در جمع خبرنگاران اقتصادی بازدیدکننده از پیشرفت های شهرستان اقلید مطرح شد:

 با پیشرفت ۱۵ درصدی ، پروژه اجرای کارخانه آهن اسفنجی اقلید وارد مرحله عملیاتی شد

بامداد خبر: علی شهماری سر ناظر پروژه فولاد اسفنجی اقلید و مشاور مادر پروژه در جمع خبرنگاران اقتصادی بازدیدکننده از پیشرفت های شهرستان اقلید گفت : پروژه احداث کارخانه احیای مستقیم اهن اسفنجی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر اقلید با  ظرفیت تولید سالیانه ۱٫۲  میلیون تن  اهن اسفنجی در […]

بامداد خبر: علی شهماری سر ناظر پروژه فولاد اسفنجی اقلید و مشاور مادر پروژه در جمع خبرنگاران اقتصادی بازدیدکننده از پیشرفت های شهرستان اقلید گفت : پروژه احداث کارخانه احیای مستقیم اهن اسفنجی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر اقلید با  ظرفیت تولید سالیانه ۱٫۲  میلیون تن  اهن اسفنجی در دست احداث است که ابلاغ احداث  این واحد به پیمانکار ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۱ بوده است .  وی گفت: این پرژه با ۱۰۴ میلیون یورو به شکل ارزی و ۶۵۰ میلیارد تومان به شکل ریالی و در ۱۸ جبهه فعال شده است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، وی از پیشرفت ۱۵ درصدی پروژه خبر دادو گفت : این پروژه در ابتدا  به شکل تک فازی  با ظزفیت ۱٫۲ میلیون تن طراحی شده که در جهت تسریع تولید به دو فاز  تبدیل خواهد شد .

شهماری با ذکر اینکه در حال حاضر و در مجموع در این پروژه ۲۶۰ نفر شاغل هستند که پس از راه اندازی  اشتغال مستقیم پروژه در هر شیفت کاری ۴۰۰ نفر خواهد بود . وی همچنین از افتتاح این پروژه در صورت عدم بروز مشکل تا تیر ماه ۱۴۰۴ خبر داد.

سر ناظر پروژه فولاد اسفنجی اقلید یکی از دغدغه های  اصلی ارکان پروژه خصوصا کارفرما را اب برشمرد و گفت از ابتدا طرح بر این ایده استوار شد که از اب  تصفیه شده و آب اشامیدنی استفاده نکنیم .

وی گفت پساب فاضلاب شهر اقلید را تحویل خواهیم گرفت و با احداث یک تصفیه خانه و لوله گذاری ۱۰ کیلومتری خط انتقال آب به سایت تا یک ماه اینده تکمیل خواهد شد تا اب مصرفی پروژه از پساب اقلید تامین و در مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی ذخیره شود.

شهماری در ادامه گفت : سه شرکت سهامدار این پروژه هستند که شرکت توسعه معادن ۵۱ درصد از سهام را در اختیار دارد و  شرکت چادرملو ۳۰ درصد و ۱۹ در صد سهام نیز در اختیار شرکت ایریتک یا شرکت مهندسی ایران قرار دارد .

وی در خصوص  دغدغه های آلایندگی های این کارخانه برای محیط زیست منطقه گفت : شرکت فولاد اقلید به عنوان یک کارخانه در زنجیره تولید فولاد احیا بخش تمیز کار در حوزه تولید فولاد محسوب می شود که با دریافت گندله یا سنگ اکسید آهن  و گاز شهری و تبدیل آن به گاز احیا  در واحد ریفرمر که بالای ۹۵ درصد تکمیل شده است ، اهن اسفنجی را تولید می کند که الودگی چنانی ندارد.

وی گفت استاندارد در کارخانه های احیا ایجاد ذرات با زیر ۵۰ppm   است که آلایندگی این کارخانه با ۱۰ppm    در سطح الودگی پایین قرار دارد . وی همچنین از  طراحی و چیدمان سایت با در نظر گرفتن مسیر باد خبر داد و گفت :  سایت به شکلی طراحی شده که خروجی گازها به سمت شهر نباشد.

سر ناظر پروژه فولاد اسفنجی اقلید گفت صنعت احیای آهن اسفنجی در دنیا به سه مولفه آب ، سنگ آهن و گاز نیاز دارد که این موارد در همه کشورهای دنیا وجود ندارد. وی یادآور شد که ایران  به عنوان سومین دارنده گاز طبیعی در دنیا و نزدیگی به  آب های آزاد خلیج فارس پتانسیل بالایی در این حوزه دارد . علی شهماری مدیر پروژه  از قرارداد مجری برای احداث این پروژه با اخرین تکنولوژی روز دنیا  خبر داد .