بررسی کارشناسی عدم رقابت در بازار خودرو سازی کشور،

اقتصاد ایران غرق در گرداب خودروسازان

بامداد خبر/سرویس اقتصادی: با بررسی این که ورود به چرخه ثبت نام خودرو چه اتفاقی را برای دو مولفه تعیین کننده بازار صنایع خودروسازی کشور یعنی ارزش ریال و سبد خرید مردم  و حوزه تعیین کیفیت درصنعت خودرو سازی رقم می زند  به برسی این موضوع بر اساس صورت مالی منتشر شده از سوی یکی از […]

بامداد خبر/سرویس اقتصادی: با بررسی این که ورود به چرخه ثبت نام خودرو چه اتفاقی را برای دو مولفه تعیین کننده بازار صنایع خودروسازی کشور یعنی ارزش ریال و سبد خرید مردم  و حوزه تعیین کیفیت درصنعت خودرو سازی رقم می زند  به برسی این موضوع بر اساس صورت مالی منتشر شده از سوی یکی از شرکت های خودروسازی می پردازیم. در صورت های مالی منتشر شده در ۷ ماهه اول سال   ۱۴۰۰  مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان و در سال  و ۹۹ مبلغ۱۸ هزار میلیارد تومان متحمل ضرر شده است. به گفته این شرکت قیمت تمام شده برای کارخانه از قیمتی که به مردم فروخته شده بیشتر از چون قیمت را برای شرکت  به شکل دستوری تایین می کنند . از طرفی دولت می گوید قیمت خودرو باید پایین نگه داشته شود تا مردم معترض نشوند و توان خرید حفظ شود و از طرفی  خودروساز اعلام میکند که با این قیمت ها دچار ضرر و زیان می شود.

در ادامه این فرایند خودرو ساز از دولت تقاضای وام می‌کند. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده وام اخذ شده از سوی یکی از این شرکت ها درسال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۳ هزار میلیارد  تومان بوده است که این پول از یکی از شیوه های کسب درامد دولت مثل فروش نفت بوده است.  آنچه در این فرایند اهمیت دارد اینکه ؛ک همه این عوامل باعث فقر تورم و افزایش قیمت دلار می شود که در نهایت به ضرر مردم و کوچکتر شدن سفره مردم خواهد شد. اما این ماجرا به همین جا ختم نمی شود باز هم با توجه به صورت‌های مالی متوجه می‌شویم که شرکت باید مبلغ ۲۵۴۰ هزار میلیارد تومان سود تسهیلات گرفته شده  را به بانک ها پس بدهد حال اگر بگوییم ماجرا پایان یافته به بی راهه رفته ایم چون مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته  در این بین دیده می شود .

حال با همه این داستان ها شرکت های خودروساز قرعه کشی انجام می دهد و به درصد کمی از افراد ثبت نام شده  خودرو با قیمت پایین تر از قیمت بازار داده می‌شود.

با این اوصاف حدود چند هزار نفر سود می برند و ۸۰ میلیون نفر فقیر و فقیر تر می شوند.نگاهی اجمالی به هزینه تبلیغات این شرکت ها عددی نزدیک به صفر را نشان می دهد. چرا ؟به این دلیل که مردم در چرخه عدم رقابت بین خودروسازان مجبور به استفاده از چند قلم محصول بی کیفیت هستند،پس شرکت نیازی به تبلیغات نمی بیند.

اما نکته بعد سهامداران  این شرکت هستند که جالب است نگاهی به این لیست بیندازیم.  در این میان با شرکت های تولیدی که وابسته به شرکت اصلیو مادر هستند و بانکها که در این بین با اسامی بانک های دولتی و خصوصی مواجه هستیم .

سوال اساسی اینجاست که آیا بانک ها ضرر می‌کنند؟ جواب خیر است . منافع اصلی این داستان به بانک‌ها و دلالان بازار خودرو می رسد. بانکها سود شان را از شرکت می‌گیرند و شرکت خودروساز ضرر را پرداخت می کند . حاصل این چرخه  معیوب این خواهد بود که خوشحال خواهیم بود که از خرید خودروی خود مبلغی سود کرده ایم اما در حقیقت این باعث تورم و ایجاد ضرر برای ۸۰ میلیون ایرانی و تولید ناهنجاری در اقتصادی و درگیرشدن چندین نسل در گرداب ضررهای پایان ناپذیر شود. پیامد این کار بی کیفیت شدن خودروها ، تورم و بی ارزش شدن پول است .