سومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری فارس برترین های خود را شناخت

بامدادخبر – صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس  گفت :فراخوان سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری فارس در حالی سال گذشته توسط خانه مطبوعات استان در دو بخش حرفه ای و ویژه منتشر شد که یکی از اهداف اصلی این رویداد رسانه ای، پرداختن به ابعاد گوناگون حادثه سیل فروردین […]

بامدادخبر – صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس  گفت :فراخوان سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری فارس در حالی سال گذشته توسط خانه مطبوعات استان در دو بخش حرفه ای و ویژه منتشر شد که یکی از اهداف اصلی این رویداد رسانه ای، پرداختن به ابعاد گوناگون حادثه سیل فروردین ماه سال ۹۸ بود.
وی با اشاره به اینکه : این دوره از جشنواره با استقبال خوبی مواجه شده است  افزود :  بیش از ۳۳۰ اثر در ژانرهای خبر، گزارش، مصاحبه، «یادداشت و سرمقاله»، عکس و صفحه آرایی به دبیرخانه رسید.
دبیرخانه جشنواره با توجه به حساسیت های خاص داوری جشنواره های رسانه ای، ضمن احترام به همه پیشکسوتان و صاحبنظران عرصه رسانه های مکتوب، الکترونیک، دیداری و شنیداری، تصمیم گرفت که با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به انجام امور داوری اقدام نماید تا کمترین شائبه ای در سلامت جشنواره ایجاد نشود.
براین اساس داوری بخش گزارش به دکتر علی اکبر قاضی زاده، از پیشکسوتان حوزه مطبوعات و مولف و مترجم چندین کتاب در زمینه روزنامه نگاری و گزارش نویسی سپرده شد.
همچنین مسئولیت داوری بخش های خبر و مصاحبه به دکتراحمد توکلی، از روزنامه نگاران پرسابقه، نویسنده و مدرس دانشگاه واگذار گردید.
وی گفت : آثار بخش صفحه آرایی و عکس جشنواره نیز توسط استاد محمود مختاریان از پیشکسوتان صاحبنام مطبوعات کشور مورد داوری قرار گرفت.
صابر سهرابی افزود ، نهایتاً بخش یادداشت و سرمقاله جشنواره را مهرداد خلیلی از فعالان رسانه ای و مدرس دانشگاه داوری کرد تا بخش مهمی از بار برگزاری جشنواره با تکیه بر تجربه، دانش و تخصص این گروه از اساتید از زمین برداشته شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس  با اشاره به اینکه ، برنامه ریزی اولیه جشنواره به گونه ای بود که می خواستیم در آبان ماه سال گذشته مراسم اختتامیه را برگزار کنیم، اما به دلیل بروز برخی مشکلات، مراسم لغو به زمانی دیگری موکول شد.
تلاش برای برگزازی جشنواره در آذرماه و بهمن ماه سال قبل نیز به دلایل پیش بینی نشده فایده نداشت وبه همین دلیل برنامه ریزی برای برگزاری مراسم در اسفندماه در دستورکار قرار گرفت، اما به دلیل شیوع کرونا تا به امروز موفق به برگزاری مراسم نشدیم، هرچند دو تلاش ناموفق دیگر برای برگزاری اختتامیه را در تیرماه امسال تجربه کردیم.
به هر حال شیوع کرونا باعث شد بخش بسیار بزرگی از فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای متوقف و یا با تاخیر مواجه شود که این جشنواره هم از این قاعده مستثنی نبود و ما امروز علی رغم میل باطنی مان امکان میزبانی از برگزیدگان جشنواره را نداشتیم، هرچند که این اتفاق به دلیل ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت عزیزان رسانه ای اتفاق افتاده است.
با این حال ذکر چند نکته ضروری است که به صورت تیتر وار به آنها اشاره می کنیم.
وی گفت :  هدف اصلی برگزاری جشنواره های اینچنینی در وهله اول این است که خبرنگاران، عکاسان خبری و سایر اصحاب رسانه نسبت به نقاط قوت و ضعف شناخت پیدا کنند، بنابراین جشنواره ها را می توان آوردگاه تجربه های شخصی روزنامه نگارانه و دانش و تجربه این حوزه به حساب آورد.
نکته دوم ای است که با توجه به اظهارنظرهای هیات داوران ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت اهالی رسانه استان برنامه ریزی و سازماندهی مناسبی انجام شود که در همین جا ضمن اعلام حمایت از برگزاری کارگاه های آموزشی و دانش افزایی به صورت آنلاین و بعد از کرونا به صورت حضوری، انتظار می رود فعالان رسانه ای استان در جهت دهی به افکار عمومی در جهت مصالح و منافع عموم مردم نقش جدی ترو پر رنگ تری داشه باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس  با اشاره به اینکه ، نباید فراموش کرد که این جشنواره با هدف هم افزایی ظرفیت های رسانه ای، بررسی آسیب ها و چالش های مهم استان در رسانه ها، ارایه راهکار برای آسیب ها و مشکلات موجود، بیان ظرفیت ها و جریان سازی رسانه ای به منظور ایجاد ارتباط موثر میان مردم و مسئولان برگزار شده است؛ بنابراین انتظار می رود فعالان رسانه استان در عمل به تعهدات حرفه ای خود جدی تر و در دست یافتن به این اهداف کوشاتر باشند.
سهرابی ، مشارکت خبرگزاری ها،پایگاه های و رسانه ای خارج از شیراز در این دوره از جشنواره نسبت به دوره های قبل با رشد خوبی همراه دانست .