رئيس اتاق بازرگاني فارس :

تحریم و کرونا عامل مشکلات اقتصادی نیست

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه متاسفانه سازمان توسعه تجارت حامی صادر کنندگان نیست، گفت: رئیس بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز کشور مسئولیت این مجموعه را بر عهده گرفته است اما چون موفق نبوده شروع به فرافکنی کرده که صادرکنندگان ما ۲۷ میلیارد دلار ارز را به کشور برنگردانده اند. جمال رازقی افزود: […]

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه متاسفانه سازمان توسعه تجارت حامی صادر کنندگان نیست، گفت: رئیس بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز کشور مسئولیت این مجموعه را بر عهده گرفته است اما چون موفق نبوده شروع به فرافکنی کرده که صادرکنندگان ما ۲۷ میلیارد دلار ارز را به کشور برنگردانده اند.

جمال رازقی افزود: اتاق بازگانی بارها و بارها در این باره نامه نوشته اما آنها در مصاحبه های تلویزیونی، نزد مردمی که دارو هم به درستی به دستشان نمیرسد و در معیشت خود دچار مشکل شده اند، اعلام میکنند که صادر کننده ارز را برده و برنگردانده و این چنین وجهه ی صادر کنندگان مملکت را زیر سوال میبرند و متاسفانه سازمان توسعه تجارت هم با آنها همراهی میکند.
رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه از این ۲۷ میلیارد دلار، ۱۰ میلیارد دلار مربوط به وزارت نفت و تنها ۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به فعالان عرصه بازرگانی و تجارت بوده است، خاطرنشان کرد: این ۵ هزار میلیارد تومان مربوط به زمانیست که صادرات ریالی به عراق و افغانستان بلامانع بوده و صادر کنندگان هم اجازه ورود موقت کالا داشته اند.
رازقی با بیان اینکه روزی که قرار شد الزاما ارز برگردد، قیمت واقعی کالاها با قیمت اظهارنامه گمرکی تفاوت داشت، گفت: حال سوال ما از آقای رئیس کل بانک مرکزی این است که آیا ارزش داشت در سالی که کشور تحت شدیدترین تحریمهای تاریخ قرار دارد و ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور افت پیدا کرده اینگونه با صادر کننده برخورد شود.
وی افزود: امسال صادرکنندگان ما با خواهش و تمنای اتاق برای روز ملی صادرات ثبت نام کرده اند زیرا آنها را خائن به اقتصاد کشور خطاب می کنند این در حالی است که نمیدانیم که چه سرمایه های بزرگی طی ماههای گذشته از دست داده ایم.
او ابطال کارتها، معرفی به قوه قضاییه و… از دیگر مواردی عنوان کرد که طی ماههای گذشته متوجه صادرکنندگان شد و عنوان کرد: خوشبختانه در فارس به واسطه حمایت بسیار خوب استاندار اجازه داده نشد که هیچ صادر کننده ای پایش به مراکز قضایی و انتظامی باز شود اما در مابقی استانها مواردی گزارش شد.
تحریم و کرونا عامل مشکلات اقتصادی نیست
رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه نباید مشکلات اقتصاد کشور را بر گردن تحریم و کرونا انداخت، غلط بودن ریل گذاری اقتصاد را عامل اصلی مشکلات کنونی دانست و گفت: به فرض اینکه دو سه میلیارد دلار کالا هم رفته و پولش برنگشته بود، آیا ارزش داشت در سال جهش تولید عرصه را بر صادر کننده تنگ کنند؟ تاریخ در باره این موضوع قضاوت خواهد کرد.
رازقی ضمن تبریک روز ملی صادرات، گفت: دست تک تک صادر کننده ها حتی کسانی که موقق شدند ۱۰ و ۱۰۰ و ۱۰۰۰ دلار کالا در این شرایط سخت صادر کنند، به گرمی میفشاریم.
او همچنین به برگزاری شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی اشاره و عنوان کرد: پس از مدتها ظاهرا رئیس کل بانک مرکزی متوجه شده مسیری که میرود غلط است و پیشنهاداتی از سوی اتاق ارائه شده که احتمالا مصوب خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی فارس، یکی از پیشنهادات ۱۰ گانه اتاق بازرگانی ایران را لغو بسته سیاستهای ارزی سال ۹۹ برای اثبات ناکارآمدی سیاستهای سالهای ۹۷ تا ۹۹ در راستای رفع محدودیتهای فعلی صادر کنندگان و امکان ایجاد تنوع در روشهای ایجاد تعهدات عنوان کرد.
اختیارات را استانی کنید
معاون امور اقتصادی استانداری فارس گفت: به نظر میرسد برخی از مدیران روحیه جهادی برای حل مشکلات صادراتی ندارند و این امر موجب شده تا بسیاری از واحدهای خوب صادراتی کشور در بلاتکلیفی قرار گیرند.
ظفر افشون سه شنبه ۲۹ مهر در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، با بیان اینکه اگر مردم خواهان تحقق شعار استقلال ،آزادی وجمهوری اسلامی هستند، راهی جز تحمل بعضی از فشارها و مباحث مرتبط با آن را ندارند، گفت: تحقق این شعار بنیادی، منوط به مقاومت و ایستادگی است، زیرا دنیا در راستای جلوگیری از تحقق این شعار فشارهای غیرقابل تحملی را به نظام و مردم وارد کرده است.
او با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در مسیر همکاری بین المللی توافقی با دنیا در قالب برجام امضا کرد، افزود: برنامه برجام در سایه یک سیاست مدبرانه به نتیجه رسید اما آمریکا وقتی دید در جنگ دیپلماسی بازنده است، یک جانبه این توافق را نقض و از آن خارج شد در واقع هدف آنها فشار مضاعف بر نظام بود و در این راستا حتی بسیاری از شرکتها و شخصیتها را تحریم کرد.
معاون امور اقتصادی استانداری فارس ادامه داد: دنیا هم در بحث برجام تسلیم این یک جانبه گرایی آمریکا شد و بسیاری از کشوها تحت فشار آمریکا ارتباط خود را با ما قطع کردند و ما را در حالت تقابل ورویارویی قرار دادند.
افشون با بیان اینکه برای برون رفت از این فضا نیازمند تدبیر هستیم، گفت: شاید میشد بعضی از مسائل و جریانها را بهتر مدیریت کرد اما واقعیت وجود یک فشار فزاینده بر نظام و حاکمیت است.
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته است، گفت: صدای گلوله ها را نمی شنویم اما شهیدان اقتصادی زیادی داریم.
معاون امور اقتصادی استانداری فارس تاکید کرد: امروز راهبر د ما باید در حوزه توسعه صادرات باشد و در این راستا سفارت خانه ها و دیپلماسی کشورمان در تمام کشورهای دنیا در راستای توسعه صادرات قرار گیرد.
افشون تاکید کرد: سفارت خانه های ایران در کشورهای مختلف باید در کنار تعاملات سازنده و کارکردهای دیپلماسی بخش قابل توجهی از رویکرد خود را معطوف به توسعه صادرات نموده و زمینه استفاده از قابلیتهای صادراتی را فراهم کنند.
او موتور محرک تولید کیفی را صادرات هر کشور دانست و گفت: باید با تمام وجود در خدمت صادرات باشیم تا واحدهای راکد و نیمه راکد را به حرکت در آوریم.
معاون امور اقتصادی استانداری فارس همچنین تاکید کرد: بانک مرکزی تکلیف را مشخص و اختیار را به استانها واگذار کند، چون امروز استانها در تصمیم گیری ناتوان هستند.
فارس به باشگاه شمش وآلومینیوم پیوست
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از صدور ۱۱۰۰ کارت بازرگانی در استان خبر داد وگفت:ازاین تعداد ۵۶۰ کارت فعال شده است که از این میزان ۲۲۰ مورد مربوط به تولید و مابقی غیر تولیدی است.
حمیدرضا ایزدی که به مناسبت روز ملی صادرات سخن می گفت ،افزود ؛فارس استانی سرآمد در صادرات محصولات غیر نفتی محسوب می شود.
او ادامه داد: مشکلات مختلفی در حوزه بازرگانی وجود دارد و سعی شده با برگزاری جلساتی، زمینه برطرف شدن مشکلات از طریق مجاری قانونی و در استان پیگیری شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین با اشاره به فعال شدن شورای ساماندهی مبادلات مرزی در استان، خاطرنشان کرد: تلاش کرده ایم تا مشکلات شهرستانها از این طریق رفع شوند.
او از افزایش ۱۵ درصدی صادرات فارس طی سال گذشته خبر داد و گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس میتوانند بازارهای خوبی برای تولیدکنندگان فارس باشند و تولیدکنندگان این استان نیز محصولاتی تولید می کنند که دارای بالاترین کیفیت هستند.
ایزدی همچنین گفت: پایانه صادراتی فارس در منطقه ویژه اقتصادی با ۲۲ هکتار مساحت توسط بخش خصوصی و با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که اگر در بحث منابع مالی حمایت شود، به زودی کارگو صادراتی فارس راهاندازی خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اعلام کرد که فارس به باشگاه شمش وآلومینیوم از کشور پیوسته واز استان این کالای استراتژیک به سایر کشورها صادر میشود.
در جنگ اقتصادی مهمترین بخشی که هدف گرفته شده صادرات است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس، مخالفت دفاتر و نمایندگی های شرکتهای هواپیمایی را یکی از دلایل موثر عدم راه اندازی کارگو در این استان دانست.
خسرو فروغان ، گفت: کارگو تنها یکی از مشکلات بحث صادرات استان فارس محسوب میشود که علیرغم تلاشهای اتاق بازرگانی به دلیل مخالفت دفاتر و شرکتهای هواپیمایی و نبود اعتماد و ارائه نشدن تضمین از سوی صادر کنندگان این مهم تاکنون محقق نشده است.
فروغان در ادامه با بیان اینکه در جنگ اقتصادی مهمترین بخشی که هدف گرفته شده صادرات است تا ارز وارد کشور نشود، ادامه داد: در این جنگ اقتصادی، یک تاجر، تولید کننده و صادر کننده، هم از روبرو هم از پشت سر دچار آسیب شده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس افزود: بخشنامه ها و مصوبات که به اسم تسریع صادرات و جلوگیری از خروج ارز از کشور اجرا میشود، ضربه های زیادی به صادر کنندگان وارد کرده که لطمه آن در برخی موارد بیش از دشمنان در جنگ اقتصادی است.
فروغان افزود: شهدای اقتصادی ناشناخته هستند و گمنام دفن میشوند. وقتی بازرگانی ۵۰ سال صادرات داشته و امروز همه چیز او از دست رفته این شخص در جنگ اقتصادی به شهادت رسیده اما ناشناخته و گمنام است.
او با بیان اینکه مجروحان جنگ اقتصادی فارس با حمایت تیم ارشد اقتصادی استان، مورد حمایت گرفته تا مرهمی بر زخمهاشان بگذاریم، گفت: اما هنوز مشکلات زیادی در تصمیم گیریها داریم.
فروغان مدعی شد حتی کشورهایی که زمانی ایران به آنها کمکهای بسیاری کرده است، اکنون تعرفه های واردات را برای کالاهای ایرانی افزایش داده و به نسبت همین تعرفه را برای کالاهای سایر کشورها کاهش داده اند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان فارس خاطرنشان کرد: کشورهای عمان و امارات نیز به بهانه های مختلف نظیر عدم استاندارد کالا، برای کالاهای ایرانی محدودیتهای فراوانی ایجاد کرده دییاند.