رییس سازمان آتش نشانی شیراز:

در مسیر رسیدن به شهر ایمن متوقف نمی شویم /داوطلبین نجات؛ واکنش اضطراری محلات

بامداد خبر:با همه پیشگیری ها، مراقبت ها هشدارهای ایمنی، حوادث در چشم به هم زدنی رخ می دهند و گاهی ممکن است با مرگ انسانی همراه شوند. همین دلیل کافی است که برای حفظ جان خانواده هایمان برنامه بچینیم تا از وقوع حوادث پیشگیری کرده باشیم. به گفته محمد هادی قانع رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز: تجربه […]

بامداد خبر:با همه پیشگیری ها، مراقبت ها هشدارهای ایمنی، حوادث در چشم به هم زدنی رخ می دهند و گاهی ممکن است با مرگ انسانی همراه شوند.

همین دلیل کافی است که برای حفظ جان خانواده هایمان برنامه بچینیم تا از وقوع حوادث پیشگیری کرده باشیم.

به گفته محمد هادی قانع رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز: تجربه چهار سال گذشته سازمان آتش نشانی شیراز می گوید که اولین قدم پیشگیری «دانستن» است.

تشکیل تیم کارگروه تحقیق و پژوهش سازمان آتش نشانی شیراز با رویکرد افزایش آگاهی شهروندان در خصوص مسائل ایمنی و آغاز اولین دوره جشنواره بزرگ شهر ایمن در سال ۱۳۹۷ تا برگزاری موفق سومین مرحله آن در سال ۱۴۰۰ علاوه بر کاهش چشمگیر آمار حوادث، نشان داد؛ شهروندان شیرازی با اطلاع از عوامل خطر آفرین و آموزش ایمنی، حوادث را به حداقل خواهند رساند.

قانع افزود: سومین دوره جشنواره شهر ایمن در سال ۱۴۰۰ در شش محور با همت و تلاش کارشناسان و نیروهای داوطلب سازمان آتش‌نشانی شیراز با آموزش چهره به چهره به شهروندان، جذب نیروهای داوطلب و بازدید های پیشگیرانه از ۷ مهر ۱۴۰۰ ماه آغاز به کار کرد.

رییس‌ سازمان آتش نشانی در بیان جزییات جشنواره فوق ادامه داد: یکی از بخش های مهم جشنواره شهر ایمن سه به مراکز آموزشی اختصاص یافت و طی آن از تمامی مدارس شهر شیراز بازدید ایمنی به عمل آمد و آموزش های تئوری و حضوری جهت دانش آموزان ارائه شد.

وی گفت: در بخش دیگر این جشنواره به آموزش و بازدید ایمنی ۲۲ محله پر خطر پرداخته شد و پس از آن آموزش گروه های بسیج و رانندگان اتوبوسران و تاکسی با هدف پرورش یک فرد آگاه در هر خانواده به انجام رسید.

رییس سازمان آتش نشانی شیراز یادآور شد: در مسیر برگزاری این جشنواره به آموزش های شهروندی، شناسایی نقاط ناایمن و رفع ناایمنی ها پرداخته شد و در ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ با آموزش ۷۷۷۴۰ شهروند و بازدید ایمنی از ۹۸۰ منطقه به پایان رسید.

قانع با تاکید بر اینکه در مسیر رسیدن به شهر ایمن متوقف نمی شویم ادامه داد: ایمنی یک فرهنگ است؛ فرهنگی که ریشه در باور مردم دارد اما ایمن‌سازی‌ یک فرآیند است و بر اساس این اصل و برنامه ریزی های انجام شده طی چهار سال گذشته چهارمین دوره از جشنواره شهر ایمن را با شعار « داوطلبین نجات؛ واکنش اضطراری محلات» آغاز خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه چهارمین دوره این جشنواره نهایی و تکمیل کننده تلاش های چهار ساله آتش نشانان شیراز در این زمینه است گفت: ما در سه دوره گذشته علاوه بر دنبال کردن هدفمان در رسیدن به شهر ایمن تعداد زیادی از شهروندان را به عنوان آتش نشان داوطلب جذب و آموزش دادیم که در نقاط مختلف شهر شیراز سکونت دارند.

وی افزود: با شروع چهارمین جشنواره شهر ایمن قصد داریم از ۱۵۲ محله شهر شیراز به صورت پایلوت ۵۰ محله را در مشخص و داوطلبین را در محله خودشان دسته بندی و به عنوان یک تیم امداد و نجات که با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی نیز در ارتباط است، نام گذاری کنیم، که علاوه بر آموزش های حرفه ای، تجهیزات و ابزار مناسب در جهت پیشگیری و اقدام اولیه در برابر حوادث در اختیار این افراد قرار می گیرد.

قانع محوریت جشنواره شهر ایمن چهار را تشکیل گروههای داوطلب و تقویت آنها جهت امدادرسانی در حوادث تعیین و عنوان کرد: براساس هدف دنبال شده در این جشنواره آموزش و تمرینهای حرفه ای تئوری و عملی، سازماندهی گروههای داوطلب جهت هماهنگی فعالیتها، حفظ آمادگی آنها در درازمدت و تجهیز گروهها و محلات با ابزارها و تجهیزات مناسب در دستور کار قرار گرفت.

محمد هادی قانع رییس سازمان آتش نشانی شیراز، نیروهای آتش نشان و امکانات این مجموعه را در مسیر رسیدن به شهر ایمن و پرورش یک فرد آگاه به مسائل ایمنی در هر خانواده آماده باش اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی کلان در این طرح به صورتی است که ظرف مدت یک دوره در کلیه مناطق شهر شیراز گروههای داوطلب آموزش دیده نجات محلات در شرایط اضطراری، تشکیل و شهروندان شیرازی در راستای حفظ ایمنی خود و فرزنداشان در مسائل مختلف شهری مشارکت داشته و پیشگام باشند.

روابط عمومی سازمان آتش نشانی شیراز