شرونمایی از یادنامۀ زنده‌یاد دکتر اکبر نحوی، استاد دانشگاه شیراز

بامداد خبر:یادنامۀ زنده‌یاد دکتر اکبر نحوی، استاد دانشگاه شیراز منتشر شد. به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، در مراسمی ازسوی مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز که به‌مناسبت یکمین سال عروج زنده‌یاد دکتر اکبر نحوی، استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی ترتیب یافت، از یادنامۀ این استاد، با عنوان «کلک وزین» رونمایی شد. […]

بامداد خبر:یادنامۀ زنده‌یاد دکتر اکبر نحوی، استاد دانشگاه شیراز منتشر شد.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، در مراسمی ازسوی مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز که به‌مناسبت یکمین سال عروج زنده‌یاد دکتر اکبر نحوی، استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی ترتیب یافت، از یادنامۀ این استاد، با عنوان «کلک وزین» رونمایی شد.

در این مراسم که روز شنبه سوم دی‌ماه، در تالار شهید منتظری دانشگاه شیراز برگزار شد؛ جمعی از دانشگاهیان، اهالی ادب و فرهنگ و دوستداران زبان و ادبیات فارسی به یاد زنده‌یاد استاد اکبر نحوی گرد هم آمده و یاد ایشان را گرامی داشتند.

دکتر زهرا ریاحی زمین، رئیس مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در این مراسم با اشاره به اینکه یادنامۀ زنده‌یاد دکتر نحوی به‌کوشش مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی منتشر است، توضیح داد: کتاب «کلک وزین»، دربردارنده‌ی ۲۳ مقاله است که ازسوی استادان رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های مختلف کشور، ازجمله دانشگاه شیراز نوشته شده و در یک مجموعه‌ی ۳۵۰صفحه‌ای، به قطع وزیری، در مرکز نشر دانشگاه شیراز به چاپ رسیده است.

به‌گفته‌ی او، سرآغاز سخن این کتاب را با عنوان «خلوت‌نشین آگاه»، دکتر محمدیوسف نیری، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، در وصف شادروان دکتر نحوی و ویژگی‌های علمی و شخصیتی وی نوشته‌اند و هرکدام از مقالات این یادنامه، با داشتن بار علمی غنی، به رشته‌ی تحریر در آمده است که می‌تواند برای هر علاقه‌مند و متخصص زبان و ادبیات فارسی مفید واقع شود.

 

در مانایاد استاد دانشگاه شیراز، زنده‌یاد دکتر نحوی، دکتر محمدحسین کرمی (رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز)؛ دکتر یوسف نیری (استاد دانشگاه شیراز) و دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور (استاد دانشگاه شهید بهشتی)، هرکدام به‌عنوان سخنران این نشست، ضمن معرفی شخصیت این استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی، به بیان ویژگی‌های علمی، شخصیتی و معرفی آثار ایشان پرداختند.

دکتر غلامرضا کافی (عضو هیأت‌علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز)، دکتر محمد مرادی (رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی) و تعدادی از دانشجویان زنده‌یاد دکتر نحوی نیز در این مراسم، به خواندن اشعار و دلنوشته‌هایی در سوگ‌ زنده‌یاد استاد نحوی پرداختند.

در پایان این مراسم نیز از کتاب «کلک وزین»، یادنامۀ زنده‌یاد استاد دکتر اکبر نحوی رونمایی شد.

برای مشاهده آلبوم تصاویر این مراسم اینجا را کلیک کنید.

 

زنده‌یاد اکبر نحوی (۵ آبان ۱۳۳۴ قم)، ادب‌پژوه ایرانی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود که سال گذشته، در  ۱۸ آذر۱۴۰۰ به دیدار حق شتافت.

از او آثار متعددی در قالب مقاله و کتاب، ازجمله تصحیح برخی آثار همچون برزونامه، شیرازنامه، مجمل التواریخ و القصص و آین دبیری به یادگار مانده است.