اخبار پليس فارس:

۱۸۰ کیلو تریاک درعملیات مشترک پلیس فارس و هرمزگان کشف شد

بامدادخبر – فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۸۰ کیلو تریاک در عملیات مشترک پلیس فارس و هرمزگان خبر داد. سردار “رهام‌بخش حبیبی” گفت: ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر استان موفق شدند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تلاش‌های شبانه روزی، یک باند تهیه و توزیع مواد مخدر که به صورت حرفه ای و عمده در امر قاچاق […]

بامدادخبر – فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۸۰ کیلو تریاک در عملیات مشترک پلیس فارس و هرمزگان خبر داد.

سردار “رهام‌بخش حبیبی” گفت: ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر استان موفق شدند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تلاش‌های شبانه روزی، یک باند تهیه و توزیع مواد مخدر که به صورت حرفه ای و عمده در امر قاچاق در استان‌های جنوبی فعالیت داشتند را شناسایی کنند. 

سردار “حبیبی” تصریح کرد: با هماهنگی و همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان و شهرستان داراب، در یک عملیات دقیق و هماهنگ خودرو پرایدحامل مواد مخدر که در یک منزل مسکونی در یکی از محلات شهرستان “حاجی‌آباد” پارک بود را شناسایی کنند.

فرمانده انتظامی استان فارس با بیان اینکه ماموران پس از اعزام به آن مکان، موفق شدند در بازرسی از آن خودرو، ۱۸۰ کیلو تریاک کشف کنند، خاطر نشان کرد: در این خصوص یک قاچاقچی حرفه‌ای دستگیر و روانه زندان شد.

کشف ۱۵۷ کیلو تریاک در “نی‌ریز”

جانشین فرمانده انتظامی استان، گفت: با تلاش مأموران انتظامی شهرستان ‌”نی‌ریز”، ۱۵۷ کیلو مواد مخدر از نوع تریاک کشف شد.

سردار “یوسف ملک‌زاده” در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: بامداد امروز مأموران انتظامی‌”نی‌ریز” حین کنترل خودروهای عبوری در محورهای خاکی منتهی به این شهرستان، به یک وانت مزدا مشکوک و دستور ایست را صادر کردند.

سردار “ملک‌زاده” با بیان اینکه پس از طی مسافتی تعقیب و گریز با توجه به کوهستانی بودن منطقه و تاریکی هوا راننده با به جا گذاشتن خودرو متواری شد، افزود: در بازرسی از آن، ۱۵۷ کیلو مواد مخدر از نوع تریاک که به طرز بسیار ماهرانه‌ای در زیر اتاق جاسازی شده بود کشف شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه تلاش برای دستگیری قاچاقچی متواری ادامه دارد، تصریح کرد: مبارزه با سوداگران مرگ یکی از اولویت‌های اصلی این فرماندهی در سال جاری است.

اعضای بدن پلیس جوان نجات بخش جان بیماران نیازمند شد

فرمانده یگان ویژه استان گفت: اعضای بدن مامور وظیفه شناس یگان ویژه که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

 سرهنگ “میر جلال موسوی” در تشریح این خبر اظهار کرد: استواریکم “سید احمد رضا حسینی” از کارکنان ولایت مدار یگان ویژه استان فارس در بازگشت از محل خدمت در اثر تصادف دچار ضربه مغزی و در نتیجه به کما می رود.

وی ادامه داد: این مامور فداکار، بلافاصله به بیمارستان منتقل شد اما علی رغم تلاش تیم پزشکی متاسفانه بر اثر شدت جراحت وارده دچار مرگ مغزی می شود.

فرمانده یگان ویژه استان فارس گفت: پس از اعلام مرگ مغزی، تیم پزشکی با خانواده وی در خصوص اهدا عضو وارد مذاکره شدند که خانواده مرحوم استواریکم “سید احمد رضا حسینی” ایثارگونه رضایت دادند تا اعضای بدن وی به سایر بیماران نیازمند اهدا شود و به آنان جان دوباره ای ببخشد.

سرهنگ موسوی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی همیشه به دنبال تامین امنیت مردم است، تصریح کرد: ما به عنوان مدافعان امنیت جامعه تا پای جان از حریم مردم دفاع خواهیم کرد، حتی پس از جان دادن در این راه مقدس با اهدای عضو که یکی از فرهنگ هایی است که در بین کارکنان رواج پیدا کرده ، باز هم به دنبال جان بخشیدن به افراد نیازمند کشور هستیم.

گفتنی است، از این مامور وظیفه شناس یک پسر ۴ ساله به یادگار مانده است.

اعضای باند سارقان با ۳۱ فقره روانه زندان شدند 

رئیس پلیس آگاهی استان از دستگیری باند ۳ نفره سارقان که اقدام به سرقت  اموال از چادر مسافرتی شهروندان می‌کردند با ۳۱ فقره سرقت در شیراز خبر داد.

سرهنگ “کاووس حبیبی” در پی وقوع سرقت‌های متعدد از مسافرانی که به شیراز مراجعه و اقدام به برپایی چادر در اطراف پارک‌ها و بیمارستان‌ها می‌کردند، موضوع شناسایی و دستگیری سارقان به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در تحقیقات اولیه از شکات و بررسی صحنه‌های سرقت توسط کارشناسان پلیس آگاهی، مشخص شد سارقان نیمه‌های شب در حالیکه مسافران در داخل چادر مسافرتی خواب بوده‌اند با تیغ موکت بری قسمتی از چادر را برش داده و اقدام به سرقت کیف دستی، تلفن همراه، مدارک و غیره می‌کنند.

رئیس پلیس آگاهی استان افزود: کارآگاهان با انجام اقدامات فنی و پلیسی موفق شدند در این زمینه ۳ نفر از سارقان که اعضای یک باند بودند را شناسایی و طی یک عملیات ضربتی آنان را در مخفیگاهشان دستگیر کنند.

سرهنگ “حبیبی” با بیان اینکه متهمان در بازجویی‌های اولیه به ۳۱ فقره سرقت کیف، موبایل و … از چادر مسافرتی شهروندان اقرار کردند، گفت: سارقان حرفه‌ای تحویل مراجع قضائی و از آن طریق روانه زندان شدند.

عیادت فرمانده انتظامی “ممسنی” از همکار بازنشسته بیمار 

فرمانده انتظامی “ممسنی” از همکار بازنشسته که در بستر بیماری است عیادت کرد.

سرهنگ “محمدهاشم قسام” به همراه جمعی از کارکنان این فرماندهی ضمن حضور در منزل همکار بازنشسته بیمار، از وی عیادت و دستورات لازم در جهت رفع مشکلات وی را صادر کرد.

کشف ۱۲ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق در “کوه چنار” 

فرمانده انتظامی شهرستان “کوه چنار ” از کشف  ۱۲ دستگاه ماینر قاچاق به ارزش  ۲ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “لطف‌الله محمدی”  اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان “کوه چنار” مطلع شدند فردی به صورت غیرقانونی اقدام به استخراج ارز دیجیتال در یک کارگاه می‌کند که بلافاصله بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران انتظامی پس از هماهنگی قضائی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن مکان، ۱۲ دستگاه ماینر، ۱۲ دستگاه پاور و ۴ دستگاه رادیاتور به همراه پایه‌های مربوطه  را کشف کردند.

سرهنگ “محمدی” با اشاره به اینکه ارزش دستگاه‌های مکشوفه برابر نظر کارشناسان، ۲ میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: در این رابطه یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان کوه چنار گفت: استفاده از دستگاه های استخراج ارز دیجیتال نیاز به مصرف برق زیادی دارد و باعث اخلال در شبکه توزیع برق شهری می‌شود که پلیس در این خصوص با هماهنگی مفام فضائی، با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

یک کشته و ۲ مصدوم حاصل برخورد پژو با وانت پیکان

رئیس پلیس راه شمالی استان، گفت: بر اثر برخورد پژو پارس با یک وانت پیکان در محور مواصلاتی کازرون-بوشهر، یک نفر کشته و ۲ نفر مجروح و راهی بیمارستان شدند.

سرهنگ “عبدالهاشم دهقانی”  بیان کرد: در پی اعلام یک فقره تصادف فوتی در محور مواصلاتی کازرون-بوشهر، بلافاصله مأموران به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی افزود: ماموران در بررسی‌های اولیه مشاهده کردند یک وانت پیکان با ۲ سرنشین با یک سواری پژو پارس به شدت برخورد کرده است.

رئیس پلیس راه شمالی استان با بیان اینکه در این حادثه راننده وانت پیکان در دم فوت و راننده پژو و دیگر سرنشین وانت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند، گفت: کارشناسان در صحنه حاضر و علت وقوع این حادثه را تجاوز به چپ از جانب راننده سواری پارس اعلام کردند.

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در”مهر”

فرمانده انتظامی “مهر” گفت: طرح ویژه ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز، طی ۴ روز اخیر در این شهرستان اجرا شد. 

سرهنگ “عظیم‌اله کرمی” گفت: به منظور آسایش و آرامش شهروندان، طی ۴ روز اخیر طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان اجرا شد و ماموران موفق شدند ۳۰ معتاد متجاهر و کارتن خواب را جمع آوری کنند.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح، ۲۵ دستگاه وسائط نقلیه متخلف توقیف و ۱۴ سارق اماکن خصوصی،دولتی و احشام دستگیر شدند، گفت: یک دستگاه  یخچال، ۲ دستگاه کولرگازی و ۱۴حلقه لاستیک خارجی قاچاق که برابر نظر کارشناسان، ۸۵۰ میلیون ریال برآورد شده است در بازرسی از یک وانت نیسان نیز کشف شد.  

سرهنگ “کرمی” با اشاره به اینکه متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند، اظهار داشت: همکاری شهروندان با پلیس علاوه بر زمین‌گیر شدن قانون‌شکنان، زمینه ساز امنیت پایدار در جامعه است که در این راه مردم باید دست فرزندان خود در نیروی انتظامی را گرفته و اطلاعات خود را به پلیس ۱۱۰ گزارش کنند. 

تقدیر رئیس تعزیرات حکومتی کازرون از عملکرد پلیس

رئیس تعزیرات حکومتی کازرون در دیدار با فرمانده انتظامی این شهرستان، از عملکرد حافظان عرصه نظم و امنیت، تقدیر کرد. 

“جعفر پویان نژاد” در جلسه تعاملی با فرمانده انتظامی این شهرستان، با اشاره به خدمات سخت و طاقت فرسای نیروی انتظامی در مناسبت‌ها و زمان‌های مختلف در طول سال، گفت: زحمات و تلاش‌های شبانه روزی کارکنان خدوم این مجموعه بر هیچ کسی پوشیده نیست و یقیناً مردم فهیم و ولایت مدار قدردان این خدمات و حضور همیشگی پلیس در جامعه هستند.

وی افزود: اداره تعزیرات حکومتی بر خود وظیفه می‌داند از تلاش‌ها و زحمات نیروی انتظامی که از جان خود برای امنیت و آسایش مردم می‌گذرند، تقدیر کند. 

در ادامه فرمانده انتظامی “کازرون” بیان داشت: تعامل نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات حکومتی باید از انسجام کافی برخوردار باشد تا ضمن احصاء خواسته های هر دو طرف، همکاری هایی برای رسیدن به هدف مشترک داشته باشیم و به همین دلیل ضروری است همواره هم افزایی عملیاتی در دستور کار هر دو مجموعه قرار گیرد.

سرهنگ “اسماعیل زراعتیان” با اشاره به اینکه مبارزه بی امان با قاچاق و احتکار مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، گفت: مبارزه جدی با این پدیده شوم، از اولویت‌های مشترک پلیس و اداره تعزیرات حکومتی است.

توصیه های رئیس پلیس مرودشت برای پیشگیری از وقوع جرایم

فرمانده انتظامی “مرودشت” برای پیشگیری از وقوع سرقت و هرگونه جرایم، توصیه‌هایی را به شهروندان ارائه کرد. 

 سرهنگ “فرشید زینلی” برای پیشگیری از وقوع جرایم توصیه هایی را به شهروندان به شرح ذیل ارائه و تاکید کرد: خانم ها از سوار شدن در خودرو‌های سواری افراد ناشناس حتی برای مسافت کوتاه و درون شهری تا حد امکان خودداری کنند.

– از اجازه دادن برای ورود افراد ناشناس به داخل منزل تحت هر عناوین نظیر مامور دولتی و غیر دولتی تا قبل از احراز هویت کامل و رویت کارت شناسایی و مطابقت آن با ظواهر افراد،تا حد امکان خودداری کنید.

-از حمل اموال و اشیاء با ارزش از جمله طلاجات و وجه نقد زیاد در داخل کیف حتی الامکان خودداری شود و در طول شب، دقت کنید از تردد در مسیرهای خلوت و به صورت انفرادی بپرهیزید.

-از قبول کردن هرگونه مواد غذایی، خوراکی و نوشیدنی توسط افراد ناشناس خودداری شود و از مطرح کردن مسائل و مشکلات خانوادگی و شخصی با افراد ناشناس ممانعت گردد.

-از نگهداری فیلم های شخصی و خانوادگی در تلفن همراه اکیدا خودداری شود.

-در هنگام پیاده روی، حتما کیف حاوی مدارک و …سمت دیوار باشد و دسترسی موتورسواران به کیف را به حداقل کاهش دهید.

-از رها کردن فرزندان خود که طلاجات همراه دارند در محل‌های خلوت و کوچه ها حتی برای بازی کردن، خودداری شود.

-عدم نمایش وسایل قیمتی از جمله طلاجات به صورت آشکار و پوشش کامل آن برای جلوگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب توجه جدی شود و حتی الامکان سعی شود کیف همراه خود را در زیر چادر مخفی کنید.

رئیس پلیس مرودشت خاطر نشان کرد: دو سامانه ۱۱۰ و ۱۹۷ پلیس آماده دریافت هرگونه گزارش، انتقاد و پیشنهاد شما مردم عزیز می باشد.

بازگشایی مدارس و پیشگیری از آسیب‌پذیری کودکان در دوران شیوع کرونا 

همه ساله با آغاز بازگشایی مدارس، فصل جدیدی از دفتر زندگی بر روی خانواده‌ها گشوده می‌شود؛ شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزانی که با فضای مدرسه آشنا هستند، با شور و نشاط وصف‌ناپذیری همراه است؛ اما این شور و نشاط در دوران شیوع بیماری کرونا برای والدین با اضطراب و نگرانی خاصی توأم می‌گردد. 

به‌طور قطع و یقین می‌توان گفت که سلامتی و امنیت کودکان، بیشتر از مسائل مربوط به درس و مدرسه برای خانواده‌ها اهمیت دارد. به هر حال نمی‌توان این واقعیت را انکار نمود که کودکان همواره در معرض آسیب‌ قرار دارند. اگر چه آسیب‌پذیری کودکان هم در فضای خانه و هم محیط خارج از خانه محتمل است؛ اما تا زمانی که آنان در خانه به سر می‌برند، زمینه دلواپسی پدران و مادرانشان را کمتر فراهم می‌کنند.

از این منظر که حمایت خانواده از کودکان در داخل منزل، تا حد زیادی آن ها را از خطرهای ناشناخته دور می‌سازد. بررسی‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که بسیاری از انحرافات کودکان و نوجوانان در مسیر مدرسه به خانه اتفاق می‌افتد. متأسفانه برخی از خانواده‌ها توجه خود را آن‌گونه که شایسته است، به اهمیت و تأثیر این مسیر و خطرات نهفته در آن معطوف نمی‌کنند.

بدون تردید مصونیت بخشیدن به کودکان در مقابل خطرات پیرامونی‌شان، نیازمند صرف انرژی، وقت و حوصله فراوان توسط والدین به‌ویژه در ارتباط با آموزش و آگاهسازی فرزندان است که البته قبل از هر چیز به دانش و مهارت خود آنان بستگی دارد. با این وجود پیشگیری از آسیب‌پذیری کودکان و افزایش احساس امنیت خانواده‌ها، به وجود هماهنگی‌های لازم میان اولیا و مربیان از یک سو و پلیس از سوی دیگر نیاز دارد. به عبارت دیگر بسترهای تولید و افزایش امنیت دانش‌آموزان در ابعاد مختلف پیشگیری از بزهکاری و بزه‌دیدگی، دارای سه ضلع مهم و تعیین‌کننده شامل خانواده، نظام آموزش و پرورش و پلیس می‌باشد.

 آن‌چه مسلم است برای مقابله با هر تهدیدی، ابتدا باید تمام ابعاد و زوایای آن را به خوبی شناسایی کنیم؛ همچنان که لازم است ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری فرد تهدید شونده را بشناسیم.

کودکان و پیشگیری از خطر تصادف:

 یکی از خطراتی که با آغاز سال تحصیلی، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، خطر تصادف با وسایل نقلیه در نقش عابر پیاده است. بر همین اساس می‌توان گفت مهم‌ترین و ضروری‌ترین آموزش مورد نیاز دانش‌آموزان، آموزش مسائل ترافیکی است. اما اینکه چرا کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر تصادف قرار می‌گیرند، به تفاوت ویژگی‌های فکری و رفتاری آنان مربوط می‌شود.

کمتر کودکی را می‌توان یافت که بتواند در یک مقطع کوتاه زمانی به چند مسئله فکر کند؛ ایجاد تغییرات ناگهانی در وضعیت ترافیک، ذهن کودکان را آشفته کرده و قدرت تصمیم‌گیری را از آنان سلب می‌کند. بزرگسالان معمولاً برای عبور از خیابان، از تمام حواس خود به‌خوبی بهره می‌گیرند؛ یکی از این حواس، حس شنوایی است. اما کودکان ممکن است تشخیص درستی از جهت حرکت خودروها بر اساس صدای آنها نداشته و دچار اشتباه شوند. کودکان همان‌گونه که در بیشتر مسائل بازیگوشی می‌کنند، نسبت به توصیه‌های ترافیکی پدر و مادرشان نیز بی‌توجهند. شاید مهم‌ترین عامل آن نیز این باشد که خانواده‌ها برای مجاب نمودن فرزندشان، توجه آنها را به مجروحیت یا مرگ معطوف می‌کنند؛ در حالی که دانسته‌های بیشتر کودکان در خصوص نتایج تصادف عابران پیاده با خودرو بسیار محدود است؛ به همین دلیل توصیه‌ها را چندان جدی نمی‌گیرند. اشتباه در تخمین سرعت وسایل نقلیه، یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف کودکان در عبور  از خیابان است.

 بزرگسالان در عبور از عرض خیابان، به چیزهایی که در خارج از زاویه دیدشان قرار دارد نیز توجه می‌کنند و احتمال می‌دهند که به یک‌باره خودرو یا موتورسیکلتی از پشت یک خودروی دیگر ظاهر شود؛ اما بیشتر کودکان خردسال به این نکته بی‌توجهند. این نکته‌ای است که رانندگان باید همواره در نظر داشته باشند و همواره انتظار حضور ناگهانی کودکان را در خیابان به‌ویژه در اطراف مدارس ابتدایی داشته باشند؛ بزرگسالان همواره مراقب خودروهایی که از پشت سرشان نزدیک می‌شوند، هستند؛‌ اما کودکان بیشتر به روبروی خود توجه می‌کنند و در بیشتر مواقع از پشت سر خود غافل می‌شوند.

 از دیگر عوامل آسیب‌پذیر بودن کودکان در عبور از خیابان، کوچک بودن جثه آنهاست که باعث می‌شود در لحظه ورود به خیابان، فاقد دید کافی از سطح سواره رو باشند. بنابراین باید آنها را مجاب نمود که اولاً از پل عابر یا خط کشی محل تردد عابران استفاده کنند و در صورت عدم امکان (به دلیل نبودن پل یا خط‌کشی عابر در برخی نقاط) در ورود به خیابان هرگز عجله نکنند و از افسر پلیس یا سایر عابران کمک بگیرند (با رعایت سایر نکاتی که به امنیت آنان را در سایر ابعاد مربوط می‌شود).

 آموزش‌های پیشگیرانه والدین به کودکان عمدتاً شامل موارد زیر است:

 بر حذر داشتن کودکان از دویدن و بازی کردن در خیابان

 ممنوعیت شوخی کردن در سطح سواره‌رو

 ممنوعیت دویدن به‌دنبال وسایل نقلیه

عبور از محل‌های مجاز آشنایی با چراغ عابر پیاده و توجه به آن

 ممنوعیت مطالعه در خیابان

خودداری از قدم‌زدن چند‌نفره در سطح سواره‌رو

عجله نکردن هنگام عبور از سطح سواره‌رو

خطر عبور در شب از خیابان با لباس تیره و در روشنایی ناکافی

توجه به جهت حرکت وسایل نقلیه در خیابان

آشنایی با خطر عبور از مقابل وسیله نقلیه عمومی

ممنوعیت پریدن از روی نرده وسط خیابان‌ها

آشنایی با خطر عبور از محل پیچ که در آن رانندگان فاقد میدان دید مناسب هستند.

مهم‌ترین نکته در بحث آموزش نکات ترافیکی به کودکان، این است که خود والدین با مسائل مربوط به این حوزه آشنا باشند و آن را در رفتار خود کاملاً رعایت کنند؛ چرا که در غیر این صورت هرگز قادر به تأثیرگذاری مثبت بر فرزندانشان نخواهند بود.

با کمی دقت در آن چه تاکنون اشاره نموده‌ایم، در می‌یابیم که کودکان در سنین ۷ تا ۱۱ سال در خطرناک‌ترین مرحله آسیب‌پذیری در ارتباط با تصادفات عابر پیاده قرار دارند. اگر پدرها و مادرها بتوانند شناخت کافی از مسیر ایمن خانه به مدرسه و برعکس حاصل کنند، این مسیر را چندین روز همراه با کودکانشان طی کنند و آموزش به آنان را در طی مسیر و البته در بهترین زمان‌های تأثیرگذار مثل زمان بازی با او ارائه نمایند، تا حد زیادی در پیشگیری از آسیب‌پذیری فرزندان خود موفق خواهند بود. آموزش صرف زبانی و در محیط خانه، کمترین میزان اثربخشی بر کودکان را دارد. بنابراین حضور به همراه کودک در معابر و آموزش نکاتی مثل عبور از پل‌ها و خطوط عابر پیاده، شناخت تابلوها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، شیوه صحیح عبور از خیابان‌های یک طرفه و دوطرفه و مانند اینها، به توانمندی و اعتماد به نفس کودکان کمک شایانی خواهد نمود. نکته مهم دیگری که خانواده‌ها باید آن را همواره در نظر نداشته باشند، این است که اگر چه این قبیل آموزش‌ها بر عهده نظام آموزشی کشور و پلیس نیز می‌باشد، اما لازم است انجام این امر خطیر و حساس را خود بر عهده گرفته و در انتظار اقدام دیگران، از آن فروگذاری نکنند.

مقابله با سایر تهدیدها:

کودکان ما باید بدانند که ممکن است در مسیر خانه به مدرسه یا برعکس از سوی افراد غریبه مورد سوء استفاده قرار بگیرند. مهم‌ترین نکاتی که لازم است خانواده‌ها به کودکانشان آموزش دهند، این است که به هیچ عنوان سوار خودرو یا موتورسیکلت افراد ناشناس نشده و آنها را همراهی نکنند؛  هیچ‌گونه هدیه و خوراکی از آنان قبول نکنند. باید به آنها توضیح بدهیم که افراد کمی هستند که ممکن است بخواهند آنها را مسموم کنند؛ اما مشخص نیست که این افراد چه کسانی هستند. به هر ترتیب باید مطئن شویم که کودکانمان نزد ما از مطرح کردن اتفاقات احتمالی یا رفتارها و گفتارهایی که سلامتی و امنیتشان را تهدید می‌کند، ابایی ندارند.

از نکات حائز اهمیت که لازم است برای موفقیت آینده کودکانمان به آن توجه نماییم، آموزش وقت‌شناسی و نظم است؛ اینکه فرزند ما بلافاصله از مدرسه به منزل مراجعه کند، هرگز نکته کوچکی در پیشگیری از آسیب‌پذیری او در برابر انواع تهدیدها به‌شمار نمی‌رود.  

همه آموزش‌هایی که به آن پرداختیم، زمانی ارزش مطلوب خواهد داشت که یقین حاصل کنیم کودکان خود را حتی در آستانه ترس مرضی و مشکلات روحی و روانی ناشی از آن قرار نداده‌ایم.

توصیه‌های مهم به دانش‌آموزان برای پیشگیری از کرونا در مدارس 

۱_ دستان خود را قبل از ورود به مدرسه و همچنین قبل و بعد از پایان هر کلاس به مدت یک دقیقه با آب و صابون بشویید.

۲_ قبل از شستن دست ها، از دست زدن به چشم، دهان و بینی پرهیز کنید.

۳_ از لوازم التحریر شخصی خود استفاده کنید و از دیگران ابزاری قرض نگیرید.

۴_ تمامی کادر مدرسه از قبیل مدیر، ناظم، معلم، دانش آموز، دفترداران، سرایدار و … باید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و در صورت نداشتن، مدرسه باید در اختیار آنها قرار دهد تا شانس ابتلا به ویروس کرونا را تا حداقل کاهش دهند.

۵_ دانش آموزان توجه داشته باشند که بعد از استفاده ماسک و دستکش به هیچ عنوان آنها را در محیط مدرسه یا کلاس رها نکنند. حتما آنها را در کیسه پلاستیکی بگذارند و سپس در یک سطل زباله دردار بیندازند.

۶_ دانش آموزان حتما با خود بطری آب به همراه داشته باشند تا در صورت تشنگی از آبخوری مدرسه استفاده نکنند.

۷_ والدین باید به سلامت جسمانی فرزندان خود و همکلاسی‌های آنان توجه ویژه داشته باشند. در صورت مشاهده هرگونه علائم شبیه به کرونا مانند تب، سرفه، تنگی نفس و … از ورود آنان به مدرسه جلوگیری کنند.

۸_ تمامی دانش آموزان باید قانون «فاصله گذاری اجتماعی» را رعایت کنند و حداقل یک و نیم تا دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

۹_ تمامی پنجره‌ها و در‌های کلاس باز باشند تا با جریان هوا در داخل کلاس از مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا جلوگیری شود.

۱۰-شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؛ بنابراین اگر دانش آموزان هر یک ساعت، یک بار دستان خود را بشویند، شانس ابتلا به کرونا را تا درصد زیادی کاهش خواهند داد.

۱۱- رعایت موارد بهداشتی دیگر مانند استفاده از ماسک و دستکش، پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و … برای تمامی افراد، به خصوص دانش آموزان الزامی است.

تهیه و تنظیم: کارمند رتبه ۱۵ مهدی نعمایی- رئیس اداره آموزش همگانی معاونت اجتماعی پلیس فارس

بعد از ۲ سال متوجه تغییر رفتارهای همسرم شدم 

همیشه به پایمال شدن حقوق زنان به دلیل محدودیت هایی که در پوشش و رفتار دارند، معترض بودم و اعتراض خودم رو با رعایت نکردن اون محدودیت ها نشون می دادم، اما با شکست غرور زنانه ام نظرم تغییر کرد. 

خانمی جوان با صدایی آرام اجازه ورود به اتاقم خواست، از چهره اش هویدا بود که می خواهد تنها صحبت کند. اشاره کردم که در اتاق را ببندد که راحت تر باشد.

مریم هستم ۳۶ سال دارم، شنیدم شما در حوزه عفاف و حجاب فعالیت دارید؛ اومدم اینجا که با بیان سرگذشت زندگی ام، از شما بخواهم که کارهای فرهنگی حوزه حجاب و عفاف رو با قوت و توان بیشتری ادامه دهید تا رفتار و ظاهر هیچ زنی، دل زن دیگری را نشکند.

در خانواده ای تحصیل کرده و متمول متولد شدم. یک خواهر  و برادر بزرگتر از خودم دارم که همگی تحت تاثیر از شرایط تحصیلی پدر و مادرم، تحصیلاتمون رو در رشته های مطرح و پر طرفدار با موفقیت تمام کردیم.

مادرم در ایام خاصی از سال به  انجام دستورات دینی مقید بود اما در مابقی اوقات نه؛ ما هم خیلی به اعتقادات دینی پایبند نبودیم.

زمانی که کادر فرهنگی مدرسه درباره رفتار شایسته دختران و رعایت حجاب صحبت می کردند من منتقد شدید و سر سخت این برنامه ها بودم و اعتراض خودم رو بیان می کردم؛ اتفاقا یکی از مربیان پرورشی خیلی منطقی و شیوا فلسفه این دستورات دینی رو برامون توضیح می داد اما من هیچ وقت نخواستم قبول کنم البته هم عقبه فکری خانواده ام اقتضا می کرد و هم شیطنت های دوره نوجوانی و جوانی.

مدرک دکترا که گرفتم با سعید که پسر یکی از دوستان خانوادگی مان بود، ازدواج کردم. هر دو نفرمان از لحاظ شغلی و درآمد در موقعیت عالی بودیم.

من و سعید هفته ای یکبار با دوستانمان دورهمی داشتیم. رقابت در جذابیت و جلب توجه دیگران، بین همسران دوستان سعید، کاملا محسوس بود و من علاقه ای به مشارکت در این رقابت نداشتم؛ آن طور که می پسندیدم می پوشیدم و آن طور که شایسته بود رفتار می کردم.

از مهمانی های بیهوده که هدف آن فقط جلب نظر اطرافیان بود، خسته شده بودم اما سعید اصرار داشت که رفت و آمد ها ادامه داشته باشد.

حدود دو سال که از زندگی مان گذشت، متوجه تغییر رفتار سعید شدم؛ البته سعید خیلی سعی می کرد بی توجهی هایش محسوس نباشد اما من یک زن هستم و از آنلاین بودن های نیمه شب، اظهار نظر نکردن درباره ظاهرم، کم حرفی و  لبخند هایی که نصیب من نمی شد و  فقط هنگام صحبت با تلفن بر چهره اش می آمد؛ متوجه شدم که کسی دیگر جایگزین من در دل سعید شده است!

در منزل آرامش نداشتم و نمی خواستم از این موضوع به خانواده ام حرفی بزنم. به پیشنهاد دوستم، یک روز در ساعات آخر کار، با شاخه گلی به محل کار سعید رفتم که بتوانم زمینه ای برای صحبت کردن فراهم کنم.

محل کارش خلوت بود. وارد اتاقش که شدم دیدم سعید با همسر دوستش صمیمانه نشسته و بگو و بخند دارد. در آن لحظه ناخواسته به یاد خانم مربی پرورشی دوران مدرسه افتادم؛ فکر می کنم صدای شکستن غرور زنانه ام را حتی او هم شنیده باشد.

در مسیر بازگشتم از محل کار سعید به منزل، دوران زندگی ام از کودکی تا اکنون را با معیارهایی که خانم پرورشی از فلسفه حجاب و عفاف می گفت، بررسی کردم:

زمانی که من صمیمانه و با اعتماد به نفس، مردهای غریبه را مخاطب قرار می دادم، شاید مردی را نسبت به رفتار همسرش دلسرد کرده باشم.

نگرانم پوشش من در جمع دوستان و مهمانی های خانوادگی، فکر مردی را مشغول کرده باشد.

کاش ما زن ها بیشتر به فکر روح و روان هم جنس های خودمان باشیم..

تجزیه و تحلیل:

متاسفانه برخی از زنان و دختران، الزام به رعایت حجاب را محدودیت در عرصه اجتماع و پایمال شدن حقوق خود می دانند و ناآگاهانه با این دستور الهی که البته هر عقل سلیمی نیز پس از شنیدن فلسفه آن قانع می گردد، می جنگندند.

باید گفت همه زنان از نظر وضع ظاهری،لباس و نظافت در یک سطح نیستند؛ کار روزانه، وضعیت اشتغال، معیشت و  سطح درآمدخانوادگی وضع ظاهری افراد را متفاوت می سازد؛ در نتیجه زنانی که فرصت بیشتر و بهتر دارند، با جذابیت بیشتری از لحاظ ظاهر و رفتار در میان مردم ظاهر می شوند و این جذابیت ها باعث انحراف خواهد شد؛ چشمان و دل مردان را به دنبال خود خواهد کشاند که تزلزل بنیان خانواده از همین جا شروع می شود.

مبنای حجاب در اسلام این است که لذت های جنسی باید به محیط خانوادگی و به همسر مشروع اختصاص یابد و محیط اجتماع خالص برای کار و فعالیت باشد. به همین جهت به زن اجازه نمی دهد بیرون از خانه موجبات تحریک مردان را فراهم کند و به مرد هم اجازه چشم چرانی نمی دهد.

سلامت خانواده و جامعه در گرو پیدا شدن قانون یا اصل حجاب است. در جوامع به اصطلاح آزاد که مداوم، زنان را به سوی جلوه گری و نمایش خویش می کشد و زیبایی های زن مرتب از طریق رسانه ها به جامعه عرضه می شود، در مردان یک نوع احساس عدم رضایت نسبت به همسرشان به وجود می آورد. عرضه انواع مختلف جلوه های زنان، آنان را از همسر خویش سیر کرده و در نتیجه به دنبال شخص دیگری می روند. البته حجاب هم بایستی در لباس باشد و هم در رفتار.

ایجاد پاک ترین و صمیمی ترین عواطف بین زوجین وقتی اتفاق می افتد که مرد چشم به زن دیگری نداشته باشد و زن نیز درصدد تحریک و جلب توجه کسی جز شوهر خود نباشد.