اخبار پليس فارس:

برقراری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تماس با مرکز ۱۱۰ در استان فارس 

  بامدادخبر-معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان با تشریح اقدامات و عملکرد این معاونت، گفت: در ۵ ماهه نخست سال جاری، یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۵۲۷ تماس توسط شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ در سطح استان برقرار شده است.  سرهنگ “محمد عبادی نژاد ” اظهار داشت: در ۵ ماهه نخست سال جاری، […]

 

بامدادخبر-معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان با تشریح اقدامات و عملکرد این معاونت، گفت: در ۵ ماهه نخست سال جاری، یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۵۲۷ تماس توسط شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ در سطح استان برقرار شده است. 

سرهنگ “محمد عبادی نژاد ” اظهار داشت: در ۵ ماهه نخست سال جاری، یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۵۲۷ تماس توسط شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ در سطح استان برقرار شده که از این تعداد، ۹۲ درصد قابل رسیدگی و ۸ درصد غیر قابل رسیدگی بوده است.

وی افزود: از این تعداد تماس، ۴۰ درصد عملیاتی و توسط مأموران انتظامی به آن ها رسیدگی شده است و ۶۰ درصد نیز شهروندان به صورت تلفنی راهنمایی و ارشاد گردیده اند.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان فارس تصریح کرد: آموزش کاربران مرکز تجمیع ۱۱۰، برگزاری چندین مرحله کمیسیون فوریت های پلیسی۱۱۰ به منظور ارتقاء عملکرد مرکز فوریت های پلیسی و برگزاری کمیسیون های بررسی تخلفات ۱۱۰ باعث رضایتمندی نسبی شهروندان از این مرکز در ۵ ماهه اول سال جاری شده است.

سرهنگ عبادی نژاد از شهروندان خواست تنها در موارد فوریتی و ضروری با تلفن ۱۱۰ تماس حاصل و از اشغال خطوط برای موارد غیر فوریتی و یا غیر مرتبط خودداری کنند.

این مقام انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد یگان تکاوری در سطح استان فارس اشاره کرد و گفت: یگان تکاوری استان فارس به عنوان یک نیروی عملیاتی و به منظور برخورد با جرائم، توانسته است با رشادت نیروهای مخلص و تلاشگر اقدامات اثر گذاری را انجام دهد.

وی افزود: با تلاش کارکنان یگان تکاوری طی ۵ ماهه نخست سال جاری، ۲۷۲ کیلو و ۵۸۰ گرم انواع مواد مخدر کشف و در این خصوص ۲۲ متهم دستگیر شدند.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: همچنین در این مدت، مأموران یگان تکاوری موفق شدند مقادیر زیادی کالای قاچاق با ارزشی بالغ بر ۷ میلیارد ریال کشف و ۱۳۲ متهم را دستگیر و به مراجع قضائی معرفی کنند.

سرهنگ عبادی نژاد در پایان تصریح کرد: نیروی انتظامی با تمام توان در گلوگاه ها و ورودی های استان حضور فعال دارد و در راه مبارزه با جرائم از جمله مواد مخدر و کالای قاچاق از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کند.

قطار شیراز-تهران، ۲۵ راس گوسفند را له کرد

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، گفت: در برخورد قطار با گله گوسفندان در محدوده راه آهن شیراز‎-تهران، ۲۵ راس گوسفند تلف شدند. 

سرهنگ “کاووس محمدی” گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر برخورد قطار با گله گوسفندان در محدوده راه آهن شیراز-تهران، بلافاصله ماموران برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند. 

وی افزود: ماموران در بررسی‌های اولیه مطلع شدند که قطار با گله احشام به هنگام عبور از ریل به شدت برخورد و بر اثر آن ۲۵ راس گوسفند تلف شده است. 

معاون اجتماعی پلیس فارس، گفت: به استناد ماده ۱۴ قانون ایمنی راه و راه آهن، عبور انسان و هرگونه وسیله نقلیه و احشام بر روی خطوط راه آهن در غیر محل‌های مجاز ممنوع است و متخلف مسئول هرگونه پیشامد و خسارت وارده می‌باشد.

مشارکت مردمی مهمترین راه پیشگیری از وقوع جرم است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، گفت: یکی از مهمترین راه های پیشگیری از وقوع جرم، بهره گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی است که باید در جامعه نهادینه شود.

سرهنگ “کاووس محمدی” در جلسه تعاملی با مجمع نهادهای مردمی شیراز، بیان کرد: رویکردی که در نیروی انتظامی حاکم است، جامعه محوری و برای تامین نظم و امنیت است و تعامل پلیس با شهروندان در دستور کار قرار دارد تا شاهد برقراری امنیت مطلوب تر در جامعه باشیم.

وی افزود: برنامه های خوبی در سطح استان از سوی نیروی انتظامی در این حوزه انجام شده و اثرات بسیار خوبی هم در ایجاد امنیت داشته که یکی از گام های برداشته شده، بحث امنیت محلات محور است.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه طرح شورای معتمد پلیس در راستای حل مشکلاتی همچون اختلافات ملکی، همسایگی، خانوادگی و …. است، تصریح کرد: اجرای این طرح موجب کاهش هزینه های مادی و معنوی برای دستگاه قضائی خواهد بود.

سرهنگ “محمدی” از دیگر موارد حائز اهمیت این طرح را پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد و گفت: از آنجا که یکی از وظایف خطیر پلیس تامین امنیت جامعه می باشد، لذا همراهی و همکاری معتمدین محلات با پلیس در ارتقاء امنیت نقش به سزایی دارد.

وی از برگزاری جلسات ماهیانه پلیس و معتمدان محلی در قالب طرح امنیت محله محور خبر داد و یادآور شد: در هر بخشی که مردم احساس می‌کنند می‌توانند به نیروی انتظامی کمک کنند، پذیرای آنها هستیم تا بتوانیم با کمک‌ آنان در راستای ارتقاء احساس امنیت عمومی دستاوردهای بهتری کسب کنیم.

معاون اجتماعی پلیس فارس در بخش دیگری از سخنان خود، همکاری خیرین در عرصه امنیت را نمادی از مشارکت مردم در توسعه نظم دانست و تاکید کرد: همکاری خیران در این زمینه نقش مهمی در افزایش ضریب امنیتی دارد که باید در سطح استان،  فرهنگ خیرین امنیت‌ساز نهادینه شود و زمینه همکاری و تعامل مردم با پلیس افزایش یابد.

سرهنگ “محمدی” با بیان اینکه با همکاری یکدیگر می توانیم مشکلات را شناسایی و برای رفع آنها و ایجاد امنیت پایدار گام برداریم، خاطر نشان کرد: وجود سرمایه اجتماعی مردمی در پلیس، سبب همبستگی ملی، توسعه پایدار، افزایش کنترل  آسیب‌های اجتماعی، ارتقاء احساس امنیت و افزایش مسئولیت اجتماعی در جامعه می‌شود.

دستگیری ۵۳  اراذل و اوباش در “شیراز”

فرمانده انتظامی شهرستان “شیراز”، گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته، ۵۳ نفر از اراذل و اوباش تحت تعقیب دستگیر و به مراجع قضائی تحویل داده شدند. 

سرهنگ “فرج شجاعی” گفت: طرح دستگیری محکومان و اراذل و اوباش متواری و تحت تعقیب به مدت ۲ روز توسط ماموران انتظامی به مرحله اجرا درآمد.

وی ادامه داد: در این راستا با هماهنگی مقام قضائی و با انجام کارهای اطلاعاتی و پلیسی مخفیگاه مجرمان متواری در نقاط گوناگون شهرستان شیراز شناسایی و طی چند عملیات متعدد و غافلگیرانه، ۵۳ نفر از این افراد دستگیر و تحویل دادسرا شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان شیراز با بیان اینکه در بازرسی از منازل این افراد، ۱۰ کیلو انواع مواد مخدر کشف شد، تصریح کرد: زورگیری، درگیری، ضرب و جرح عمدی، ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان، ایجاد مزاحمت برای بانوان، قدرت نمایی با سلاح سرد و عربده کشی در سوابق متهمان به چشم می‌خورد.

ارگان‌ها و نهادهایی که مشمولین غائب را به کارگیری کنند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند

فرمانده انتظامی “داراب” در خصوص استخدام و به کارگیری مشمولان غایب توسط ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی هشدار داد.

سرهنگ “علیرضا نوشاد” گفت: برابر ماده ۲ قانون خدمت وظیفه عمومی، هر فرد ذکور ایرانی که به سن ۱۸ سال تمام می‌رسد، مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی بوده و برابر ماده ۵۸ این قانون، مشمولانی که در مهلت تعیین شده، وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند، غایب محسوب می شوند.

سرهنگ “نوشاد” ضمن واکاوی قوانین و مقررات مرتبط با شناسایی و معرفی مشمولان غایب، گفت: کسانی که به نحوی مشمولان غایب را در موسسات دولتی و غیر دولتی از قبیل کارخانهها، شرکتها، آموزشگاهها، کارگاهها، بنگاهها، مغازهها و تعمیرگاه‌ها به کارگیری کنند شناسائی و به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در این راستا لازم است قوانین مربوط به منع به کارگیری مشمولان غایب در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای عموم مردم تبیین و در مرحله بعدی پس از انجام اطلاع رسانی‌های لازم، همه رده‌های انتظامی و پلیس‌های تخصصی با جدیت نسبت به شناسایی و معرفی مشمولان غایب اقدام می‌کنند.

سواری تیبا با ۳۹ کیلو تریاک در” داراب” زمین گیر شد

فرمانده انتظامی “داراب” از توقیف سواری تیبا و کشف ۳۹ کیلو و ۵۶۰ گرم تریاک در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “علیرضا نوشاد”، گفت: در راستای تشدید اقدامات انتظامی و برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر، روز گذشته کارکنان انتظامی این شهرستان به همراه ماموران یگان تکاوری استان حین کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی، به یک سواری تیبا مشکوک و آن را متوقف کردند.

سرهنگ “نوشاد” با بیان اینکه در بازرسی از این خودرو، ۳۹ کیلو و ۵۶۰ گرم تریاک که به صورت بسیار حرفه‎ای جاسازی شده بود کشف شد، افزود: در این خصوص یک قاچاقچی دستگیر و پس از سیر مراحل قانونی روانه زندان شد. 

توقیف سانتافه و کشف بیش از ۲۰ کیلو شیشه

فرمانده انتظامی “نی‌ریز” از توقیف سواری سانتافه و کشف ۲۰ کیلو و ۷۰۰ گرم شیشه در آن شهرستان خبر داد.

سرهنگ “سیدمحمد یوسفی” گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در اجرای طرح مقابله با ورود مواد مخدر، حین کنترل محورهای مواصلاتی به یک سواری سانتافه مظنون و آن را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی “نی‌ریز” افزود: ماموران در بازرسی از این خودرو، ۲۰ کیلو و ۷۰۰ گرم شیشه که به طرز ماهرانه ای در قسمت‌های مختلف جاسازی شده بود کشف کردند.

سرهنگ “یوسفی” تصریح کرد: در این رابطه یک قاچاقچی مواد مخدر دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

کشف ۹۰ درصد جرایم سایبری در”کازرون”

فرمانده انتظامی “کازرون” گفت: در یک ماهه گذشته، ۹۰ درصد از جرایم سایبری رخ داده در این شهرستان کشف شده است. 

سرهنگ “اسماعیل زراعتیان” در تشریح این خبر، گفت: پلیس فتا طی یک ماه گذشته در این شهرستان با هدف تامین امنیت کاربران و کنترل جرایم سایبری، فعالیت خود را بیشتر کرده است.

سرهنگ “زراعتیان” با بیان اینکه طی یک ماه گذشته ۴۰ پرونده در زمینه جرایم سایبری به پلیس فتا ارجاع شده است، گفت: با رصدهای انجام شده توسط  کارشناسان و  دستگیری ۵ نفر در این خصوص، ۹۰ درصد از جرایم کشف شده است.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: کلاهبرداری اینترنتی ۳۵ درصد، برداشت های غیرمجاز ۳۵ درصد، هتک حیثیت ۲۵ درصد و سایر جرائم با ۵ درصد بیشترین جرایم رخ داده بوده است.

فرمانده انتظامی “کازرون” با تاکید بر اینکه اولویت پلیس فتا، پیشگیری است، گفت: آموزش‌های همگانی، افزایش سطح آگاهی شهروندان و اطلاع رسانی در راستای پیشگیری از وقوع جرایم از جمله اقدامات این پلیس است. 

وی یادآور شد: در بررسی های انجام شده ۸۰ درصد جرایم در بستر شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام رخ داده و وسیله ارتکاب، گوشی و سامانه های هوشمند بوده که باید والدین نظارت بیشتری بر فعالیت فرزندان خود در این فضا داشته باشند.

کشف ۷۰ راس گوسفند قاچاق در”لارستان”

فرمانده انتظامی “لارستان” از توقیف یک دستگاه کامیون و کشف ۷۰  راس گوسفند قاچاق به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خبرداد. 

سرهنگ “داود امجدی بیان کرد: مأموران پاسگاه انتظامی “چهاربرکه” این شهرستان حین کنترل محور خروجی لارستان-بندرعباس، به یک دستگاه کامیون حامل احشام مشکوک و آن را توقیف کردند.

سرهنگ “امجدی” خاطر نشان کرد: پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد این خودرو‌ حامل ۷۰ راس گوسفند قاچاق و فاقد مجوز دامپزشکی است.

فرمانده انتظامی شهرستان “لارستان” با بیان اینکه در این خصوص یک نفر دستگیر شد، افزود: ارزش ریالی احشام قاچاق مکشوفه برابر نظر کارشناسان، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

کشف ۸ تن هیزم قاچاق در” ممسنی” 

فرمانده انتظامی “ممسنی” از کشف ۸ تن هیزم قاچاق در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “محمدهاشم قسام”با اعلام این خبر گفت: ماموران انتظامی “ممسنی” هنگام گشت زنی درمحورهای مواصلاتی به یک کامیون حامل هیزم مظنون و آن را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان ممسنی افزود: در بازرسی از آن کامیون، ۸ تن هیزم قاچاق کشف و راننده نیز دستگیر شد. 

سرهنگ “قسام” با بیان اینکه برابر نظر کارشناسان ارزش اموال مکشوفه، ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شده است، عنوان داشت: متهم برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

دیدار بخشدار و اعضای شورای اسلامی بخش کامفیروز شمالی با رئیس پلیس مرودشت

در راستای برگزاری جلسات تعاملی، بخشدار و اعضای شورای اسلامی بخش کامفیروز شمالی با سرهنگ “فرشید زینلی”دیدار کردند. 

 فرمانده انتظامی شهرستان “مرودشت” در این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، اظهار داشت: برای رسیدن به امنیت مطلوب و استفاده صحیح از منابع و فرصت‌ها در تحقق نظم و انضباط اجتماعی، مشارکت مردم به عنوان عامل اصلی و محوری به شمار می رود.

وی ثبات و ارتقاء امنیت اجتماعی را در تعامل دو سویه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و اقشار مختلف مردم عنوان کرد و گفت: مشارکت مردمی، میزان احساس امنیت اجتماعی در یک جامعه را شکل می‌دهد و در ارتقاء امنیت لازم است هر فرد ضمن شناخت حق و حقوق خود، نسبت به حقوق دیگران نیز شناخت داشته باشد و انجام آن را تکلیفی بر خود بداند.

در ادامه “سجاد قنبری” بخشدار کامفیروز شمالی با قدردانی از خدمات و دستاوردهای شاخص پلیس این شهرستان در ایجاد امنیت، بیان کرد: در شرایط کنونی کیفیت خدمات ارائه شده از سوی دستگاه‌های دولتی به عنوان یکی از شاخصه های اصلی سنجش کارآمدی، رشد و توسعه نظام تلقی و موجب افزایش اعتماد عمومی و اعتلای اهداف ایران اسلامی خواهد شد.

وی خدمت صادقانه کارکنان پلیس را ضامن اجرای موفقیت آمیز سیاست‌های کلان ارتقاء امنیت اجتماعی در جامعه اسلامی دانست و افزود: دولت در سایه امنیت و آرامش است که می‌تواند برنامه‌های خود را انجام دهد که بی تردید نیروی انتظامی همواره در ایجاد این امنیت و آرامش، گام های ارزنده‌ و هدفمندی را برداشته است .

در پایان بخشدار و دیگر حاضران از زحمات مجموعه انتظامی این شهرستان تقدیر کردند.

دستگیری سارق اماکن خصوصی در”فیروزآباد”

فرمانده انتظامی “فیروزآباد” از شناسایی و دستگیری سارق اماکن خصوصی با ۱۵ فقره سرقت در آن شهرستان خبر داد. 

سرهنگ “مهدی جوکار” در تشریح این خبر گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی، شناسایی و دستگیری سارق و یا سارقان در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: با اقدامات پلیسی و بررسی فنی صحنه وقوع جرم، ماموران موفق به شناسایی یک نفر سارق سابقه دار شده و با هماهنگی مقام قضائی آن را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی فیروزآباد اظهار کرد: در تحقیقات انجام شده، متهم به ۱۵ فقره سرقت از اماکن خصوصی اعتراف و پس از تکمیل پرونده روانه دادسرا شد.

پلیس جامعه محور جلوه خدمتگزاری واقعی و مردم سالاری عملی 

برای درک صحیح مفهوم پلیس جامعه محور، بهتر است رویکرد جامعه محوری پلیس را با رویکرد تهدید محوری آن مقایسه کرد.

برای درک صحیح مفهوم پلیس جامعه محور، بهتر است رویکرد جامعه محوری پلیس را با رویکرد تهدید محوری آن مقایسه کرد؛ رویکرد جامعه محوری پلیس اشاره به ارتباط و حمایت دو سویه سازمان پلیس و جامعه دارد و می بایست آن را جلوه خدمتگزاری واقعی و مردم سالاری عملی دانست.

در رویکرد جامعه محوری، سازمان پلیس به جای تکیه صرف بر ابزار های سنتی سرکوب و اعمال قدرت که لازمه آن تقابل و دوری از جامعه است، با کلیه ارکان جامعه تعامل برقرار و ضمن توسعه ارائه خدمات خود به آنها ، از حمایت های مختلف مادی و معنوی جامعه در برقراری نظم عمومی و امنیت اجتماعی بهرمند می شوند.

سازمان پلیس در تعامل با جامعه، دیدگاه آحاد مختلف مردم در خصوص نیازهای واقعی خود در حوزه نظم و امنیت را می سنجد و از نتایج این سنجش در برنامه ریزی و ارائه خدمات انتظامی بهتر به مردم استفاده می کند. همچنین ، با مردم بودن و جلب اعتماد عمومی نسبت به سازمان پلیس ، موجب همکاری و مشارکت عمومی با سازمان پلیس در برقراری نظم و امنیت اجتماعی می شود.

 اصول حاکم بر رویکرد جامعه محوری پلیس

 *پلیس جامعه محور یک فلسفه و یک استراتژی سازمان یافته است که به پلیس،‌ ساکنین و جامعه امکان می دهد که از نزدیک با هم کار کنند و برای پیدا کردن راههای جدید حل مسائل جرم،  ترس از جرم، بی نظمی های اجتماعی و تباه شدن محله با یکدیگر همکاری نمایند.

*کلیه کارکنان در سازمان پلیس می بایست در عملی ساختن استراتژی رویکرد جامعه محوری پلیس سهیم بوده و مداخله نمایند.این امر مستلزم تحول و چرخشی ظریف و پیچیده است؛ به طوری که همه کارکنان در سازمان پلیس بدانند که نیاز به تمرکز بر روی حل مشکلات جامعه به شکلی خلاق است و آن عبارتست از ترغیب افراد جامعه در ایفای نقش پلیسی.

*ایجاد ارتباط جدید بین شهروندان و پلیس: در واقع رویکرد جامعه محوری را می توان به مثابه پیمانی جدید بین شهروندان و سازمان پلیس دانست که در این پیمان ضمن توافق بر کنار گذاشتن هرگونه بی تفاوتی در خصوص مسائل جامعه، هر نوع حرکت و فعالیت خودسرانه غیر قانونی برای اجرای عدالت نفی می گردد. مبنای چنین عهد و پیمانی چیزی جز اعتماد متقابل شهروندان و پلیس نیست و هریک از شهروندان می پذیرند که جهت ارتقای کیفیت عمومی زندگی در جامعه وظیفه و سهمی را به عهده داشته باشند.

*حمایت پلیس جامعه محور از افراد و گروههای آسیب پذیر جامعه: یکی از مهمترین اصولی که می بایست همواره مورد توجه پلیس جامعه محور باشد، حمایت از افراد و گروه های آسیب پذیر جامعه از جمله سالمندان ، کودکان ، اقلیت ها ، بی خانمان ها ، فقرا و معلولین است. تلاش پلیس جامعه محور در خصوص افراد آسیب پذیر جامعه بر این دو محور استوار خواهد بود که پلیس با ارائه تدابیر و راهکاری مناسب ، اولا احتمال آسیب دیدگی و بزه دیدگی این افراد را کاهش دهد و ثانیا در خصوص افراد آسیب دیده و بزه دیده با جلب حمایتهای فوری سازمانها و نهاد های حمایتی در جهت تسکین آلام  و مصائب آنها برآید.

*رویکرد جامعه محوری پلیس بر اصل توازن بین توجه به عامل انسانی و نوآوریهای تکنولوژی استوار است: پلیس جامعه محور ضمن پذیرش لزوم استفاده عقلایی از فن آوری روز در انجام امور انتظامی، با این حال بر این امر تاکید می کند که استفاده از فن آوری به معنای بی توجهی به عامل انسانی نیست، بلکه بر این امر تاکید می شود که افسران جامعه محور پلیس که در سطح خیابانها و کوچه پس کوچه های شهر با مردم جامعه و ساکنین محلات ارتباط مستقیم دارند، می تواند در تعامل با افراد جامعه با ارائه ابتکارات خلاق خود بسیاری از مشکلات اجتماعی شهروندان را حل کنند.

*فرهنگسازی: نیروی انتظامی باید با همکاری سایر دستگاه ها به ویژه متولیان امور فرهنگ و آموزش جامعه، فرزندان این مرز و بوم را به گونه ای پرورش دهد و فرآیند جامعه پذیری آنها را طوری هدایت کند که افراد جامعه برای رفتار قانونمند و مطابق ارزشها و هنجارها، بی نیاز به حضور پلیس باشند و علاوه بر این که پلیس دیگران هستند، پلیس خود نیز باشند و عاملی درونی و قوی ایشان را در مدار نظم اجتماعی و قانونمداری هدایت کند.

*آموزش عمومی: پوشش خبری وقایع امنیتی و جنایی به شیوه های مطلوب و ارائه برنامه های آموزشی در خصوص چگونگی حفاظت از مال، جان، عرض و ناموس خود، زمینه مساعدی را برای امنیت مشارکتی به وجود خواهد آورد.

*توجه به فرهنگ بومی: مشارکت مردم با پلیس می تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ توجه به ارائه استراتژی های بومی می بایست به عنوان یک اصل اساسی در تعیین انواع مشارکتها مردمی با پلیس مورد توجه دست اندرکاران امر باشد . یعنی توجه به کلیه شرایط و احوال فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه در تعیین شیوه های مشارکت مردم با پلیس کاملا ضروری است. مثلا در جوامع سنتی روابط خویشاوندی و سنت ریش سفیدی در مشارکت اجتماعی مردم تاثیر داشته است.