کیائی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس مطرح کرد؛

نبود فرهنگ مهارت‌آموزی و علاقه به مدرک‌گرایی در کشور

بامداد خبر:دکتر رهام کیائی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت، و روزکار آفرینی که در جمع خبرنگاران برگزار شد با تشریح دست آورد و برنامه‌های این نهاد، گفت: مشکل نبود فرهنگ مهارت‌آموزی و علاقه به مدرک‌گرایی ما در کشور است . وی گفت؛۵۰ درصد فراگیران و […]

بامداد خبر:دکتر رهام کیائی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت، و روزکار آفرینی که در جمع خبرنگاران برگزار شد با تشریح دست آورد و برنامه‌های این نهاد، گفت: مشکل نبود فرهنگ مهارت‌آموزی و علاقه به مدرک‌گرایی ما در کشور است . وی گفت؛۵۰ درصد فراگیران و مهارت‌آموزان ما فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی و ارشد دانشگاه‌ها هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس گفت: جامعه هدف ما شامل ۱۸ گروه متقاضیان دریافت آموزش و دریافت مهارت‌ هستند.
وی همچنین؛ با ذکر اینکه ۵۵ مرکز دولتی با ۶۰۰ کارشناس و تعداد زیادی مربی افتخاری داریم که به شکل جهادی با ما همکاری می‌کنند گفت: ۵۰ درصد آموزش‌های مهارتی بر عهده بخش خصوصی است.
کیائی همچنین از هدف‌گذاری ۷۵ هزار نفر دوره آموزشی برای امسال خبر داد و گفت: تا پایان شش ماه‌ها اول سال این مهم محقق می‌شود.
این مراکز دوره‌های رایگان را برگزار می‌کنند و در بخش خصوصی با شهریه‌های مشخص و تحت نظارت مراکز فنی و حرفه‌ای است و اداره سنجش اداره کل مسئول مهارت‌سنجی بین المللی با قابلیت ترجمه صادر می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس یادآور شد که در دوره ۴ماهه از ابتدای سال تا کنون حدود ۴۴ هزار نفر سنجش انجام شده که ۱۰ هزار نفر به‌صورت تمدید و تعویض مدرک بوده است.
وی گفت، صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد در دولت سیزدهم از ۸۰۰ مجوز آموزشگاه به ۱۷۰۰ مجوز افزایش‌یافته که از این تعداد که ۱۱۲۵ آموزشگاه فعال هستند.
وی در خصوص برگزاری بیستمین دوره ملی مهارت که خردادماه امسال به پایان رسید گفت؛ فارس در چهار رشته میزبان بود که در این دوره یک مدال طلا در نقاشی و دکوراسیون یک مدال برنز و پنج دیپلم افتخار سهم استان فارس شد و از رتبه ۸ به رتبه سوم و در امتیازات استان فارس حائز رتبه پنجمی شد.
وی در تشریح شیوه برگزاری این دوره از مسابقات ملی مهارت گفت مسابقات امسال در چهار حوزه برگزار شد که استان فارس در دو حوزه برترین شد.
وی همچنین از شرکت سیمان فارس به‌عنوان برترین شرکت خصوصی در حوزه مهارت‌آموزی در استان یادکرد و افزود این شرکت در برنامه‌های هفته مهارت مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.
وی همچنین از برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی در زندان‌های استان خبر داد و افزود؛ در ۷ رشته مهارتی مسابقات مهارت‌آموزی ویژه زندانیان برگزار می‌شود وی مهارت‌آموزی را از پایه‌های اصلی اصلاح و تربیت برشمرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس با ذکر اینکه؛ با همیاری ۷ دستگاه طرح تابستانه مهارت برای غنابخشی به اوقات فراغت جوانان ۱۲ تا ۱۸ انجام خواهد شد گفت؛ این طرح در استان فارس شامل ۵۰۰ دوره ۳۰ تا ۶۰ ساعت است که هم در بخش دولتی و هم خصوصی این کلاس‌ها را تعریف کرده‌ایم. وی افزود؛ در بخش دولتی این آموزش‌ها رایگان و در بخش خصوصی با ۵۰ درصد تخفیف و نرخ‌های مصوب برگزار خواهد شد.
وی همچنین گفت؛ سند مهارتی استان در افق ۱۴۱۰ تدوین شده و نهضت مهارت‌آموزی در استان نهادینه شده و تبیین خواهد شد که زمینه اشتغال را در استان فراهم می‌کند.وی گفت؛ تلفیق دانش و مهارت زمینه‌ساز اشتعال پایدار در استان خواهد شد .
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس مهم‌ترین پروژه‌های استانی را شامل پروژه مرکز هتل‌داری و گردشگری شیراز در کنار مرکز قلب الزهرا برشمرد و افزود این پروژه مصوب دور دوم سفر دولت نهم بوده که متوقف شده بود؛ اما اکنون تا مرحله سقف و ۵۰ درصد پیشرفت رسیده که پس از بهره‌برداری بزرگ‌ترین مرکز آموزش هتل‌داری و گردشگری کشور خواهد شد. وی همچنین یادآور شد که این پروژه به ۶۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که امیدواریم در طرح‌های مصوب دور دوم سفر دولت سیزدهم به سرانجام برسد.
وی با ذکر اینکه؛ هفت شهرستان جدید ما فاقد مرکز فنی و حرفه‌ای است ابراز امیدواری کرد که در دور دوم سفر دولت سیزدهم به استان فارس این مشکلات رفع شود.
وی با یادآوری اینکه در شهر گراش این مشکل توسط خیرین این شهر مرتفع شده است گفت فاز اول پروژه مرکز فنی و حرفه‌ای این شهر به پایان رسیده که تجهیز آن توسط سازمان انجام شده فاز دوم در دست اجراست .وی گفت؛ از خیرین دعوت می‌کنیم تا در این حوزه فعال شوند تا بخشی از مشکل فرهنگ کار و کارآفرینی و اشتغال در استان حل شود.
کیائی ، مهم‌ترین مأموریت‌ این سازمان را افزایش بهره‌وری برشمرد و گفت: ۱۷۵ مرکز جوار کارگاهی داریم که بیش از ۷۰ مرکز در سال گذشته دایر شده و ۱۸ مرکز در چهار‌ماهه اول امسال دایر شده است.

وی در تشریح برنامه‌های هفته ملی مهارت که از شنبه گذشته آغاز شده است از افتتاح آموزشگاه تجمیعی با ۳۰ آموزشگاه خبر داد و گفت؛ شورای مهارت استان با ۲۲ دستگاه آموزش‌محور با محوریت طرح مهادت تابستانه تشکیل جلسه خواهد داد و این موضوع تشریح خواهد شد.وی همچنین تقدیر از نام‌آوران مهارت استان در سطوح ملی و استانی و تکریم بخش خصوصی را از برنامه‌های هفته مهارت بر شمرد.