به مناسبت چاپ کتاب پژوهشگر جوان شیرازی؛

” کرونی” (گذری بر پیشینه تاریخ روستای کرونی شیراز)

بامداد خبر:روستای کرونی از روستاهای دارای اصالت خاص است که در محدوده شهری شهرستان شیراز واقع شده ، روستایی که علارقم داشتن پیشینه طولانی که تا دوره زندیه  قابل رهگیری است اما امروز فارغ از این پیشینه، دچار معضلات بسیاریست که هجوم خارج از کنترل اتباع بیگانه، نبود زیرساخت های شهری ، راه دسترسی مناسب […]

بامداد خبر:روستای کرونی از روستاهای دارای اصالت خاص است که در محدوده شهری شهرستان شیراز واقع شده ، روستایی که علارقم داشتن پیشینه طولانی که تا دوره زندیه  قابل رهگیری است اما امروز فارغ از این پیشینه، دچار معضلات بسیاریست که هجوم خارج از کنترل اتباع بیگانه، نبود زیرساخت های شهری ، راه دسترسی مناسب و آلودگی های محیطی زخم هایی بر چهره این روستای دشت قره باغ گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر به مناسبت چاپ کتاب ” کرونی” (گذری بر پیشینه  تاریخ روستای کرونی شیراز) اثر دوست فرهیخته و نویسنده جوان شیرازی عرفان کرانی ، از دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران زمین که تا پیش از سی سالگی ، شش کتاب ارزشمند تاریخی را تالیف کرده است خواستم تا متنی را در این زمینه آماده و برای پایگاه خبری بامدادخبر ارسال کنند .لازم به ذکر است، این کتاب ششمین اثر نامبرده است و پیش از این در حوزه شیرازپژوهی ، کتاب های مقدمه ای بر جغرافیای تاریخی محله کشن و همچنین کشن در گذر تاریخ از ایشان منتشر شده است .
پیشینه روستای کرونی
روستای کرونی ( کرانی ) شیراز یکی از مناطق کردنشینی است که قدمتش به دوره زندیه می‌رسد، اما پیشینه کرونی ها یا کرانی های اصیل بسیار بیشتر از سلسله زندیه است .
کرونی ها ( کرانی ها ) بخشی از ایل باستانی دین یار کرایی هستند که بنا بر پژوهش های انجام شده ، این ایل گروهی از کردان ( عشایر ) پارس بوده اند که از زمان ساسانیان از بزرگان و صاحب منصبان این خطه محسوب می شده اند . هنوز نام قبیله ( کرایی ) که از نام کوروش ، شاه هخامنشی برگرفته شده است بر زبان ها ماندگار و جاری است .
در واقع تلفظ صحیح این روستا کرانی است که بدلیل لهجه شیرازی به کرونی تبدیل شده است .
مطالعات کتابخانه ای حاکی از آن است که نام این روستا به ترتیب کرانی ، کرونی ، کرانی و کرونی بوده است که تا به امروز هم اهالی شیراز از تلفظ کرونی استفاده می‌کنند.

با بررسی سنگ قبرهای قبرستان روستای کرونی مشخص شد که قدیمی ترین سنگ قبر تاریخ ۱۱۳۲ هجری قمری و سنگ قبر بعد از آن تاریخ ۱۲۳۶ هجری قمری را دارد .
به احتمال زیاد پنج یا شش خانوار قدیم این روستا از بازماندگان کردان باشند و با توجه به منابع موجود که ذکر می‌کند کریم خان زند کردان را در مجاورت شهر شیراز سکنی می‌دهد تردیدی نداریم یکی از مناطق کردنشین همین روستای کرونی بوده است .
از کدخدایان مشهور این روستا می‌توان به حاج صدرالله کرونی و حاج اصغر پاکباز اشاره کرد .
در حال حاضر بزرگترین مجموعه ورزشی خصوصی استان فارس در این روستا به همت حاج عطاء الله کرونی فرزند حاج صدرالله کرونی ( کدخدای وقت ) احداث شده است . این مجموعه ورزشی دارای سالن های بدنسازی ، والیبال ، فوتسال ، ژیمناستیک، دفاع شخصی ، کونگ فو ، بوکس و ووشو و استخر است . این مجموعه ورزشی از تاسیسات جدید دشت قره باغ محسوب ،و در نوع خود منحصر به فرد و مهم تلقی می شود .