دکتر عباس رضاییان زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

کیفیت هوای شیراز در ۳ ماهه نخست امسال قابل قبول بود

بامداد خبر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وضعیت کیفیت هوای شیراز در ۳ ماهه نخست امسال را قابل قبول دانست و گفت: تعداد روز‌های ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک نیز صفر بوده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، دکتر عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: بر اساس […]

بامداد خبر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وضعیت کیفیت هوای شیراز در ۳ ماهه نخست امسال را قابل قبول دانست و گفت: تعداد روز‌های ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک نیز صفر بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، دکتر عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: بر اساس سنجش دستگاه‌های مستقر در سطح شهر شیراز با مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست استان فارس، در ۳ ماهه نخست امسال در شهر شیراز، ۳۳ روز وضعیت کیفی هوا در شرایط پاک، ۵۸ روز قابل قبول و دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده و تعداد روز‌های ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک نیز صفر بوده است. او با بیان اینکه اصلی‌ترین آلاینده مسئول در هوای شهر شیــراز ذرات معلــق کمتــر از ۱۰ مــیکرون است، ادامه داد: ابعاد بسیار ریز در حد ۱۰ میکرون قابلیت ورود به بخش‌های انتهایی دستگاه تنفس را دارد و سپس وارد جریان خون شده و به ارگان‌های مختلف بدن آسیب می‌رساند؛ ذرات درشت‌تر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند و از عوارض کوتاه مدت این ذرات سردرد، سرگیجه، آبریزش از چشم و بینی، سوزش چشم و حالت تهوع است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه ارتباط مداوم و یا تنفس غلظت زیاد ذرات باعث ایـجاد بیـماری می‌شود، تصریح کرد: بهتر است در زمان بروز این پدیده فعالیت در خارج از منزل را به کمترین میزان ممکن رسانده و از فعالیت فیزیکی و ورزش، رفتن به مراکز تفریحی و پارک‌ها خودداری شود؛ همچنین مواد غذایی را بدون پوشش در مجاورت هوای آزاد قرار ندهیم.
افزایش مصرف لبنیات به ویژه شیر، همچنین میوه و سبزی‌های مختلف مانند کیوی، مرکبات، طالبی، فلفل دلمه، سیب زمینی و نخود فرنگی که حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوان است، دیگر توصیه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مواقع بروز آلودگی هوا بود.
این مقام مسئول افزود: آلودگی هوا همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر به آن توجه نکنیم، تاثیرات جدی تری بر سلامت به همراه دارد، از سوی دیگر کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم به سبک زندگی و انتخاب‌هایی که هر روز انجام می‌دهیم، بستگی دارد.
رضائیان زاده بهترین نوع ماسک برای استفاده در شرایط آلودگی هوا با گرد و غبار را ماسک‌های حذف کننده گرد و غبار از طبقه FFP۲ و یا ماسک‌های فیلتردار از نوع N۹۵ دانست و گفت: ماسک‌های N۹۵ و FFP۲، ۹۸ درصد، ماسک‌های جراحی ۷۸ درصد و ماسک‌های پارچه‌ای ۶۰ درصد در حذف ذرات زیر یک میکرون موثر است.