مهندس رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس:

روز ملی صادرات تبلور مجاهدت همه صادر کنندگان ،علارغم همه بی مهری ها ست

بامداد خبر:آیین نکوداشت روز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استانی باحضور مسوولان ملی و استانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر،در این مراسم که با حضور استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس و معاون اتاق بازرگانی ایران […]

بامداد خبر:آیین نکوداشت روز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استانی باحضور مسوولان ملی و استانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر،در این مراسم که با حضور استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس و معاون اتاق بازرگانی ایران و تعدادی از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی انجام شد از ۵۲ شرکت  با رویکرد صادرات در سطح ملی و استانی تقدیر شد.

در این جلسه جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی استان فارس  گفت : روز ملی صادرات  تبلور مجاهدت همه صادر کنندگان ،علارغم همه بی مهری ها ست . وی با ذکر اینکه ، ورود دولت به بخشهای مالی و تجاری ورود بخش خصوصی را پر هزینه کرده است‌ گفت: رانت  و کاغذ بازی  دو مشکل عمده بخش تولید است . وی گفت : چنین به نظر می رسد که بدنه دولت در ایران بزرگتر و سهم بخش خصوصی کوچک تر شده ، پس بی انصافی است که  مشکل گرانی و کوچک شدن سفره مردم  را بردوش اتاق و بخش خصوصی قرار دهیم.  رئیس اتاق بازرگانی استان با ذکر اینکه بر اساس داده های کشور ترکیه ،صادرات این کشور با رشد  حدود ۳۸ درصدی به ۲۲۵ میلیارد دلار رسیده در حالی که در سال قبل در ایران حرف از ۳۰ یا ۴۰ میلیارد دلار بوده است. رازقی با ذکر اینکه، تبادل مالی ایران با اروپا ۳/۸ دهم میلیارد یورو بوده تبادل مالی کشور  تر کیه در همین بازه زمانی را  بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو ذکر کرد و افزود ؛ این آمارها نشان می دهد ترکیه با استفاده از کاهش قیمت ارز ملی  به رشد در صادرات رسیده ودر ماه اکتبر صادرات به اروپا را ۱۹ درصد افزایش داده است اما چه شده که ایران و ترکیه بعنوان دو کشور با ژئو پولیتیک مشابه تا این حد متفاوت عمل می کنند.
دکتر  علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه، آلمان در سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته و ما که نیاز به صادرات داریم چه کرده ایم.گفت:منفعل نبودن اتاق های بازرگانی می تواند  در رفع این مشکل کمک بزرگی باشد،  وی از سهم دو درصدی ایران از صادرات منطقه گلایه کرد و گفت: با همین زیر ساخت می توان  این عدد را به ۵ درصد رساند.
پاک فطرت در ادامه با ذکر اینکه ، دولت  همه تصمیم گیری ها را در تهران متمرکز کرده و برای کوچکترین حرکت باید از تهران کسب اجازه کرد گفت : دولت باید استانها را آزاد بگذارد تا رقابت بین استانها ایجاد شود .وی همچنین از نقش وزارت خارجه و سفارتها بعنوان پشتوانه صادر کننده کشور در کشور های مقصد یاد کرد . این نماینده مجلس با ذکر اینکه ،تا وقتی که فعالین بخش اقتصادی وارد مجلس نشوند ،بخش تولید و صادرات به حرکت در نخواهد امد گفت: شرط رونق تولید فعال بودن اتاق بازرگانی است . وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل خصوصا  حمل و نقل ریلی در استان گفت: تنها با شعار زیر ساختهای ریلی و  مخصوصا مسیرریلی شیراز بوشهر ساخته نخواهد شد.
مظفر علیخانی معاون اتاق بازرگانی ایران نیز با ذکر این که: صادرات کارکردهای زیادی دارد  از جمله  صدور مدیریت و صادرات فرهنگ و تمدن و  آوردن تولیدات یک کشور بر سر سفره مردم جهان ، اما در سال های گذشته فقط،بر روی ارز آوری صادرات  تاکید شده است. وی با ذکر این که بانک مرکزی با ۵۰ بخشنامه در حالی که در  جنگ اقتصادی هستیم صادرات کشور را به چالش کشیده است  گفت: در زمانی که تحریم های خارجی نتوانست ما را به جالش بکشد ،تحریم های داخلی این کار را کرد. معاون اتاق بازرگانی ایران همچنین با ذکر اینکه: در شرایط فعلی مشکل صادر کننده  بالا بودن قیمت پایه صادراتی،کمبود مواد اولیه و تعلیق کارتهای بازرگانی اعصای اتاق بازرگانی است گفت: اگر صادر کننده ارز را به چرخه تولید وارد نکند از چرخه  تولید حذف می شود.  وی بزرگترین شان اتاق را  مشاور بودن بر اساس مشاهدات و تدوین راهکارهای مختلف برای ارائه به دستگاههای ذیربط برشمرد .
وی همچنین گفت :زوز صادرات روزی خداهد بود که صادر کننده  با مشکل رو برو نباشد و صادررات ارزش و صادر کننده ارج داشته باشد.
دکتر  محمد هادی  ایمانیه استاندار فارس با اشاره به اینکه:اگر صادر کننده گان نبودند مدافعان دروغین آزادی حتی اجازه ورود وسایل حساس پزشکی را هم نمی دادند گفت : امروز هم کشور ما نیازنند کارهای آنهاست .وی با ذکر اینکه، دولت باید زیر ساخت ها را فراهم کند از شروع به کار  پایانه های صادراتی در شیراز و جنوب فارس خبر داد . استاندار فارس با گلایه از خام فروشی گفت: گیاهان دارویی که امروز  به شکل خام صادر می شود با ۸۰ برابر قیمت اولیه  در فرانسه بدست مشتری می رسد. وی همچنین خواستار ایجاد فرایند های جانبی در صادرات و  ایجاد صنایع تبدیلی در استان شد . وی همچنین گفت : در دنیا کیفیت مهمترین فاکتور برندسازی است‌.باید از  فکر  ایجاد منافع کوتاه مدت به تولید منافع بلند مدت برسیم . وی با ذکر اینکه ، در کنار صادر کننده خواهیم بود  گفت :  اگر کار کارشناسی انجام شود پی گیر رفع مشکلات صادرات استان هستیم.  وی همچنین ، در مورد جام جهانی گفت :آماده ایم از فرصت ایرانی های مقیم کشور های حاشیه خلیج فارس در این زمینه  استفاده کنیم .

در این مراسم از جمعی از صادرکنند گان نمونه تقدیر شد که اسامی آنها به شرح زیر است:

صادر کننده نمونه ملی

شرکت تعاونی بیتا تین استهبان / آقای عباس رضازاده

صادر کننده نمونه استانی

زرین غزال /علی محمد ابراهیمی

تروشیمی شیراز /امین امرائی

سردخانه و مواد غذایی آریا سام /جعفر حسین زاده

سیمان سفید نی ریز /داود اکبری

 صادر کنندگان برتر

پودرگچ صنعتی جنوب فارس /وحید روئین

برودت گستر طوبی/یوسف تخت دار

جهان شیمی بسپار /جمشید اسدپور

شیر پاستوریزه پگاه فارس/محمد بزم آراء

سمیران سلامت/مصطفی ایوبی فر

شیرین دارو / محمود آبادی

خشکبار خوش شانس امیر /هادی نصری

صادراتی زرین خندان /علی اصغر خندان

صنایع شیمیایی سینا /حسن افشارپور

آسه یاسوج /سید ابراهیم ابطحی

سیمان لامرد /ابراهیم غلامزاده

تولیدی صنعتی فراسان /ظهیر امامی

شیراز نایلون /محمد تابنده

ک چین بهاران /عزیز سجادیان

آورده های لبنی رامک /هاشم نصیری

شیرین صمغ /منصور آزادی