یادداشت سعید زحمت کشان؛ فعال فرهنگی و کارشناس معماری به مناسبت روز جهانی هنر و هنرمند

تخت جمشید؛ اوج نبوغ هنر و معماری در پیوند با فرهنگ ایرانیان و تاثیر آن در ساخت محیط زیست امروز

بامدادخبر – شهرسازی ما دارای ساختار و پیکره ایست نظام مند که در ذهن شهروندان این کمیت و کیفیت حاکم بر فیزیک و روح  شهر به درک و شناختی متفاوتی از جنبه های  «زیبایی شناسی»می انجامد تا نیازها و خواسته‌های ذیل آن موضوع را پاسخ گوید . در معماری و طراحی شهری زیبایی توسط هنرمندان به […]

بامدادخبر – شهرسازی ما دارای ساختار و پیکره ایست نظام مند که در ذهن شهروندان این کمیت و کیفیت حاکم بر فیزیک و روح  شهر به درک و شناختی متفاوتی از جنبه های  «زیبایی شناسی»می انجامد تا نیازها و خواسته‌های ذیل آن موضوع را پاسخ گوید .
در معماری و طراحی شهری زیبایی توسط هنرمندان به خود رنگ واقعیت می گیرد که هر یک از این آفریده ها در کاربری ها و مقیاس های مختلفی به مثابه یک اثر هنری ارزیابی می شود.
موضوع هنر و هنر هنرمندان را در حرفه های مختلفی می توان بررسی کرد که انسان‌ها از دیرباز بدان توجه و در بخش های مختلفی از جمله معماری، شهرسازی و محیط زیست شهری به کار بسته و هنرنمایی و زیبایی آفریده اند.
اهمیت و تاثیر هنر بر زندگی و حیات شهری و ارتباط آن ها با انسان ها باید به گونه‌ای تعریف شده، نقش خود را نمایان کند که در شهرهای امروزی ما به خصوص کشورهای توسعه یافته و نمونه‌های موفق شهرسازی جهان بیش از پیش نمایان و مورد توجه قرار می گیرد.
نماهای بیرونی بناهای شهری، مبلمان شهری به مانند تابلو علائم، نیمکت ها، ایستگاه های اتوبوس، استندهای تبلیغاتی و غیره … و همچنین پارک‌ها، میادین و به طور کلی شکل و فرم بافت و فضاهای شهری باید با اندیشه و مبانی نظری برخاسته از سازندگان شهر به شکل مطلوبی، سیما و منظر شهری را زیبا بیافریند.
با نگاهی به شهرها چه در بافت کهن و چه در بافت جدید و در حال ساخت، ما می توانیم ارتباط معناداری را موضوع هنر و با انسان هنرمند ایجاد نماییم تا ضمن تعریف هویت و ایجاد اصول مشخص، به نیاز ها و خواسته های انسان امروزی پاسخی متناسب با آسایش و آرامش آن ها بدهیم.
به عنوان مثال تخت جمشید را می توان نماد برجسته هنر و معماری ایران باستان در جهان و همچنین اوج نبوغ بشری در هنر معماری دانست که پیشینیان ما توانستند با به‌کارگیری هنرهای اقوام ملل تابعه، عظمت و بزرگی ایرانیان را به جهانیان بشناسانند که البته ارزش های پنهان و زیبایی های این شکوه ماندگار نیز تا به امروز شناخته و در حال شناخته شدن است و با فرهنگ باستانی ما پیوند معناداری خورده است؛ در واقع این می تواند الگو و تاثیر مناسبی در ساخت شهرهای امروز ما و محیط زیستمان داشته باشد.
نگارنده بر این باور است که هنرمند شخصی است که می آفریند و خلق می کند و این را فقط هنرمندان می توانند به زیبایی به وجود آورند و امید به آن دارد که جایگاه هنر و هنرمند در شهرسازی و معماری امروز ما نقش خود را ایفا نماید.
روز جهانی هنر و هنرمند تبریک و شادباش عرض می نماییم.