چگونه ارزش پول خود را از تورم حفظ کنیم!

بامداد خبر:در این مقاله قصد داریم چند شیوه حفظ ارزش ریالی دارایی پولی را بررسی کنیم، اما باید توجه داشت که اجرای همین راهکارها به صورت هیجانی و با توجه به شرایط کشور که بیشتر افراد به فکر حفظ ارزش دارایی ریالی خود هستند ، خود باعث افزایش قیمت ها و ایجاد حباب قیمتی می […]

بامداد خبر:در این مقاله قصد داریم چند شیوه حفظ ارزش ریالی دارایی پولی را بررسی کنیم، اما باید توجه داشت که اجرای همین راهکارها به صورت هیجانی و با توجه به شرایط کشور که بیشتر افراد به فکر حفظ ارزش دارایی ریالی خود هستند ، خود باعث افزایش قیمت ها و ایجاد حباب قیمتی می شود که که با ادامه این روند و ترکیدن حباب خود باعث خسارت برای  شخصی که به صورت هیجانی عمل کرده است می شود.

پس به این نکته باید توجه داشت که زمان خرید یک محصول اعم از سهام، ملک، دلار ،طلا و … خود دارای اهمیت است.

اقتصاد کشور ما به دلیل چاپ پول بدون پشتوانه توسط بانک‌ها به دلیل سود بالایی که پرداخت می‌کنند و نبود تولید به اندازه‌ای که نقدینگی رشد می کند از پدیده تورم رنج می برد . از یک طرف تورم خود را به صورت گرانی و از طرف دیگر خود را به شکل معضل اشتغال و کمبود منابع برای مصرف نشان میدهد.

رشد سریع نقدینگی نسبت به تولید باعث وجود پول بیشتری در دست مردم می شود که به نسبت این حجم از پول، کالا و خدماتی وجود ندارد بنابراین قیمت کالاها بالا می روند و تورم ایجاد می‌شود و ارزش پول کاهش می یابد.

در شرایط عادی و با ثبات بهترین کار سرمایه گذاری در فعالیت های مولد است مانند کارآفرینی مستقیم، خرید سهام در بازار بورس و حتی سپرده گذاری در بانک.

اما در شرایط غیر عادی و عدم ثبات اقتصادی بازار از آرامش و پیش‌بینی پذیری نسبی برخوردار نیست و آینده به شدت تابع تصمیمات سیاسی است و بازار به جای رفتار منطقی به تصمیمات واکنش نشان می‌دهد و افراد به نیت حفظ ارزش سرمایه خود اقداماتی انجام می دهند که با ریسک نیز همراه میباشد.

حال به برخی از راهکارهای پیشرو می پردازیم که هر کدام با مزایا و معایبی همراه هستند که به آنها اشاره می نماییم:

تبدیل ریال به مسکن: که استهلاک و هزینه نقل و انتقال دارد، پیدا کردن مشتری زمان‌بر است اما با تورم رشد می کند و با اجاره دادن درآمدزایی دارد.

تبدیل ریال به زمین که استهلاک ندارد، نقدشوندگی آن پایین است، درآمدزایی از محل اجاره ندارد، با تورم رشد می‌کند و ارزش آن تابع سیاستهای شهری است.

تبدیل ریال به خودرو که استهلاک بالایی دارد و عملاً قابل اجاره دادن نیست، پیدا کردن مشتری زمان‌بر است اما با افزایش دلار رشد می کند.

تبدیل ریال به طلا: بسته به نوع آن،آب شده، با اجرت یا بدون اجرت تفاوت هایی وجود دارد که از لحاظ کلی استهلاک ندارد و با افزایش و کاهش قیمت دلار و اونس جهانی ارزش آن کم و زیاد می شود و نقدشوندگی بالایی دارد.

تبدیل ریال به سهام که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد اما نیازمند آموزش است که در صورت عدم آموزش و جهت ورود به این بازار می‌توان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده نمود.