عینک آفتابی یک وسیله تجملی شیک محسوب می شود یا کلید سلامت چشم ؟

عینک آفتابی برای چشمان شما چه می کند؟

عینک آفتابی یک وسیله تجملی شیک محسوب می شود یا کلید سلامت چشم ؟ به نظر من هر دو ، اما استفاده از عینک آفتابی فوایدی نیز  برای سلامتی دارد . مهمترین مزیت استفاده از عینک آفتابی این است که از چشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کند. اشعه ماوراء بنفش می […]

عینک آفتابی یک وسیله تجملی شیک محسوب می شود یا کلید سلامت چشم ؟

به نظر من هر دو ، اما استفاده از عینک آفتابی فوایدی نیز  برای سلامتی دارد .

مهمترین مزیت استفاده از عینک آفتابی این است که از چشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کند. اشعه ماوراء بنفش می تواند اثرات مضری بر روی پلک، قرنیه، عدسی و شبکیه داشته باشد.

چه زمانی ازعینک آفتابی استفاده کنیم؟

آیا فقط در روزهای آفتابی تابستان از عینک آفتابی استفاده می کنید؟ اگر چنین است، شما رفتار بدی با چشمان خود دارید! عینک آفتابی در تمام طول سال ضروری است.

چه زمستان یا تابستان، ابری یا آفتابی، همیشه در معرض اشعه ماوراء بنفش هستید.

محافظت از چشم به خصوص اگر روی آب یا نزدیک آن هستید بسیار مهم است .زیرا نه تنها در معرض مستقیم خورشید قرار می‌گیرید، بلکه نور منعکس شده از آب را نیز دریافت می‌کنید.

برف همچنین می تواند نور خورشید را منعکس کند، بنابراین اگر در زمستان به پیست های اسکی می روید، عینک آفتابی خود را فراموش نکنید.  قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند منجر به سوختگی قرنیه شود.

در انتخاب عینک آفتابی به چه نکاتی توجه کنیم:

آقای رحمانی یک عینک ساز برجسته شیرازی می گوید چندین جزئیات وجود دارد که باید هنگام انتخاب در نظر بگیرید:

  • محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بدان معنی است که عینک شما تمام اشعه های مضر UV را که می تواند به چشم شما آسیب برساند، فیلتر کند. و میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش چشمان شما را کاهش دهند.
  • آقای رحمانی می گوید جدای از رنگ لنز عینکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه مطابق با سلیقه شما باشد . فقط مطمئن شوید که برچسب محافظت ۱۰۰ درصدی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند.

فواید زیبایی عینک آفتابی :

عینک آفتابی همچنین به محافظت از پوست ظریف اطراف چشم در برابر پیری کمک می کند. پوست پلک نازک ترین پوست بدن ما است و بیشتر در معرض آسیب نور خورشید است.

آیا عینک آفتابی عالی باید هزینه زیادی داشته باشد؟ ترجیحا خیر . شما می‌توانید عینک‌های خوب را با قیمت مناسب تهیه کنید یا می‌توانید عینک‌هایی تهیه کنید که بسیار گران‌تر هستند.بزرگترین تفاوت بین عینک آفتابی ارزان قیمت و گران قیمت در فریم‌های آنهاست.عینک‌های ارزان‌تر ممکن است از نظر زیبایی جذاب نباشندولی محافظچشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش باشند.

سه نوع اشعه ماوراء بنفش می تواند به چشم شما آسیب برساند. هر فرم دارای ویژگی ها و اثرات بالقوه متفاوتی است:

اشعه UVC

پرتوهای UVCبیشترین میزان انرژی را دارند و بیشترین خطر را برای چشمان شما ایجاد می کنند. خوشبختانه، لایه ازن زمین مانع از رسیدن اکثر اشعه های UVC به سطح می شود. با این حال، اگر لایه اوزون تخلیه شود، اشعه UVC به راحتی می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

اشعه UVB

برخی از پرتوهای کم انرژی UVB نیز توسط لایه اوزون جو فیلتر می شوند. با این حال، سایر اشعه های UVB از خود عبور می کنند. قرار گرفتن در معرض اشعه UVB با چندین بیماری چشمی قابل توجه مرتبط است. اینها شامل فوتوکراتیت (برف کوری) ، ناخنک (چشم موج سوار) و پینگکولا هستند .

اشعه UVA

از بین سه نوع پرتوهای فرابنفش، پرتوهای UVA کمترین میزان انرژی را دارند. با این حال، اشعه UVA می تواند از طریق قرنیه شما عبور کند تا به عدسی و شبکیه در داخل چشم شما برسد. علاوه بر این، اشعه UVA اضافی به ظهور اشکال خاصی از آب مروارید مرتبط است و ممکن است در دژنراسیون ماکولا نقش داشته باشد.

عوامل خطر تشعشع UV

گذراندن وقت در خارج از منزل شما را در معرض خطر بیماری های چشمی مرتبط با اشعه ماوراء بنفش قرار می دهد . با این حال، دوز واقعی اشعه ماوراء بنفش به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • منطقه جغرافیایی  – اگر در یک منطقه گرمسیری نزدیک به خط استوای زمین هستید، میزان بیشتری از اشعه ماوراء بنفش را دریافت خواهید کرد. با دورتر شدن از خط استوا، خطر کاهش می یابد.
  • ارتفاع بالای زمین  -در ارتفاعات بالاتر در معرض اشعه ماوراء بنفش بیشتری قرار خواهید گرفت.
  • تنظیمات خاص – در فضاهای باز گسترده، در معرض اشعه ماوراء بنفش بیشتری قرار خواهید گرفت. این نوردهی به ویژه زمانی که در مجاورت شن، برف و سایر سطوح بازتابنده قرار دارید، محتمل است. برای نشان دادن، اشعه ماوراء بنفش منعکس شده از برف می تواند تقریبا دو برابر شود.
  • زمان روز (و سال) – وقتی خورشید در بالاترین موقعیت روزانه خود قرار دارد، بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار خواهید گرفت. این زمان معمولاً از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر رخ می دهد
  • داروهای تجویزی-  انواع مختلفی از داروها می توانند حساسیت شما را نسبت به اثرات اشعه ماوراء بنفش افزایش دهند. به عنوان مثال می توان به داروهای سولفا، دیورتیک ها، قرص های ضد بارداری، تتراسایکلین و آرام بخش ها اشاره کرد.

اکثر تولید کنندگان عینک چندین نوع مختلف از مواد لنز را ارائه می دهند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در بیشتر موارد می‌توان پوشش‌ها یا روش‌هایی اضافه کرد که معایب مواد لنز را جبران کند.

لنزهای شیشه ای

لنزهای شیشه ای نسبتاً ضخیم و سنگین شفافیت نوری سطح بالایی را ارائه می دهند. در برابر خط و خش نیز مقاوم هستند. با این حال، لنزهای شیشه ای می توانند به سرعت شکسته یا بریده شوند. علاوه بر این، این لنزها برای رسیدن به آستانه ۱۰۰٪ محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش نیاز به یک پوشش اضافی دارند.

لنزهای پلاستیکی با شاخص بالا

این لنزهای با تکنولوژی بالا بسیار سبک وزن هستند و نازکتر از لنزهای شیشه ای مشابه خواهند بود. بیشتر لنزهای با شاخص بالا دارای ۱۰۰% محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند. از آنجایی که مواد لنز نسبتاً نرم و بسیار بازتابنده است، این لنزها به پوشش‌های ضد خش و ضد انعکاس نیاز دارند.

لنزهای پلی کربنات

لنزهای پلی کربنات بسیار مقاوم در برابر ضربه، ۱۰۰% محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند، و سبک تر و نازک تر از هر نوع لنز دیگری هستند. با این حال، لنزهای پلی کربنات علاوه بر پوششی که ویژگی های بازتابی لنز را کاهش می دهد، به یک پوشش مقاوم در برابر خراش نیاز دارند.

لنزهای پلاریزه

عینک های آفتابی پلاریزه با به حداقل رساندن بازتاب نور و تابش نور، رنگ ها را روشن تر و اشباع تر نشان می دهند. آنها همچنین می توانند دیدن اجسام زیر سطح دریاچه یا جریان را آسان تر کنند.

پوشش های لنز

لنزهای عینک آفتابی اغلب حاوی یک یا چند پوشش با کاربرد خاص هستند . افزودن چند پوشش اغلب قیمت عینک آفتابی را افزایش می دهد.

خاکستری – خنثی ترین رنگ. کمترین دید رنگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برای اکثر فعالیت ها عالی است.

سبز – ایجاد کنتراست و به کاهش درخشندگی و فشار چشم کمک می کند. ایده آل برای گلف، تنیس و استفاده روزمره.

قرمز یا رز – نور آبی را مسدود می کند، بنابراین دید رانندگی را بهبود می بخشد و در عین حال فشار چشم را کاهش می دهد. آنها جزئیات را افزایش می دهند و عمق میدان را افزایش می دهند. آنها برای شکار، دوچرخه سواری و برف و ورزش های آبی به خوبی کار می کنند.

آبی یا بنفش – درک رنگ را بهبود می بخشد. و در هوای مه آلود به خوبی عمل می کنند.

کهربایی یا قهوه ای – کنتراست را افزایش داده و حدت بینایی را افزایش می دهد. برای اکثر ورزش‌ها عالی است زیرا کنتراست را در برابر چمن سبز و آسمان آبی بهبود می‌بخشند.

زرد، نارنجی یا طلایی  – دید اجسام را بهبود می بخشد، به ویژه در شرایط نوری متوسط ​​تا کم. عالی برای فعالیت های داخلی و خارجی.

لنزهای آینه ای

لنزهای آینه ای دارای پوشش بسیار نازکی هستند که نور را منعکس می کنند. عینک آفتابی خلبانی نقره ای نمونه کلاسیک آن است.

امروزه، شما انتخاب های بسیار بیشتری نسبت به رنگ نقره ای دارید: آبی، نارنجی، قرمز، سبز و غیره.

لنزهای آینه‌ای، به‌ویژه رنگ‌ها و شیب‌های تند، در درجه اول یک انتخاب معمولی هستند – آنها فاکتور “سرد” بزرگی دارند، بدون شک – اما آنها نیز کاربردی هستند. این آینه با انعکاس نور بیشتری از چشمان شما و کاهش تابش خیره کننده بیشتر از لنزهای رنگی به تنهایی، محافظت بیشتری را فراهم می کند.

مراقبت از عینک آفتابی 

برای اینکه عینک آفتابی خود را در شرایط خوبی برای سال‌های آینده نگه دارید، مهم است که آنها را تمیز، محافظت شده و در تعمیر مناسب نگه دارید.  دستمال‌های تمیزکننده لنز، اسپری پاک‌کننده لنز و پارچه‌های میکروفیبر کافی را در اختیار داشته باشید.  عینک فروشی ها و داروخانه‌های محلی و فروشگاه‌های تخفیف احتمالاً لوازم تمیز کردن عینک را دارند. و در صورت عذم دسترسی از گزینه های زیر استفاده کنید.

  • آنها را زیر آب شیر کمی گرم بشویید تا گرد و غبار از بین برود.
  • یک قطره مایع ظرفشویی بدون لوسیون را به آرامی روی لنزها و تمام قسمت های فریم بمالید.
  • کاملاً بشویید تا تمام صابون ظرف پاک شود.
  • عینک آفتابی را با یک حوله تمیز و بدون پرز خشک کنید.
  • از یک پارچه میکروفیبر تمیز برای پاک کردن لکه های باقی مانده استفاده کنید.

از تمیز کردن عینک آفتابی خود با موارد زیر خودداری کنید:

  • بافت های زبر
  • دستمال توالت
  • حوله پارچه ای خشک کن دست
  • آستین پیراهن

این احتمال وجود دارد که استفاده از هر یک از این موارد لنزهای عینک آفتابی شما را خراش دهد و بر دید شما تأثیر منفی بگذارد.

وقتی عینک آفتابی خود را نمی‌زنید، همیشه آن را در یک کیف محافظ عینک آفتابی با پوسته سخت نگهداری کنید. این عمل به طور قابل توجهی خطر آسیب را کاهش می دهد و به شما کمک می کند سال ها خدمات را از عینک با کیفیت خود دریافت کنید.

اگر خم یا خراش وجود داشته باشد خودتان برای تعمیر آن دست بکار نشوید .

اگر عینک آفتابی شما خراشیده شود یا فریم آن آسیب ببیند ، ممکن است خودتان آنها را تعمیر کنید، اما این نیز می تواند منجر به مشکلات بیشتر شود. در بیشتر موارد، بهتر است با یک فروشگاه اپتیکال یا تعمیرگاه تخصصی که مارک را می شناسد و قطعات جایگزین مناسب را ذخیره می کند، مشورت کنید.

لیدا زینلی

لیدا زینلی/محقق و کارشناس تکنولوژی

اگر هر روز از ضد آفتاب استفاده نمی کنید، وقت آن رسیده است که شروع کنید