صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس :

چشم بیداری مردم رسانه‌ها هستند/مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی جایگاه ویژه‌ای دارد

بامدادخبر –  صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس  آمار فروش کتاب در کتابفروشی های استان از محل طرح تابستانه کتاب را یک میلیارد و ۱۴۵ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان اعلام کرد که شامل ۳۶هزار  و ۸۴۴ جلد کتاب می باشد و تا کنون استان فارس حائز رتبه ۴ کشوری در طرح […]

بامدادخبر –  صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس  آمار فروش کتاب در کتابفروشی های استان از محل طرح تابستانه کتاب را یک میلیارد و ۱۴۵ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان اعلام کرد که شامل ۳۶هزار  و ۸۴۴ جلد کتاب می باشد و تا کنون استان فارس حائز رتبه ۴ کشوری در طرح تابستانه کتاب است.
مدیر کل ارشاد فارس  در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تنها حوزه مطبوعات است که کتاب قانون دارد ، گفت مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی جایگاه ویژه‌ای دارد. سهرابی با اشاره به اینکه : تمام ارکان مطبوعات در این قانون پیش‌بینی و تعریف شده و خبرنگاران و وظایف آنها به صورت کامل تبیین شده است گفت :  وزارت ارشاد متولی رسانه است اما ساماندهی اخبار و تیمهای خبری توسط مدیران مسئول و صاحب امتیاز برنامه ریزی و اجرا می شود .

وی با اشاره به اینکه خانه مطبوعات و انجمن صنفی مطبوعات باید مطالبه‌گری بیشتری داشته باشند  گفت: همانگونه که خانه ها و انجمن های دیگر مثل خانه سینما و تئاتر مدافع حوزه کاری و تخصصی خود هستند  انجمن صنفی و خانه مطبوعات استان باید در این زمینه با جدیت بیشتری ورود کنند . وی با اشاره به اینکه :  اعضای جامعه خبرنگاری استان باید درانتخاب اعضای مسوول درخانه مطبوعات و انجمن صنفی باید با دقت  عمل بیشتری ورود کنند تا افراد دلسوز در راس کار قرار گیرند و مطالبه‌گر حقوق اعضای خود باشند .

در همین راستا سهرابی از خبرنگاران استان برای شرکت در دور آینده  انجمن  صنفی و خانه مطبوعات دعوت کرد و قول داد ارشاد  فارس در دور آینده  بر این انتخابات نظارت جدی و کاملی خواهد داشت.  وی در پاسخ یه خبرنگاران گفت: این مدیر مسئول و صاحب امتیاز است که  باید از حقوق خبرنگار ، خصوصاً در بحث بیمه‌ای آن‌گونه که در قانون مطبوعات پیش‌بینی شده حمایت کند . مدیر کل ارشاد فارس یاد آور شد که :  قوی بودن حوزه صنفی خبرنگاران دست خبرنگار را برای ارائه اطلاعات باز می گذارد.
سهرابی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه:  ما تمام خسارت  وارده به حوزه فرهنگ و هنر در دو ماه ابتدای سال را استخراج کردیم گفت :  عدد واقعی  خسارات در فروردین و اردیبهشت ماه امسال ، ۱۳۰ میلیارد ریال بود که هم به مسئولان استان و هم به تهران طی دو نامه اعلام شد تا اهالی فرهنگ و هنر استان بتوانند از تسهیلاتی که بخشی از آن  نیز بلاعوض بود استفاده کنند.

مدیر کل ارشاد فارس در مورد دریافت جایگاه پایتختی کتاب ایران گفت : ما در حقیقت این قدم را  بعنوان قدم نخست برای رسیدن و دریافت جایگاه پایتختی جهانی کتاب برداشتیم اما کرونا مانع تحقق این امر شد و خسارت سنگینی در حوزه فرهنگ و هنر نه تنها در فارس بلکه در تمام کشور وارد کرد و کلیه فعالیت‌های فرهنگی تعطیل شد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا به شورای سیاستگذاری پایتختی کتاب ایران اعلام کنیم  یک سال دیگر این عنوان را برای استان فارس تمدید کنند تا بتوانیم کارهای برنامه ریزی شده را عملیاتی کنیم . در سطح کشور برنامه ریزی ها یک سال آینده  و تا شهریور ۱۴۰۰ بر مبنای بستر فضای مجازی طراحی شده است و این اتفاق هم در حوزه سینما ،هنر،  و فرهنگ با برنامه ریزی و برنامه های خوبی که تدوین شده در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.   وی همچنین از  انجام برنامه ریزی برای  کتاب و کتابخوانی در استان بر بستر فضای مجازی خبر داد و افزود ؛ این طرح به صورت کامل در آینده نزدیک  اطلاع رسانی خواهد شد . وی با اشاره به نزدیکی هفته دولت گفت: کرونا باعث شد بسیاری از فعالیت‌های دولت چه در بحث زیرساخت و چه در برنامه های نرم افزاری مغفول بماند که بنا داریم به مناسبت هفته دولت اطلاع رسانی جامعی از این موارد داشته باشیم . سهرابی در ادامه افزود : با توجه به جنگ نرمی که رسانه‌های بیگانه شروع کرده‌اند چشم بیداری مردم رسانه‌ها هستند تا اطلاعات درست در مورد خدمات هشت ساله دولت را به سمع و نظر مردم برساند