صالحی در حاشیه بازدید از نمایشگاه سعید صادقی عکاس دفاع مقدس:

بخشی از ماندگاری دفاع مقدس مدیون عکاسان این دوران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز همزمان به هفته دفاع مقدس از نمایشگاه عکس سعید صادقی از عکاسان 8 سال دفاع مقدس بازدید و با وی گفت و گو کرد.

 سیدعباس صالحی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با تاکید بر اینکه بخشی از ماندگاری دفاع مقدس مدیون زحمات عکاسان در ثبت لحظات آن دوران است، گفت: عکاسی جنگ یکی از بخش های دفاع مقدس است؛ دفاع مقدسی که کانون درخشانی است که از دریچه های مختلف می توان به آن توجه داشت. یکی از این دریچه ها نیز عکاسان آن دوران بودند و عکس های آن ها از زاویه های مختلف لحظات و اتفاقات ۸ سال دفاع مقدس را ثبت کرده است.

وی با اشاره به آثار نمایشگاه عکس سعید صادقی ادامه داد: آقای صادقی از ابتدا تا پایان ۸ سال جنگ تحمیلی به طور مستمر آن لحظات خاص را ثبت کرده اند لحظات نابی که عطر آن همچنان در سرزمین ما حس می شود و ما بخشی از ماندگاری آن دوران را مدیون زحمات عکاسان این رویداد بزرگ تاریخی هستیم.

عکاسان ۸ سال دفاع مقدس شهدای زنده هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر اتفاقات آن دوران از سوی عکاسان ثبت نمی شد بخشی از این اتفاقات را درک نمی کردیم. عکاسان ۸ سال دفاع مقدس شهدای زنده هستند. آن ها شاهدان بزرگ این رویداد به شمار می آیند.

وی در عین حال تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که آقای صادقی انجام داده این است که چطور می توانیم بین امروز و دوران ۸ سال دفاع مقدس خط ارتباطی برقرار کنیم. اینکه افرادی که در عکس های ایشان حضور دارند امروز کجا هستند و چه ایده هایی دارند و شرایط امروز آن ها چگونه است. در پرتو این کار به برداشت ها و نکته های تازه ای می رسیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جنگ ما بر قائده مردم استوار بود. در این جنگ مردم در نقطه های مختلف کشور با دغدغه حفظ اسلام و انقلاب حضور یافتند و زن و مرد، پیر و جوان از میهن مان دفاع کردند.

وی در عین حال تصریح کرد: اینکه گذشته جنگ را به عنوان گذشته نبینیم بلکه امروز را در سایه گذشته ببینیم اتفاقی است که امروز در نمایشگاه آقای صادقی افتاده است.

صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه تاثیری در برگزاری اینگونه نمایشگاه ها دارد، گفت: این نمایشگاه ها کاری است که از سوی خود هنرمندان صورت می گیرد مثل همان ۸ سال دفاع مقدس که از سوی خود مردم از کشور حفاظت شد. بنابراین هم متن و هم حاشیه خود هنرمندان هستند. آنچه ما می توانیم به آن امیدوار باشیم این است که بسترها و شرایطی را فراهم کنیم که خط های ارتباطی بین هنرمندان را مستحکم تر کنیم و این اتفاق می تواند با نگاه های پژوهشی صورت بگیرد و بتوانیم از طریق این عکس ها نسل امروز که دارای روح پاک هستند را با نسل آن دوران که آن ها هم روحی پاک داشتند ارتباط بدهیم.