پیام تبریک رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت آغاز هفته ملی سلامت ۱۴۰۱؛

اجرای «پزشک خانواده»؛ گامی به سوی تحقق هدف بین المللی «سلامت برای همه»

بامداد خبر:رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی در آستانه فرا رسیدن هفته ملی سلامت با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده»، این مناسبت را گرامی داشت. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، دکتر «سید وحید حسینی» در این پیام با گرامیداشت این مناسبت ملی، اجرای پزشکی خانواده […]

بامداد خبر:رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی در آستانه فرا رسیدن هفته ملی سلامت با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده»، این مناسبت را گرامی داشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، دکتر «سید وحید حسینی» در این پیام با گرامیداشت این مناسبت ملی، اجرای پزشکی خانواده در مناطق مختلف کشور را از اولویت های نظام سلامت کشور در سال جاری خواند که می تواند در دستیابی به هدف بین المللی سلامت برای همه، نقش موثری ایفا کند.
در متن پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت آغاز هفته ملی سلامت سال ۱۴۰۲ آمده است:
نظام سلامت ایران اسلامی، در روزهای دلنشین بهاری، هرساله بزرگترین و مهم ترین رویداد خود را تجربه می کند و با گرامیداشت هفته ملی سلامت، که پیام آور اهمیت این موهبت حیاتی در تمامی ارکان جامعه است، می کوشد تا نویدبخش تسری حداکثری آن در جای جای ایران عزیزمان باشد.
امسال این رویداد ملی، از نهم تا پانزدهم اردیبهشت، به همت مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» گرامی داشته می شود که در حقیقت بر رویکرد بین المللی «سلامت برای همه» به عنوان شعار محوری سازمان جهانی بهداشت در سال جاری؛ همچنین اجرای «پزشکی خانواده» به عنوان یکی از اولویت های مجموعه وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲، به صورت توامان تمرکز دارد.
بیش از سه سال پیش جامعه جهانی با بحرانی همه گیر مواجه گردید که ورود یک ویروس ناخوانده و شیوع شتابنده آن در سراسر کره خاکی، پاندمی تلخی را با تهدیدی جدی برای «سلامت همه»، رقم زد.
این بحران فراگیر اما در کنار تمامی تبعات ناگواری که بر تمامی جوامع تحمیل کرد؛ حاوی یک پیام مهم برای یکایک ما بود و همانا اهمیت ایجاد و تسهیل زیرساخت های دسترسی همگان به موهبت سلامت بود که برآیندی از دستیابی به یک رویکرد بین المللی به ارتباط زنجیره وار سلامت تمامی ساکنان کره زمین به این موهبت از سویی و تاکید بر حق یکایک مردم کشورها به این مقوله چند بعدی را مورد توجه قرار داده است؛ دیدگاهی روشن که امیدبخش دست اندرکاران نظام های سلامت در سراسر دنیا گردید.
در ایران نیز این رویکرد بین المللی، با نگاه هوشمندانه ای به بهره مندی از توانمندی های موجود برای ایجاد یک شبکه فعال در توسعه سلامت در تمامی مناطق کشور و ایجاد زمینه های دسترسی گسترده و آسان ایرانیان به خدمات سلامت، با تقویت برنامه «پزشکی خانواده» با اولویت مناطق محروم کشور، در حال پیاده سازی بوده و از ابتدای اردیبهشت، شاهد راه اندازی برنامه «سلامت خانواده» در استان های مختلف بوده ایم؛ اما در این میان فارس، با سردمداری در اجرای این برنامه سلامت محور طی بیش از ۱۰ سال گذشته، از تجربیات ارزنده ای برخوردار است که بی شک توانمندی های این مجموعه در تداوم اجرای آن طی سال های گذشته و دستاورودهای مثبتی که در ارتقای سلامت مردم استان به همراه داشت، از جمله زمینه های انگیزه بخش نظام سلامت در توسعه آن در سطح کشور محسوب می شود.
با تبریک هفته ملی سلامت ۱۴۰۲ به یکایک اعضای خانواده سلامت که صادقانه و خالصانه، در تحقق این رسالت خطیر نقش آفرینی می کنند و آرزوی سلامت و سعادت شما عزیزان؛ امید است روند رو به رشد توسعه سلامت و زیرساخت های آن در سراسر خاک پرگهر ایران عزیزمان، همواره مسیر پرشتابی را طی نموده و شاهد بهره مندی حداکثری مردمان عزیز این سرزمین از سلامت، در تمامی ابعاد جسمی، روحی، معنوی و اجتماعی باشیم.
از مردم فرهیخته استان فارس دعوت می کنم با پیوستن به پویش ملی «سلامت برای همه»، با نگاه به اهمیت تلاش همگانی برای تسری آن، نویدبخش سلامت ایران و ایرانی باشند.
دکتر سید وحید حسینی