معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی پیشگیری از ایدز عنوان کرد:

HIV متعلق به گروه جمعیتی، نژاد و یا ملیت خاصی نیست

بامداد خبر:معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت ۱۰ آذر، روز جهانی ایدز، احتمال آلودگی هر فرد با هر نژاد و ملیت به ویروس اچ آی وی را در صورت تماس با این ویروس، ممکن دانست. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، در متن پیام دکتر «عباس […]

بامداد خبر:معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت ۱۰ آذر، روز جهانی ایدز، احتمال آلودگی هر فرد با هر نژاد و ملیت به ویروس اچ آی وی را در صورت تماس با این ویروس، ممکن دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:
عفونت اچ آی وی (HIV) ارتباط تنگاتنگی با آسیب های اجتماعی دارد و همزمان می تواند هم پیامد این آسیب ها و هم یکی از عوامل تشدید کننده آنها باشد. همین موضوع نظام مراقبت اچ آی وی و برنامه های کنترل و پیشگیری از این بیماری را با خدمات کاهش آسیب و رفع آسیب های اجتماعی همراه کرده است.
دستیابی به کنترل بیماری در کشورهایی که در این امر موفق بوده اند، زمانی حاصل شده است که درصد بالایی از افراد مبتلا، تحت درمان قرار گرفته اند.
زمانی که فرد تحت درمان قرار می گیرد، هم خود می تواند زندگی سالمی داشته باشد و هم تعداد ویروس ها در خونش کم شده و بیماری را خیلی کمتر به دیگران منتقل می کند و به این ترتیب بیماری کنترل می شود.
هر چند آموزش همچنان یکی از مهمترین راهکارهای کنترل در اکثر بیماری های واگیر از جمله اچ آی وی است، اما با در اختیار بودن داروهای موثر در درمان افراد آلوده به ویروس و به حداقل رساندن احتمال انتقال این عفونت می توان گام مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری برداشت.
یادمان باشد اچ آی وی متعلق به گروه جمعیتی، نژاد و یا ملیت خاصی نیست و هر انسان در صورتی که در معرض تماس با این ویروس قرار گیرد، می تواند آلوده گردد. از این رو طراحی و سیاستگذاری برنامه های پیشگیری باید با درک صحیح از وضعیت بیماری در کشور و عوامل پیچیده تاثیرگذار بر آن انجام گیرد.
بی شک کاهش انگ و تبعیض باعث تسهیل مراجعه مبتلایان و افراد در معرض خطر به سرویس های مراقبت بهداشتی می گردد و مانع از پنهان ماندن همه گیری خواهد شد.
تاکید بر بهبود کیفیت زندگی و طول عمر بیماران به کاهش انگ و تبعیض ناشی از اچ آی وی به عنوان یکی از اهداف اصلی برنامه کنترل اچ آی وی می انجامد.
بر اساس آخرین تخمین مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حال حاضر بیش از ۵۴۰۰۰ نفر با عفونت اچ آی وی در کشور زندگی می کنند. این در حالی است که تنها ۲۳۰۰۰ نفر بیمار زنده شناسایی و ثبت شده اند.
افزایش سهم زنان در موارد جدید شناسایی شده در سال های اخیر و تغییر تدریجی الگوی انتقال از اعتیاد تزریقی به انتقال از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده، اهمیت و لزوم گسترش فعالیت های بیماریابی به منظور دستیابی بیشتر به جمعیت های کلیدی سخت در دسترس و گروه های جنسی جوان تر را بیش از پیش کرده است.
در این راستا هفته اطلاع رسانی اچ ای وی و ایدز فرصتی را فراهم می کند تا ضمن ارتقای سطح برنامه های مرتبط، عموم مردم از خدمات ارائه شده توسط دانشگاه در زمینه کنترل و پیشگیری از این بیماری، اطلاع یابند.
دکتر عباس رضائیان زاده
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان