در کاروانسرای تاریخی زکی خانی  از هفدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه برگزار می شود؛

جشنواره ملی حلوا ارده زرقان 

بامداد خبر:احسان خازن فرماندار زرقان  در نشست خبری اولین جشنواره ملی حلوا ارده زرقان با ذکر این که این برنامه  فرهنگی از هفدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در کاروانسرای تاریخی زکی خانی برگزار می شود، گفت: هرسال در ۲۰ اردیبهشت ماه که روز زرقان نام گرفته است توسط شهرداری گرامی داشته می […]

بامداد خبر:احسان خازن فرماندار زرقان  در نشست خبری اولین جشنواره ملی حلوا ارده زرقان با ذکر این که این برنامه  فرهنگی از هفدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در کاروانسرای تاریخی زکی خانی برگزار می شود، گفت: هرسال در ۲۰ اردیبهشت ماه که روز زرقان نام گرفته است توسط شهرداری گرامی داشته می شود که امسال مجموعه مدیریت شهرستان بر آن است که” حلوا ارده سنتی زرقان “را بعنوان یک عذای ارگانیک و با کیفیت معرفی کند.بر این باور هستیم که  حلوا ارده زرقان آنطور که باید در سطح ملی معرفی نشده و باید بعنوان یک میراث ناملموس به کل کشور معرفی شود .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، وی گفت : اعضای شورا و شهردار محترم اعضای ستاد مرکزی برگزاری این جشنواره فرهنگی را تشکیل داده و اکنون این برنامه شور و نشاط زیادی در بین این صنف ایجاد کرده است به شکلی که اعضای صنف در پوشش مالی برگزاری این برنامه ورود کرده اند. وی با ذکر اینکه ، امیدواریم این جشنواره خروجی مناسبی داشته باشد گفت: یکی از این پیامد های مثبت که به دنبال تحقق آن هستیم  ،تخصیص بودجه و وام های مناسب برای گسترش و ایجاد شهرک صنعتی حلوا ارده و حتی صنایع غذایی در شهر زرقان  است  . خازن در ادامه خاطر نشان کرد : امیدواریم هر هفته جشواره داشته باشیم تا مردم از کل کشور در این جشنواره حضور داشته باشند  که این موجب رونق گردشگری و توسعه شهرستان  می شود.
این مقام مسوول گفت: حدود ۳۰ کارگاه با قدمت ۱۰۰ ساله در زرقان فعال هستند که امیدواریم برگزاری این جشنواره  موجب توسعه این حرفه در شهرستان شود.
فرمامدار زرقان در ادامه  گفت: درحال حاصر بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم و تعداد زیادی اشتغال غیر مستقیم  در ارتباط با این صنف هستند . وی گفت : اگر موفق شویم شهرک خصوصی حلوا ارده را راه اندازی کنیم،صنایع بسته بندی در کنار این صنعت گسترش خواهد یافت.
قاسم جمالی ریس شورای شهر زرقان نیز در این برنامه با ذکر اینکه: بعنوان یک رویداد فرهنگی ،هفته زرقان با محوریت،برنامه حلوا ارده زرقان برگزار می شود گفت : زرقان یک شهر با اصالت مذهبی و شهر خیمه های بر افراشته حسینی و حماسه است.  وی گفت، حدود ۸۳ سال است که شهرداری زرقان فعال است که زیبایی و طراوت این شهر حاصل فعالیت نیروهای خدوم  این شهرداریست.

وی گفت: در کنار برنامه حلوا ارده و برنامه برگزاری آیین های بومی و محلی نیز برنامه ریزی شده است که  درخواست ثبت آنها را نیز ارایه کرده ایم.  . جمالی  با ذکر سابقه این حلوا به جنگ نادر شاه افشار و محمود افغان اشاره کرد و گفت:  درطی سالیان گذشته این حلوا دارای تنوع بی نظیری شده است.

این مقام مسوول گفت: این جشواره ، مبنایی برای ایجاد موقعیت تجارت و شناخت نقطه ضعفهای موجود بر مبنای مشارکت جمعی خواهد بود.  وی از فرصت تصمیم سازی  برای ارتقای بازاریابی الکترونیک که امروز معضل کارگاه های سنتی است یاد کرد و افزود ، در این جشنواره به این برنامه و برندسازی و بحث صادرات خواهیم پرداخت.
وی در ادامه گفت: از مهمترین خصوصیات حلوای زرقان ارگانیک بودن آن است که بر گسترش این مهم و اگاهی بخشی در سطح ملی در این زمینه کار خواهیم کرد.
وی توانمندسازی جامعه بومی و محلی در حوزه تاب آوری و پویایی اجتماعی را از برنامه های جنبی این جشنواره بر شمرد.
۵۰ وی با اشاره به ترکیب مواد این حلوا گفت :۵۰ درصد ازاین حلوا از کنجد و ۵۰ درصد از شیره خدما یا انگور استفاده می شود که خصوصیات ارگانیک را دارد.
وی انواع حلواهای زرقان را حلوای ارده،حلوای کشی،حلوای کنجد….. حلوا بر شمرد و گفت در نظر داریم تنوع و تعداد این حلوا ها اضافه شود.
محمود صانعی شهردار زرقان در ادامه این نشست با تشریح زمان برگزاری هفته و روز زرقان گفت : شروع برنامه از جمعه ۱۶ اردیبهشت با پیاده روی خانوادگی،۱۷ اردیبهشت رونمایی از غرفه ها در دو بخش حلوا و صنایع دستی شروع خواهد شد و در ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه اجرای موسیقی در فرهنگ سرای زکی خوانی با اجرای حدود۲۰۰ هنرمند در ۴ شب  را خواهیم داشت و جمعه ۲۳ اردیبهشت اختتامیه مردمی خواهد بود و اختتامیه رسمی که با حضور مسوولین کشوری خواهد بود متعاقبا اعلام  زمان خواهد شد.