بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر در هفتمین جلسه ستاد بزگداشت حکیم نظامی؛

هویت حکیم نظامی ایرانی است

بامداد خبر:هفتمین جلسه بزرگداشت حکیم نظامی شاعر ایرانی و پارسی سرا با حضور محمود شالویی رئیس ستاد بزرگداشت این شاعر، بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر و جمعی از اعضای این ستاد در قالب اولین جلسه کمیته علمی پژوهشی به میزبانی فرهنگستان هنر برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، محمود شالویی با […]

بامداد خبر:هفتمین جلسه بزرگداشت حکیم نظامی شاعر ایرانی و پارسی سرا با حضور محمود شالویی رئیس ستاد بزرگداشت این شاعر، بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر و جمعی از اعضای این ستاد در قالب اولین جلسه کمیته علمی پژوهشی به میزبانی فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، محمود شالویی با اشاره به برگزاری این جلسه در فرهنگستان هنر به عنوان میزبان، گفت: دکتر نامور مطلق رئیس محترم فرهنگستان هنر علایق بسیاری به موضوعات فرهنگی و ادبی دارد و به جد پیگیر موضوعات حکیم نظامی است.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فرهنگستان هنر همکاری های خوبی داشته و این فرهنگستان تاکنون اقدامات و برنامه های متعددی درباره حکیم نظامی داشته است. شالویی افزود: فرهنگستان هنر نقش موثری در تمامی حوزه های هنری و فرهنگی از جمله برنامه های مرتبط با حکیم نظامی شاعر ایرانی و پارسی سرا دارد و اهتمام در این حوزه ها جای تقدیر دارد.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی تصریح کرد: تولید محتوای علمی و فرهنگی برگرفته از اندیشه حکیم نظامی از جمله موضوعاتی است که از سوی ستاد بزرگداشت این شاعر دنبال می شود و رعایت آن از سوی اعضای این ستاد در بخش های مختلف ضروری است.

وی با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی از جمله کتابخانه های عمومی کشور در معرفی هر چه بهتر حکیم نظامی به جامعه ادامه داد: حدود ۲۷۰۰ کتابخانه عمومی در سطح کشور وجود دارد که نهاد کتابخانه های عمومی کشور می تواند با همکاری آن ها در معرفی بهتر حکیم نظامی در میان اقشار مختلف جامعه تلاش کند.

شالویی همچنین به نقش وزارت آموزش و پرورش در معرفی حکیم نظامی در میان دانش آموزان نیز اشاره کرد و گفت: وزیر محترم فرهنگ در نامه هایی خطاب به وزیر آموزش و پرورش به ضرورت معرفی این شاعر حکیم در بین دانش آموزان و لزوم موضوع انشاء مبنی بر اینکه «از حکیم نظامی چه می دانید»، تاکید کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم همکاری های نهادها و سازمان های مختلف از جمله شهرداری ها و … در معرفی حکیم نظامی در سطح ملی تاکید کرد.

در ادامه این جلسه، بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر گفت: بزرگداشت حکیم نظامی اقدام خوب و مناسبی است، زیرا بزرگانی مانند این شاعر بزرگ  بخشی از هویت فرهنگی کشور ما به شمار می آیند و امروز جهانیان ما را با سعدی، حافظ، فردوسی، نظامی و … می شناسند.

وی تاکید کرد: همانگونه که یونان را با فلاسفه آن می شناسند، ایران را نیز با شاعران بزرگ آن می شناسند و حکیم بودن نظامی بر وجه شاعر بودن وی غلبه دارد و در آثار حکیم نظامی موضوعات مختلف علمی از جمله نجوم، هیئت، ریاضیات، جامعه شناسی و … وجود دارد و این نشان از حکیم بودن این شاعر بزرگ است.

نامور مطلق ادامه داد: زبان و فرهنگ از مهمترین عناصر هویت به شمار می آید و هویت حکیم نظامی ایرانی است، ولی در عین حال مفاخر بزرگ کشورمان از جمله این شاعر پارسی سرا موجب پیوند ما با کشورهای دیگر می شوند و باید از این فرصت بهره کافی ببریم.

وی با اشاره به برخی اقدامات فرهنگستان هنر در زمینه حکیم نظامی افزود: فرهنگستان هنر اقداماتی در زمینه خمسه نظامی، برگزاری همایش هایی با موضوع حکیم نظامی و … انجام داده است  و همکاری های لازم با ستاد بزرگداشت حکیم نظامی را خواهد داشت.

در بخش دیگری از این نشست اسماعیل آذر شاعر کشورمان با اشاره به بخشی از داستان های آثار حکیم نظامی از آمادگی خود برای تولید و اجرای برنامه تلویزیونی با حضور کودکان و نوجوانان با هدف معرفی حکیم نظامی در میان این قشر خبر داد.

در این جلسه برخی از اعضا به ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات و همچنین ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.