معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری دهه فجر 1402 ؛

استان فارس، در ردیف استان های برتر کشور در رتبه بندی شاخص های ارزیابی بیمارستانی

بامداد خبر: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از جمله اقدامات مجموعه سلامت استان در خدمت رسانی به بیماران را افزایش زمینه دسترسی بیمارستانی عنوان کرد که موجب قرار گرفتن در ردیف استان های برتر کشور، در رتبه بندی شاخص ارزیابی دسترسی بیمارستانی شده است. به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، دکتر «مهرداد شریفی» […]

بامداد خبر: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از جمله اقدامات مجموعه سلامت استان در خدمت رسانی به بیماران را افزایش زمینه دسترسی بیمارستانی عنوان کرد که موجب قرار گرفتن در ردیف استان های برتر کشور، در رتبه بندی شاخص ارزیابی دسترسی بیمارستانی شده است.
به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، دکتر «مهرداد شریفی» در جمع اصحاب رسانه با تبریک به مناسبت دهه پر فروغ فجر با اشاره به انتشار کتابچه شاخص های کمی و کیفی حوزه درمان کشور با پرداختن به شاخص «کارآیی» و «در درسترس بودن» مراکز درمانی گفت: شاخص ها نشان می دهد که بیمارستان ها، امکانات و تجهیزات درمانی برای ارایه خدمات به مردم، کارایی داشته و در دسترس آنان است.
دکتر شریفی با اعلام اینکه شاخص های دسترسی مجموعه سلامت فارس در سراسر استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ به طوری که متوسط این شاخص در کشور، یک و ۸۸ صدم بوده و این شاخص در استان فارس در وضعیت مطلوب یک و ۹۶ صدم است، افزود: شاخص درصد تخت های مراقبت های ویژه درمانی در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در کشور نیز ۲۰ و دو دهم است و این شاخص در فارس ۲۰ و چهار دهم است که نشان می دهد تعداد تخت های مراقبت های ویژه در فارس، بیش از میانگین کشوری است.
او با اشاره به اینکه شاخص تخت های روانپزشکی بیمارستان ها در کشور ۱۲ و دو دهم و در فارس، ۱۲ و هفت دهم است، عنوان کرد: با افتتاح بیمارستان روانپزشکی صدرا در آینده نزدیک، ظرفیت تخت های روانپزشکی استان از میانگین کشوری فراتر خواهد رفت.
معاون درمان دانشگاه با اعلام اینکه شاخص کارآیی مراکز درمانی و ضریب اشغال تخت در بیمارستان ها در کشور ۶۸ و ۹ دهم است، توضیح داد: این شاخص در بیمارستان های فارس، ۶۹ و ۴ دهم که نشان از بیمارپذیری بالای مراکز درمانی استان نسبت به میانگین کشوری است.
او با بیان اینکه ارایه خدمات درمانی بهنگام و استاندارد در بیمارستان های استان موجب شده تا شاخص متوسط اقامت بیمار در مراکز درمانی فارس نسبت به میانگین کشوری کاهش یابد، ادامه داد: شاخص متوسط اقامت بیمار در بیمارستان های کشور نیز ۳ و ۲ دهم و در فارس برابر با ۳ است.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع گردشگری سلامت پرداخت و گفت: با تلاش مسوولان دانشگاه، توسعه زیر ساخت ها و ارایه خدمات درمانی، همکاری مشترک در حوزه های پژوهشی و درمانی و انعقاد تفاهم نامه های مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با کشورهای تاجیکستان، عراق و عمان صورت گرفته است.
او همچنین با معرفی سامانه خودکشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان اقدامی ابتکاری در سطح کشور گفت: با راه اندازی این سامانه و ارایه خدمات تخصصی سلامت روان از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مردم، ۴۷ درصد مرگ درون بیمارستانی حاصل از خودکشی و ۲۳ درصد مرگ و میر حاصل از خودکشی نسبت به سال گذشته در فارس، کاهش پیدا کرده است.
دکتر شریفی همچنین در این نشست به مقایسه دستاوردهای حوزه درمان فارس در مقایسه با سال های پیش از انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: پیش از انقلاب اسلامی، جراحی پیوند اعضا در هیچ کجای کشور انجام نمی شد، اما در حال حاضر، در بخش های پیوند مراکز درمانی استان فارس، بیش از ۲۳ هزار پیوند در ارگان های مختلف بدن انجام شده است.
او افزود: طی ۳۰ ماه اخیر، نزدیک به ۳ هزار عمل پیوند پیچیده کبد، روده، پانکراس و مغز استخوان در بیمارستان های استان به ویژه در بیمارستان پیوند اعضای بو علی سینا شیراز انجام شده که به برکت نظام و انقلاب شکوهمند اسلامی است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای پیشرفت خدمات تخصصی و فوق تخصصی درمانی نیز اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی، تنها ۶ تخت مراقبت ویژه در بیمارستان شهید دکتر فقیهی فعال بوده که این آمار در حال حاضر به هزار و ۱۳۵ تخت مراقبت های ویژه، CCU، NICU و ICU در سراسر استان فارس افزایش یافته است.
او با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی، بسیاری از کودکان به دلیل ناهنجاری های مادرزادی در گوش، دچار ناشنوایی و کر و لال می شدند، اعلام کرد: در دو سال اخیر، ۲۸۸ عمل کاشت حلزون شنوایی در فارس انجام شده و در حال حاضر هیچ کودک زیر ۱۸ ماه در استان فارس، در نوبت این عمل درمانی قرار ندارد.
این نشست صبح امروز یکشنبه، پانزدهم بهمن ۱۴۰۲ در سالن شهدای گمنام ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حضور رییس دانشگاه، معاونان و مدیران ارشد دانشگاه، همچنین جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.