استاندار فارس در آیین آغاز عملیات طرح های آبخیزداری:

مباحث مرتبط با آبخیزداری را در فارس بسیار جدی دنبال کرده ایم

بامداد خبر:استاندار فارس در آیین آغاز عملیات طرح های آبخیزداری و احیای قنوات استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی که به شکل ویدئو کنفرانسی با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد گفت: مباحث مرتبط با آبخیزداری را در این استان بسیار جدی دنبال کرده‌ایم. به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، دکتر محمد […]

بامداد خبر:استاندار فارس در آیین آغاز عملیات طرح های آبخیزداری و احیای قنوات استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی که به شکل ویدئو کنفرانسی با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد گفت: مباحث مرتبط با آبخیزداری را در این استان بسیار جدی دنبال کرده‌ایم.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، دکتر محمد هادی ایمانیه در آیین آغاز عملیات طرح های آبخیزداری و احیای قنوات استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی که به شکل ویدئو کنفرانسی با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد گفت: در قرارداد اولی که در ارتباط با آب روستایی با بسیج سازندگی و قرارگاه امام مجتبی (ع) داشتیم؛ در زمینه آبرسانی به ۳۷۲ روستای استان قرارداد بستیم که تا امروز بیش از ۷۰ درصد کار پیش رفته و امیدواریم تا پایان امسال به اتمام برسد. با اجرای این توافق و تکمیل این ۳۷۲ پروژه، ۱۹۵ هزار نفر از مردم استان منتفع خواهند شد.
استاندار فارس اظهار کرد: یک توافق دیگر داشتیم که بر اساس آن ۷۰۰ روستای دیگر استان را که با تانکر یا با استفاده از آب چاه‌های کشاورزی آبرسانی می‌شد را ساماندهی و آبرسانی کنیم؛ در این خصوص نیز توافق اولیه را در استان انجام دادیم تا به این ۷۰۰ پروژه نیز ورود کنیم تا تابستان سال آینده مشکلات استان کمتر شود.
دکتر ایمانیه افزود: در بحث آبخیزداری در استان اقداماتی از جمله ایجاد قرارگاه جهادی با حضور اساتید دانشگاه، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و سپاه انجام داده ایم و علاوه بر این خیرین را نیز پای کار آوردیم و در مجموع نهضت خوبی در استان شکل گرفته است.
نماینده عالی دولت در فارس گفت: همزمان با سفر دوم رئیس جمهور محترم به استان، شروع ۱۱۰ پروژه آبخیزداری را در شیراز و استان خواهیم داشت.
دکتر ایمانیه افزود: حدود یک میلیون هکتار از این قراردادی که با قرارگاه امام مجتبی (ع) منعقد شده با اعتبار سه و نیم همت؛ که از این اعتبار ۲ و چهار دهم همت سهم استان و ۱/۱ دهم همت سهم قرارگاه است.
وی ادامه داد: انتظار داریم که در تامین ۲ و چهار دهم همت که بنا است توسط استان تامین شود به ما اجازه داده شود که از طریق مولد سازی یا راه‌های دیگر تامین اعتبار کنیم.
استاندار فارس اظهار کرد: در ارتباط با دیگر پروژه ها علی رغم اینکه ما در شیراز با سردار آبرومند بر سر پنج هزار کیلومتر کانل های های آبیاری عمومی و انتقال آب کشاورزی برای استان، ۶۰ رشته قنوات، چهار طرح تغذیه مصنوعی، یک هزار و ۲۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی و یک سد خاکی توافق کردیم اما در تهران مقداری از حجم این پروژه ها کاسته شد.
نماینده عالی دولت در فارس ادامه داد: ظاهرا این پروژه ها در تهران کاهش داده شده و آن پنج هزار کیلومتر به ۱۳۰ کیلومتر تقلیل یافته که برای استانی که در باغداری رتبه اول و در کشاورزی رتبه دوم کشور را دارد بسیار اندک است.
دکتر ایمانیه افزود: بحث مربوط به تغذیه مصنوعی افزایش داشته اما بحث استخرهای ذخیره آب به شدت کاهش داده شده است.
وی اظهار کرد: در این ارتباط ۲ پیشنهاد داریم که یکی اینکه تعدادی از سرمایه گذاران استانی و خیرین حاضر هستند که اگر از همان آبخیزداری که ایجاد می کنیم قسمتی از آب حاصل شده را به خودشان تخصیص دهیم و قسمتی از زمین های پایین دست آبخیزداری را نیز بتوانند به شکل گلخانه ای درآورند، آنها کل هزینه آبخیزداری را خودشان پرداخت کنند.
وی ادامه داد: بررسی کردیم که هیات دولت در سال ۸۷ یک مصوبه دارد که بند ب ماده پنج که چنین اجازه‌ای را می دهد و اگر این اجازه را هیات محترم دولت دو باره تمدید کند ما در استان فارس برای انجام این کار متقاضیان بسیاری داریم.
استاندار فارس گفت: اگر خیرین ببینند که قسمتی از آورده را دولت می پردازند آنها هم پای کار می آیند و این به ایجاد تحول در کل کشور کمک می کند.
در ادامه دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور ضمن پذیرش پیشنهادات استاندار فارس گفت: در بحث پیشنهاد استفاده از ظرفیت خیرین و سرمایه گذاران که کار درستی است با وزیر نیرو صحبت خواهیم کرد که این کار دنبال شود.