مهندس مسعود زارعی

تحول در زیر ساخت های حوزه خدمات شهری شهر شیراز

بامداد خبر:رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در برنامه زنده تلویزیونی شهر راز به تشریح تحولات صورت گرفته در زیر ساخت های حوزه خدمات شهری کلانشهر شیراز پرداخت و اظهار داشت: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری متشکل از ۶ نفر از اعضای شورای شهر است که هر […]

بامداد خبر:رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در برنامه زنده تلویزیونی شهر راز به تشریح تحولات صورت گرفته در زیر ساخت های حوزه خدمات شهری کلانشهر شیراز پرداخت و اظهار داشت: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری متشکل از ۶ نفر از اعضای شورای شهر است که هر هفته یک جلسه عادی و در صورت لزوم جلسه فوق العاده بنا بر شرایط ویژه برگزار می شود.
مهندس مسعود زارعی عنوان کرد: از ابتدای دوره ششم تاکنون در کمیسیون تعداد  ۹۲ جلسه و ۶۳۶ تصمیم گرفته شده است که از این تعداد ۳۶ مصوبه در صحن داشته ایم.
 وی با بیان اینکه کمیته های تخصصی ذیل کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تحت عنوان کمیته خدمات شهری و تخلفات شهری ، ایمنی و مدیریت بحران ، بهداشت و سلامت اجتماعی، محیط زیست، فضای سبز و زیباسازی با مسئولیت اعضای کمیسیون است، افزود: رویکرد کمیسیون در راستای ایجاد تحول زیرساختی و زیربنایی در حوزه خدمات شهری  بر اساس مطالعات اصولی و دقیق با استفاده از تجربیات افراد صاحب نظر  منجر به تصویب طرح های جامع می شود.
مهندس زارعی به حوزه طرح های جامع مصوب کمیسیون اشاره کرد و گفت: حوزه آب، زیباسازی ،  ایمنی و محیط زیست از جمله این حوزه هاست.
زارعی عضو شورا ادامه داد: شعار دوره ششم شورا عدالت محوری در حوزه های مختلف است. این در حالیست که عدالت در برنامه ها را باید از خودمان شروع کنیم .
مهندس زارعی با تأکید بر اینکه یکی از مطالبات جدی شهروندان تعادل در برنامه های شهر  و جبران عقب ماندگی امور زیربنایی و زیرساختی حوزه خدمات شهری نسبت به سایر حوزه ها است، افزود: حوزه خدمات شهری ویترین شهر است و از سوی دیگر ارتباط مستقیم و مستمر با زندگی روزمره مردم دارد و عدم توجه کافی به امور زیر بنایی و زیرساختی حداقل طی ۲ دهه گذشته  موجب غفلت در همترازی ایجاد زیرساخت های مرتبط با حوزه خدمات شهری  شده است که در این راستا، کمیسیون اقدامات زیربنایی را در دستور کار شهرداری قرار داده است.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت و خدمات شهری ویژه افراد توانخواه اشاره کرد و گفت: تعداد افراد توانخواه شهر شیراز حدود ۵۲هزار نفر است و براساس تصویب آیین نامه توانمند سازی و حمایت از افراد دارای معلولیت شهر شیراز با تاکید بر وظایف شهرداری ۱۶ تکلیف و ۶ پیشنهاد برای شهرداری در راستای مناسب سازی و دسترسی پذیری به معابر، ایستگاه ها، پایانه ها، ناوگان حمل و نقل درون شهری، هم سطح سازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیاده روها و استفاده رایگان افراد دارای معلولیت شدید از سامانه های حمل و نقل درون شهری و معافیت افراد دارای معلولیت شدید از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمان برای یک واحد مسکونی و یک بار  تجهیز و ایجاد سامانه های حمل و نقل ویژه افراد معلول با خودروهای مناسب سازی شده در دستور کار است.
مهندس زارعی همچنین به تخصیص  ۵ ون فعال در سطح شهر و بهره گیری از مربیان و مدرسان دارای معلولیت جهت تدریس در فرهنگسراها، سرای محلات و اختصاص حداقل ۳  درصد مجوزهای استخدامی به افراد دارای معلولیت را از دیگر اقدامات حمایتی به افراد توانخواه نام برد.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای اجرای مصوبات حمایتی از افراد توانخواه اشاره کرد و اظهار داشت: اسقرار مشاورین مناسب سازی در هر یک از مناطق،  تعامل با بهزیستی طی جلسات کاربردی مکرر، احداث فرهنگسرای یاران ویژه معلولین و توانخواهان،  احداث پارک ویژه توانخواهان در بوستان جوان و ایجاد ساز و کار های حضور یک مترجم ناشنوایان در شبکه فارس با اولویت اجرای برنامه های خبری و آموزشی با همکاری سازمان صدا و سیما مرکز فارس و اداره کل بهزیستی در راستای افزایش آگاهی و ایجاد عدالت در بهره مندی ناشنوایان از اطلاعات از دیگر اقدامات است.
مهندس زارعی همچنین از تشکیل دبیرخانه مناسب سازی در معاونت حمل و نقل و ترافیک و لحاظ ردیف اعتباری ویژه مناسب سازی در بودجه ۱۴۰۲ و نیل به اهداف آیین نامه مصوب در سال۱۴۰۳ اشاره کرد.
زارعی نماینده شورا در کمیته مبارزه با مواد مخدر همچنین اضافه کرد: مشارکت در جمع آوری معتادین متجاهر و انتقال به مراکز ترک اعتیاد و اردوگاه ها با هدف توانمند سازی و اشتغالزایی و… در کنار دیگر دستگاه های مسئول بعنوان بخشی از حل این معضل و اجازه مشارکت شهرداری در تجهیز همراه سرای بیمار با مجمع خیرین تامین سلامت به جهت رفاه حال همراهان بیمار از دیگر  اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت است.
گفتنی است ساماندهی مشاغل مزاحم شهری از دیگر موضوعاتی بود که رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به آن اشاره کرد و گفت: الزام شهرداری به مطالعات جامع و طراحی سایت ۳۰۰ هکتاری برای ایجاد بستر اشتغال و ساماندهی مشاغل ۲۵گانه مزاحم شهری، اختصاص سایت ۲۸ هکتاری و ۱۰ هکتاری به منظور ساماندهی ضایعات فروشان سطح شهر توسط شهرداری با همکاری اصناف و تشکیل کارگروه رفع موانع انتقال مشاغل مزاحم شهری ذیل کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و تشکیل کارگروه های تخصصی ۲۵گانه مشاغل آلاینده و مزاحم شهری با همکاری مجمع امور صنفی  از جمله اقدامات این حوزه است.
مهندس زارعی نماینده شورا در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها همچنین به انتقال کارخانه های آلاینده کلانشهر شیراز اشاره و  تصریح کرد:  پیگیری مستمر انتقال و جابجایی کارخانجات سیمان، روغن نباتی ، پشم شیشه  و کارخانه های تولید نشاسته، کارگاه های تولید بتن، نیروگاه برق به جد در دستور کار است. این در حالیست که برای کارخانه سیمان فارس در سال ۱۴۰۳ زمان بندی انتقال آن اعلام شده است.
وی همچنین یادآور شد: در حوزه ساماندهی مشاغل مزاحم شهری و سد معبر، این برنامه در دستور کار است.
زارعی با اشاره به رویکرد خدمات رسانی مطلوب به شهروندان عنوان کرد *طرح هر محله یک بازارچه* با هدف حذف واسطه ها و دسترسی مردم به خدمات مناسب در دستورکار کمیسیون قرار گرفت.
 رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه بحران  پرداخت و افزود: با توجه به اهمیت موضوع مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و مدیریت موثر و یکپارچه و استفاده از ظرفیت و امکانات موجود در شرایط بحرانی،  الزام شهرداری به ارتقاء جایگاه ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفت و در این خصوص شهرداری ملزم گردید تا به ساخت و تجهیز انبارهای بحران در هر منطقه اقدام کند.
 مهندس زارعی خاطر نشان کرد: در حوزه ایمنی  نیز در راستای افزایش ضریب ایمنی در شهر شیراز و رسیدن به استاندارد به روز، طرح جامع اطفاء حریق با افق ۲۰ساله به تصویب رسید. همچنین اقدامات لازم از سوی شهرداری به جهت خرید تجهیزات و نردبان ۵۶ متری و  نصب شیر هیدرانت در سطح شهر صورت گرفت.
اقدامات اجرایی صورت گرفته در حوزه پسماند توسط این کمیسیون موضوع مورد اشاره مهندس زارعی بود و وی ابراز کرد: در حوزه پسماند بویژه تفکیک پسماند خشک و تر از مبدا،  توسعه روش‌های هوشمند جمع آوری مواد بازیافتی همچون نرم افزار تفکیک از مبدا سِوُو  در مناطق ۴ و ۵ شهرداری اجرایی شد که در راستای اجرای این طرح جمع آوری پسماند با زمانبندی مورد نظر شهروند، توسط عوامل پسماند از درب منزل انجام میشود.
وی افزود:  الزام شهرداری به احداث ایستگاه های جمع آوری مواد بازیافتی در بودجه های سالیانه مناطق به جهت افزایش دسترسی در محلات،  آموزش و فرهنگ سازی شهروندان و دیگر گروه های هدف بویژه در مدارس، مهد کودک ها، مساجد و آموزش چهره به چهره با مراجعه به درب منازل مسکونی و مشارکت اصناف و توزیع اقلام فرهنگی و آموزشی با هدف کاهش تولید پسماند و سهولت در تفکیک از مبدا از دیگر اقدامات در حال انجام است.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا یادآور شد:  با توجه به استقبال و مشارکت مردم در روش تفکیک پسماند در برنامه سوو روزانه حدود ۲ تن پسماند تولیدی شهروندان در مناطق ۴ و ۵ کاهش داشته است.