلول هایی است که برای انرژی به آن نیاز دارند. هنگامی که بدن شما از گلوکز استفاده یا ذخیره می کند، سطح قند خون شما به حالت عادی باز می گردد. خوردن محصولات فست فود باعث افزایش مصرف قند می شود که می تواند مشکلاتی را در پاسخ به انسولین ایجاد کند و خطر ابتلا به دیابت، افزایش وزن و مقاومت به انسولین را افزایش دهد.

  1. با مصرف مکرر فست فود کالری بیشتری دریافت خواهید کرد.
    اکثر وعده های غذایی فست فود حاوی سطوح بالایی از قند اضافه شده است.این نه تنها به این معنی است که شما کالری اضافی را همراه با وعده غذایی خود مصرف خواهید کرد، بلکه به این معنی است که هنگامی که غذا می خورید، مواد مغذی کمتری را در خود جای می دهید.انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که همه افراد باید ۱۵۰ کالری یا کمتر شکر اضافه شده در روز داشته باشند که معادل حدود ۹ قاشق چای خوری است. اگر بخواهید یک نوشیدنی فست فود مصرف کنید، بدون خوردن هیچ چیز دیگری به حد توصیه شده رسیده اید.

در فست فودها نیز مقادیر زیادی چربی ترانس وجود دارد. هیچ مقداری وجود ندارد که برای بدن شما مفید یا سالم باشد. سطح کلسترول بد را افزایش می دهد، کلسترول خوب را کاهش می دهد و خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد. شیرینی ها، خمیر پیتزا، کلوچه ها و اقلام سرخ شده همگی حاوی این چربی هستند.

  1. افرادی که در رستوران های فست فود غذا می خورند، کالری دریافتی خود را دست کم می گیرند.
    حتی زمانی که مصرف‌کنندگان سعی می‌کنند مراقب آنچه می‌خورند، باشند، غذا خوردن در یک رستوران فست فود می‌تواند باعث شود که کسی بیش از ۲۰ درصد کالری دریافتی خود را دست کم بگیرد.این داده ها شامل افرادی می شود که اقلام سالم را از منو انتخاب می کنند و تلاش آگاهانه ای برای اجتناب از چربی ترانس، قند و سدیم از منو انجام می دهند.اگرچه کالری بیشتر نسبت به چربی های ناسالم بیشتر یا مقادیر زیاد نمک آسیب کمتری دارد، اما اگر به طور منظم از محصولات فست فود استفاده کنید، همچنان می تواند باعث افزایش وزن شود.
  2. خوردن فست فود می تواند منجر به مشکلات معده، نفخ و تورم شود.
    هنگامی که تصمیم به خوردن یک وعده غذایی فست فود دارید، ترکیب نمک، شکر و چربی می تواند منجر به مشکلاتی در احتباس آب شود که به عنوان ادم شناخته می شود.این عیب چیزی است که باعث می شود برخی افراد پس از پایان غذا خوردن احساس نفخ، پف کرده یا ورم کنند.همچنین می تواند باعث افزایش اعداد فشار خون شود که در صورت بروز بیماری قلبی می تواند خطرناک باشد.

حدود ۹۰ درصد از بزرگسالان هنگام انتخاب یک غذای فست فود به جای یک گزینه سالم، میزان نمک مصرفی خود را دست کم می گیرند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مصرف‌کننده‌های معمولی بیش از ۱۰۰۰ میلی‌گرم سدیم در هر وعده غذایی را از دست می‌دهند.

  1. مصرف منظم فست فود می تواند منجر به مشکلات چاقی شود.
    اگر کالری زیادی از وعده های غذایی فست فود خود دریافت می کنید، یک نتیجه معمول افزایش وزن است.بدون اعتدال، این عیب می تواند به سرعت به چاقی منجر شود.افرادی که به شدت اضافه وزن دارند در معرض خطر بیشتری برای تجربه مشکلات تنفسی از جمله تنگی نفس و آسم هستند. فشار اضافی بر روی قلب و ریه ها وارد می شود که باعث می شود علائم حتی در صورت اعمال فشار بسیار کم ظاهر شوند.

اگر زمانی که تنها راه رفتن، بالا رفتن از پله های خانه یا انجام کارهای خانه را انجام می دادید، متوجه تغییری در تنفس خود شدید، پس وقت آن است که به سلامت خود و عادات غذایی کلی خود نگاه کنید.

  1. اثرات نامطلوبی بر سیستم عصبی و هورمون ها دارد.
    زمانی که تصمیم به خوردن محصولات فست فود گرفتید، می توانید گرسنگی خود را برای مدت کوتاهی برطرف کنید.نتایج بلندمدت این انتخاب معمولا کمتر از مثبت است.افرادی که غذاهای فرآوری شده از این صنعت می خورند، در مقایسه با افرادی که غذاهای فست فود را در حد اعتدال می خورند یا به طور کامل از این اقلام اجتناب می کنند، ۵۱ درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی یا علائم مشابه افسردگی در دوره ای از زندگی خود قرار دارند.

موادی که در اقلام صنعت فست فود یافت می شود نیز می تواند بر باروری بزرگسالان تأثیر بگذارد. بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی فتالات هستند که مواد شیمیایی هستند که می توانند عملکرد هورمون ها را در بدن تغییر دهند یا مختل کنند. سطوح بالای قرار گرفتن در معرض آنها برای ایجاد مشکلات تولید مثلی شناخته شده است که حتی در موارد شدید می تواند منجر به نقص مادرزادی شود.

  1. شاید فست فود مو، پوست و ناخن های شما را تغییر می دهد.
    انتخاب های غذایی شما نیز می تواند بر ظاهر پوست شما تأثیر بگذارد، اما ممکن است غذاهایی که انتظار دارید مشکل ایجاد کنند، نباشند.پیتزا، برگر و شکلات قبلاً همه مقصر مشکلاتی مانند آکنه بودند، اما مشکل واقعی از تعداد کربوهیدرات هایی است که مصرف می کنید.غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند منجر به افزایش تعداد قند خون می‌شوند و همین جهش ناگهانی است که می‌تواند باعث بروز این بیماری شود.

بزرگسالان و کودکانی که حداقل سه بار در هفته محصولات فست فود می خورند نیز بیشتر در معرض ابتلا به اگزما هستند. همچنین می‌توانید بر رشد مو و رشد ناخن‌هایتان در طول زمان تأثیر منفی بگذارد.

  1. در طول زمان می تواند بر روی سیستم اسکلتی شما تأثیر منفی بگذارد.
    وقتی محصولات فست فود یا اقلام فرآوری شده را به طور منظم می خورید، قند و کربوهیدرات موجود در آن اقلام می تواند میزان اسیدهای موجود در دهان شما را افزایش دهد.وجود آنها می تواند باعث شکسته شدن مینای دندان شما شود و به باکتری ها اجازه ورود و ایجاد حفره را می دهد.

خطر بیشتر چاقی با مشکلاتی از جمله مشکلات توده عضلانی و مشکلات تراکم استخوان همراه است. افرادی که به شدت اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خطر افتادن یا شکستن استخوان هستند. حتی اگر در هفته فقط ۱ تا ۲ وعده غذای فست فود می خورید، باید روی ورزش برای ساختن عضلات تمرکز کنید تا سیستم اسکلتی شما حمایت مورد نیاز خود را دریافت کند. سپس تا حد امکان غذاهای سالم را انتخاب کنید تا از دست دادن استخوان به حداقل برسد.

  1. مسائل قیمت گذاری می تواند با صنعت فست فود وارد شود.

چیزی که مصرف کنندگان متوجه نمی شوند این است که هنگام بازدید از یک رستوران فست فود برای راحتی هزینه پرداخت می کنند. ممکن است برای تهیه یک وعده غذایی در خانه زمان بیشتری طول بکشد، اما قرار نیست پول بیشتری را برای این موارد خرج کنید، مگر اینکه همیشه یک همبر گر معمولی یا یک سیب زمینی سرخ شده سفارش دهید . به همین دلیل یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای صرفه جویی در بسیاری از خانواده‌ها، کاهش تعداد وعده‌های غذایی خارج از خانه است.

  1. باید کیفیت غذا را به طور مستقل بررسی کنید.
    اقلام منوی فست فود از طریق فرآیندهای حمل و نقل، تولید و انجماد به بازار انبوه می روند تا هزینه هر محصول کاهش یابد.برخی از شرکت‌ها استفاده از گوشت گاو تازه، هرگز منجمد و محصولات مشابه را تبلیغ می‌کنند، اما این بدان معناست که ممکن است بیشتر از هزینه‌ای که در مکان دیگری پرداخت می‌کنید، بپردازید.تمام این پردازش ها کیفیت غذاهای خورده شده را کاهش می دهد، شمارش کالری را افزایش می دهد و می تواند دسترسی شما به فیبر، پروتئین و میوه ها و سبزیجات تازه مورد نیاز بدن را محدود کند.

مواقعی وجود دارد که فست فود بهترین گزینه شماست. اگر برنامه شلوغی دارید و زمانی برای درست کردن چیزی ندارید، پس اقلامی که می خورید می‌توانند درمان گرسنگی شما را بدون آسیب رساندن به بودجه شما فراهم کنند. مشکلی که مصرف کنندگان در صنعت فست فود با آن مواجه هستند، اعتدال است.

لیدا زینلی

لیدا زینلی/محقق و کارشناس تکنولوژی