رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس:

توسعه تجارت خارجی استان با بهره گیری از نظر و تجربه بخش خصوصی امکان پذیر است

بامداد خبر:ئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس گفت: توسعه بخش تجارت خارجی و افزایش صادرات کالاها و تولیدات استان با بهره گیری از نظر و تجارب بخش خصوصی امکان پذیر است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، سهراب شرفی ر نخستین جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان […]

بامداد خبر:ئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس گفت: توسعه بخش تجارت خارجی و افزایش صادرات کالاها و تولیدات استان با بهره گیری از نظر و تجارب بخش خصوصی امکان پذیر است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، سهراب شرفی ر نخستین جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: تجارت خارجی کشور ما همواره در طول سالهای مختلف راه پر فراز و نشیبی داشته و در شرایط فعلی که با بحران در این عرصه روبرو هستیم تجربیات فعالان بخش خصوصی می تواند گره گشای این بخش باشد.
وی با اشاره به اینکه صادرکننده و بازرگان ما اگر در فضای باز اقتصادی میدان عمل داشته باشد خودش می تواند مسیر صادرات و برگشت ارز آن را هموار کند افزود: حضور دولت در بخش اقتصاد صرفا به معنای برداشتن موانع و اعتماد به بخش خصوصی است و لذا برای کم کردن مشکلات بخش تجارت خارجی باید راهکارها مشخص و شفاف توسط بخش خصوصی به کارگزاران بخش دولتی ارائه شود.
شرفی، مهمترین مشکل بخش تجارت خارجی کشور و استان را صدور آیین نامه و بخشنامه های گسترده و خلق الساعه عنوان و اظهارداشت: صدور این میزان از بخشنامه علاوه بر ایجاد مشکلات بیشتر هر روز، دست و پای فعالیت فعالان اقتصادی را می بندد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: به عنوان مثال در بخشنامه ای جدید، اجبار متقاضیان دریافت کارت بازرگانی به ارائه سند تک برگ برای دفتر کار با کاربری اداری و تجاری اعلام شده که بسیاری از فعالان اقتصادی ما در استان قادر به ارائه سند تک برگ نیستند و باعث بروز مشکلات بسیاری برای فعالان اقتصادی شده و این چنین بخشنامه‌هایی بازرگانان را در تنگنا قرار داده و مراحل کار آن‌ها را دشوار کرده است.
شرفی با تاکید بر اینکه ما با همکاری و تلاش اتاق بازرگانی و سازمان صمت استان با ارائه راهکارهایی به دنبال رفع این مشکل هستیم دامه داد: متاسفانه مرجع تصمیم گیری صدور بخشنامه‌ها در تهران متمرکز است و عملاً اداره کل صمت و اتاق های بازرگانی در استان ها اختیارات گذشته را ندارد درحالی که برای هموار تر شدن مسیر فعالیت فعالان اقتصادی و کاهش بروکراسی های طولانی اداری، در بسیاری از حوزه ها باید به استان‌ها تفویض اختیار شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظائف کمیسیون و کمیته های زیر مجموعه آن در اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: رسالت اصلی کمیسیون ها این است که با تحقیقات میدانی نیاز جامعه را بفهمند و دولت را در جهت رفع نیازهای کارشناسی شده جامعه راهنمایی کنند لذا باید تجربیات بخش خصوصی را در اختیار بخش دولتی قرار دهیم تا فعالیت های اقتصادی و تجاری در مسیر صحیح اجرایی شود و مسیر بازرگانان در مراودات تجاری تسهیل گردد.
در ادامه این جلسه هادی حنایی نائب رئیس کمیسیون بازرگانی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: جزیره‌ای عمل کردن بخش خصوصی و دولتی یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ایران است. صادرات مانند زنجیره‌ای است که اگر یکی از حلقه‌های زنجیر آن گم شود روال صحیح صادرات از بین می‌رود و موجب بروز مشکلاتی برای صادرکنندگان خواهد شد. همچین استفاده از افراد متخصص در کنار دبیر کمیسیون جهت پیگیری مصوبات جلسه را پیشنهاد داد.
همچنین سید رضا ساداتی معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در این جلسه گفت: باید مشکلات بازرگانان چه در سطح استان و چه در سطح کشور به طور مشخص تبیین شود و اگر مشکلات در سطح ملی بود به کارگروه توسعه تجارت کشور ارائه داده می‌شود. از جمله مباحثی که ایشان به آن اشاره کردند: مشکل مالیاتی تجار، بحث سرمایه در گردش و تغییر قوانین دست و پاگیر برای صادر کنندگان در سطح ملی.
در این جلسه و با رای اعضای کمیسیون آقایان هادی حنایی در بخش صادرات و محمدامین صباغی‌زاده در بخش گمرک به عنوان دو نائب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس مشخص شدند.