توسعه صادرات پسته ایرانی در سطح بین‌الملل نیازمند راهکارهای هدفمند است

بامداد خبر: محمدجواد عسکری: نقشه راه صادرات محصولات کشاورزی فرآوری شده با هدف افزایش تراز تجاری ایران با کشورهای هدف تدوین شود. به کزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر،رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با همراهی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سفر به استان سمنان در رابطه با اهمیت و ضرورت اصلاح نژاد نهال‌های […]

بامداد خبر: محمدجواد عسکری: نقشه راه صادرات محصولات کشاورزی فرآوری شده با هدف افزایش تراز تجاری ایران با کشورهای هدف تدوین شود.

به کزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر،رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با همراهی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سفر به استان سمنان در رابطه با اهمیت و ضرورت اصلاح نژاد نهال‌های پسته جهت افزایش راندمان تولید و بسترسازی لازم به منظور توسعه صادرات پسته ایرانی در سطح بین‌الملل بر اساس نقشه راه هدفمند و مشخص تاکید کرد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی در سفر به استان سمنان که با همراهی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفت با تاکید بر اینکه تولید و پرورش نهال در گلخانه‌ها باید بر اساس استانداردهای لازم باشد، مطرح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و شاخص‌های توسعه‌ای کلان کشور بایستی بتوانیم در موضوع زراعت و باغبانی به سطح قابل قبولی از تولید محصولات کشاورزی باکیفیت دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تولید علاوه بر کیفی‌سازی محصولات باید به بعد کمی هم توجه داشته باشیم، افزود: یکی از راهکارهای دستیابی به افزایش راندمان تولید مربوط به علم ژنتیک است که بایستی در فرآیند تولید و پرورش نهال‌ها تا رشد و نمو و ایجاد شرایط لازم پیوند با اصلاح نژاد بتوانیم به نقطه مطلوبی در فرآیند تولید نیز دست پیدا کنیم.

این نماینده مجلس در بازدید یکی از گلخانه‌های تولید و پرورش نهال پسته در شهرستان ساوه استان سمنان با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی تولید در اقتصاد کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: یکی از اولویت‌های ایران در سطح بین‌الملل که می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد مربوط به کشت پسته است که با اصلاح نژاد نهال‌های این نوع از گیاهان نیمه‌گرمسیری امکان تولید بیشتر به منظور صادرات محصولات و فرآورده‌های این محصول وجود دارد.

عسکری دستیابی به جایگاه مناسب خشکبار ایران در بازارهای جهانی را یک ضرورت دانست و در این زمینه گفت: یکی از راهکارهای هدفمند اقتصادی در زمینه عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی در بازارهای هدف مربوط به برندسازی است که دستیابی به اهداف مدنظر این موضوع بایستی توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان توانمند محقق شود.

وی در پایان در رابطه با صادرات محصولات فرآوری شده پسته ایرانی از مسئولان دولتی خواستار شد: در راستای افزایش تراز تجاری ایران با کشورهای علاقه‌مند به همکاری اقتصادی با ایران از مسئولان دولتی مرتبط با این موضوع خواستاریم تا با یک سیاست و نقشه راه جامع و مشخص در سطح بین‌الملل نسبت به توسعه صادرات نیز اهتمام جدی داشته باشند.