چه درس خوبی بود، آقای کریس!

بامداد خبر:شامگاه دوشنبه ششم آبان ماه میلیون ها نفر از ایران و عربستان و دیگر کشورهای آسیا به تماشای دیدار حساس تیم های النصر عربستان و پرسپولیس ایران نشستند. در دقایق اولیه این مصاف حساس امّا رویدادی رخ داد که باید آن را نقطۀ عطفی در میادین ورزشی توصیف کرد، در دقیقه دوم در شرایطی […]

بامداد خبر:شامگاه دوشنبه ششم آبان ماه میلیون ها نفر از ایران و عربستان و دیگر کشورهای آسیا به تماشای دیدار حساس تیم های النصر عربستان و پرسپولیس ایران نشستند.
در دقایق اولیه این مصاف حساس امّا رویدادی رخ داد که باید آن را نقطۀ عطفی در میادین ورزشی توصیف کرد، در دقیقه دوم در شرایطی که داور بازی این صحنه ای را پنالتی اعلام کرد، «رونالدو» به داور گفت که برخوردی با او انجام نشده و داور هم پس از بازبینی صحنه دستور به ادامه بازی داد.
این ماجرا دقیق زمانی رخ داد که با یک تک گل روحیه بازیکنان تیم مقابل که در زمین رقیب هم بازی می کردند از دست می رفت.
بحث حفظ اخلاق در همه عرصه های اجتماعی محترم شمرده می شود و در این روزگار علاوه بر کارزارهای سیاسی و فرهنگی جوامع و جامعه ما این مهم حلقه مفقوده ای در برخی از میادین ورزشی از جمله فوتبال پرطرفدار محسوب می شود.
آقای رونالدو حتمأ می دانست که این صحنه بازبینی می شود و داور تصمیمی خواهد گرفت اما در جایگاه یک ستاره جهانی فوتبال بجای چانه‌ زنی به نفع تیم خود به انکار خطای تیم حریف تأکید کرد، نویسنده یادداشت در خاطر ندارد که یک بازیکن به ضرر تیم خود حقیقت ماجرا را به داور گوشزد کند آنهم بازیکنی که نامش ستاره جهانی فوتبال در دو دهه گذشته بوده است.
چه می شود این رفتارها نماد بازیکنان و هواداران باشد که تکیه بر اخلاق حرفه ای مرز جغرافیایی یا عقیدتی نمی شناسد چنانکه ستاره فوتبال پرتغالی در مستطیل سبز شهر ریاض با حرکتی ماندگار درسی برگرفته از اخلاق و صداقت آن هم در میدان فوتبال که به تمرُد بازیکنان و منحرف کردن داور مشهور است به خاطرات خوب اهالی فوتبال سپرد.
دیروز دیدم که یکی از کاربران مجازی به کنایه بحث هدیه فرش و استقبال گرم از سوی ایران و در مقابل استقبال نه چندان مناسب عربستان اشاره کرده بود، کاری به فرآیند ماجرای گذشته و حال ندارم امٌا استقبال گرم از این نمونه بازیکن بااخلاق و هدیه‌ هنر پرنقش و نگار ایرانی مبارکش باشد، برای اینکه روحیه میهمان نوازی و فرهنگ مداری ایرانیان، بدون تردید در ذهن اینچنین انسانی با تکیه براخلاق حرفه ای زنده خواهد ماند.
چه توصیف زیبایی زمانی «دیه گو مارادونا» برای «کریستیانو رونالدو» بکار برده بود که: «رونالدو بهترین بازیکن بر روی این سیاره‌است و هم‌میهنان او، باید برای او یک بنای تاریخی در لیسبون بسازند.»
و رفتار کریس با اخلاق حرفه ای و رفتار تمیز در بازی شب گذشته این ادعای مارادونا ثابت گردید و کاش همه اهالی فوتبال و حتی دیگران در میادین رقابت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از این رفتار جوانمردانه درس بگیرند…