تشریح وضعیت آمار اشتغال فارس از سوی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی ؛

کاهش سرانه اشتغال در بخش کشاورزی

در حوزه اشتغال در استان وضعیت خوبی داریم بامداد خبر:آمار بخش خدمات و صنعت در استان با افزایش و بخش کشاورزی با کاهش سرانه اشتغال روبرو بوده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، در نشست خبری تشریح عملکرد اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس همزمان با اعلام آمارهای مطلوب استان در […]

در حوزه اشتغال در استان وضعیت خوبی داریم

بامداد خبر:آمار بخش خدمات و صنعت در استان با افزایش و بخش کشاورزی با کاهش سرانه اشتغال روبرو بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، در نشست خبری تشریح عملکرد اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس همزمان با اعلام آمارهای مطلوب استان در حوزه اشتغال از سوی مرکز آمار ایران ، وحید خدا پرست مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی  با اعلام ایجاد ۷۶ هزار فرصت جدید شغلی، فارس را از استانهای موفق و پیشرو در این زمینه اعلام کرد.

خدا پرست افزود، آمار بخش خدمات و صنعت در استان با افزایش و بخش کشاورزی با کاهش سرانه اشتغال روبرو بوده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی  گفت، ما از استانهای پیشتاز و موفق در کنترل نرخ بیکاری  بوده ایم و اکنون  امار بیکاری دراستان به پایین ترین سطح از دهه هشتاد تا کنون رسیده است که در مجموع درسال ۱۴۰۱با هفت و نیم درصد بیکاری ، درکنار استانهای خراسان جنوبی و مازندران در رتبه ۸  قرار داریم و این در حالی است آمار بیکاری در سال های گذشته به ۲۰ درصد هم رسیده بود .وی همچنین آمار گزارش فصلی در پاییز  ۱۴۰۱  را با کمترین نرخ ۶/۴ ذکر کرد.

وی گفت ، ما در ۱۴۰۱ دو برابر سال ۱۴۰۰ تعهد ایجاد شغل داشته ایم که باید ۶۶۲۸۸ نفر تعهد را امسال  محقق کنیم. وی با اشاره به اینکه در افزایش سهم تعهد بعد از سیستان و بلوچستان بیشترین نرخ افزایش را در بخش تعاون کشور داشته ایم.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت :همه آمارها در در سامانه رصد استان فارس وجود دارد که ۷۶ هزار  فرصت شغلی دراین سامه ثبت شده و ما به همین دلیل مطالبه افزایش اعتبارات و تسهیلات استانی در زمینه اشتغال را داریم تا این افزایش تعهد به شکل خاص دیده و انجام شود.

وی گفت در حوزه اشتغال باید به پایداری مشاغل ایجاد شده قبلی نگاه ویژه ای وجود داشته باشد که  حساسیت بخش خصوصی و دولتی را می طلبد.

وی با اعلام امار اشتغال استان گفت،سهم اشتغال استان در بخش خدمات ۵۴۰/۴بوده که با ۲/۳ درصد رشد جایگاه اول اشتغال در استان و چهارم در کشور را در اختیار دارد.

همچنین در بخش صنعت با کاهش اندک در کشور و افزایش آمار اشتغال در استان روبرو بوده ایم که این موضوع به دلیل بازگشت کارگاه های تعطیل به چرخه تولید بوده است.

وی دلیل کاهش آمار بخش کشاورزی رابروز خشکسالی درکشوربرشمرد و گفت: سهم این بخش از اشتغال در کشور از ۱۶٫۳به ۱۴.۸ کاهش یافته که و در استان این آمار  از ۱۹٫۳به    ۱۵٫۷نزول پیدا کرده است.

وی با اعلام این که بخشی از ظرفیت حوزه کاراستان خالی ماندگفت ، بخشی از شرکت های شهرک صنعتی که متقاضی کارجو بوداند موفق به جذب کارجونشده اند .

وی گفت، حوزه مهارت آموزی از جمله مشکلات حوزه کار استان بوده که در جهت رفع این مشکل ما دوره های رایگان از جمله در همکاری با مرکز آموزش خانه کارگر برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بامدادخبر در خصوص اشتغال بالای استان در حوزه کشاورزی و آمار نگران کننده بیکاری و کاهش مشاغل در این حوزه گفت، این مشکل  در سطح کشور وجود دارد و پیشنهاد هایی که طرف گروه های کارشناسی در این خصوص ارایه شده است و مسوولین سازمان کشاورزی هم به گزارش های مرکز آمار ایران دسترسی دارند.

وی گفت : در حوزه کار ما باید نگاه به کل حوزه کار داشته باشیم نه کارگر یا کارفرما.

خدا پرست افزود، نگاه درستی به کارفرما وجود ندارد اما کارفرمایانی داریم که برای دستیابی کارگر مجموعه اش به امکانات سختی کار تلاش می کند.

وی گفت ، در پیش بینی مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان وضعیت خوبی داریم و پیش بینی ۱۷۵۰۰ نفر برای ۱۴۰۱ داشتیم که حدود۱۱۰۰۰ نفر به بیمه بیکاری مراجعه کردند.

خدا پرست  گفت : با این آمار می توان گفت؛ در حوزه اشتغال در استان وضعیت خوبی داریم.