ایجاد پیوند بین دانش بنیان ها و دستگاه‌های اجرایی ، راهکار برون رفت از مشکلات

بامداد خبرنشست پاتوق تبیین سازمان بسیج رسانه فارس با هدف هم‌اندیشی و بررسی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد و در این نشست تدوین سند راهبردی اعتلای دانش‌بنیان استان فارس و ایجاد پیوند بین شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان به عنوان مهمترین راهبردها برای برون‌رفت از این مشکلات مطرح شد. به گزارش پایگاه […]

بامداد خبرنشست پاتوق تبیین سازمان بسیج رسانه فارس با هدف هم‌اندیشی و بررسی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد و در این نشست تدوین سند راهبردی اعتلای دانش‌بنیان استان فارس و ایجاد پیوند بین شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان به عنوان مهمترین راهبردها برای برون‌رفت از این مشکلات مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر هادی رضایی رییس سازمان بسیج رسانه فارس روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی و بررسی مشکلات و موانع شرکت‌های پارک علم و فناوری فارس اظهار کرد: اگر می‌خواهیم ایرانی سربلند و توسعه یافته در دنیا داشته باشیم باید توسعه دانش اولویت مسئولان، سیاستگذاران، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران قرار دهیم.

توسعه دانش اولویت تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران باشد 

رییس سازمان بسیج رسانه فارس ادامه داد: شکوفایی غرب از آنجا آغاز شد که علم را باور کردند. روند توسعه به باور قلبی سیاستمداران و حاکمان جامعه برمی‌گردد.

رضایی اضافه کرد: امروز اگر رهبر معظم انقلاب بحث دانش‌بنیان را به عنوان شعار سال قرار می‌دهد به این معناست که مسئولین اجرایی این را بدانید که در گام دوم انقلاب جز تکیه بر دانش و پیوند علم برای برطرف کردن نیازها هیچ راه دیگری وجود ندارد.

وی بیان داشت: امروز وظیفه رسانه این است که دانش و دانش‌بنیان را در اولویت مسئولان امر قرار دهد. اگر بخواهیم در روند توسعه راه کشورهای غربی را پیش بگیریم و در فضاسازی مکانی شبیه آنها باشیم اما در تخصیص اعتبار مانند کشورهای جهان سوم عمل کنیم همچون کشورهایی هستیم که نخبگان خود را در گیرو دارهای قوانین دشوار و عدم حمایت واقعی از دست خواهند داد.

رضایی گفت: پارک علم و فناوری که افتخار امروز استان فارس است اگر بتواند حامی شرکت‌ها و نخبگان باشد می‌تواند به نتیجه مدنظر برسد و شعار سال را محقق کند. تمام تلاش‌های مسئولان وقتی نتیجه می‌دهد که ما بتوانیم در برابر فشارهای اقتصادی و تحریم تکنولوژی از سمت کشورهای غرب سرمان را بلند کنیم و بگوییم امروز دست گدایی و نیاز به سمت هیچ کشوری نداریم.

این مقام مسئول یادآور شد: البته این بدین معنا نیست که در جمهوری اسلامی در این راستا کاری نشده است. این به معنای این است که باید مسئولان امر در تخصیص اعتبارات برای اعتلای نظام و عدم سرسپردگی و عدم قرار گرفتن در مذاکرات چنددهه‌ای باید با نگاه به درون و تکیه بر نخبگان قدم بردارند.

وی با بیان اینکه این جلسات بستری را فراهم می‌کند که فریاد شرکت‌های دانش‌بنیان را به گوش مسئولان برساند، گفت: وظیفه سپاه متصدی‌گری در عرصه دانش‌بنیان نیست بلکه به کمک مجموعه در زمینه تسهیلگری آمده است.

رضایی عنوان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان به جای مطالبه مطالبات باید تشکیل کارگروه و تدوین سند دانش‌بنیان را از مدیران اجرایی ارشد استان مطالبه کنند. البته این سند باید توسط خود شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شود. همچنین ایجاد پیوند بین شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی و حوزه صنعت استان نیز باید جزو مطالبات این شرکت‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه پارک این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را با صنعت پیوند بدهند، گفت: متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان باید در کارگروه مانع‌زادیی بررسی شود.

رضایی انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با دستگاه‌های مرتبط برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را مهمترین راهکارها برای برون رفت از مشکلات دانش‌بنیان‌ها دانست و گفت: تدوین سند اعتلای دانش‌بنیان کشور و  سند راهبردی در اعتلای دانش‌بنیان استان فارس باید از مطالبات شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

رئیس سازمان بسیج رسانه ابراز کرد: ما باید دست بوس کسی باشیم که در عرصه علم و تولید علم و پیوند این علم با نیازهای روز بشر مانند یک سرباز خط مقدم عمل می‌کند.

وی با اعتقاد به اینکه از مسئولین باید نگاه راهبردی را مطالبه کرد، ادامه داد: این جلسات را برای اجرایی کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه شفافیت و مطابه‌گری علی الخصوص در بحث جهاد تبیین ترتیب داده‌ایم. همه ما موظف هستیم در گام دوم انقلاب کاستی‌های گام اول را جهت تقویت و اعتلای نظام بررسی کنیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه ابراز کرد اظهار کرد: بسیج رسانه استان فارس این را وظیفه خود می‌داند که در کنار مسئولان به سراغ سرپنجه‌های تولید دانش در شرکت‌ها و نخبگان بیاید و از زبان آنها موقعیت و جایگاه علمی شرکت‌ها و نخبگان را بررسی کند.

افزایش سهام در مجموعه صندوق پژوهش و فناوری

احمدرضا قاسمی رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس نیز گفت: باید مشکلات کشور را از مسیر دانش‌بنیانی حل کنیم. بدون شک مرجعیت ما هر جا که باشیم پارک است. این جزیره‌ای عمل کردن که امروز شاهد آن هستیم حاصل بی‌تدبیری و عدم یکپارچگی و انسجام در حوزه دانش‌بنیانی است‌.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس ادامه داد:  با بیان اینکه سهم اعتباری استان فارس از پژوهش در کشور در ردیف بودجه اعتباری سال کمتر از ۳درصد است، گفت: اگر سال دانش‌بنیانی است قوانین هم باید اصلاح، ترمیم و حتی ایجاد شود. هجده نماینده در مجلس شورای اسلامی قدرت استان فارس محسوب می‌شوند که می‌توانند در این زمینه راهگشا باشند.

قاسمی با اعتقاد به اینکه پارک علم و فناوری استان فارس ظرفیت جنوب کشور را دارد، گفت: رسالت ذاتی ما تبیین ظرفیت‌های فارس در عرصه دانش‌بنیان برای مسئولین و مردم است.  هرچند باید واقعیت‌های را پذیرفت اما باید به سمت آرمان‌ها هم حرکت کنیم.

وی ادامه داد: باید شرایطی را فراهم کنیم تا مانع از مهاجرت نخبگان شویم. باید به مجموعه دولتی کمک کنیم تا بتواند دیپلماسی علمی را فعال کند. رایزنی‌های علمی ما در حوزه فناوری در تمام نقاط دنیا باید فعال شود.

قاسمی با بیان اینکه اصحاب رسانه باید سفیر شرکت‌های دانش‌بنیان شوند و به نگهداشت نخبگی کمک کنند، گفت: اینکه بتوانیم فضای سرزمینی را برای تأمین نیاز  امکاناتی و مکانی فراهم کنیم از اهمیت بسیاری برخوردار است اما این  ضرورت و پیش نیاز وجود دارد که از ۲۰۲ شرکت‌ مستقر در پارک علم و فناوری حمایت کنیم و این شرکت‌ها را درک کنیم.

وی با بیان اینکه زیست بوم ما در استان و کشور با زیست بوم غربی متفاوت است، گفت: باید شرکت‌های دانش‌بنیان را با قوانین جمهوری اسلامی راه‌اندازی کنیم نه با قالب‌های دیکته شده، لذا نیاز داریم در مجموعه‌ها قوانین را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس اعلام کرد: این سازمان آمادگی دارد که هم کمک‌های مکانی و هم بحث مالی را در قالب شرکت پیشگامان و با مبلغی از ۱۰۰ میلیون‌ تومان تا ۲میلیارد تومان را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیانی قرار دهد که بر اساس اهداف ششگانه این سازمان حرکت کند.

وی گفت: با افزایش سهام در مجموعه صندوق پژوهش و فناوری که در حال حاضر ۱۰ میلیارد تومان سرمایه دارد نیز می‌توانیم به این شرکت‌ها کمک کنیم. ما قدرت این را داریم که ۵میلیارد تومان به این صندوق کمک کنیم و خودمان هم به عنوان شرکت و سهام‌دار به حمایت از مجموعه فناوری بپردازیم‌.

قاسمی اضافه کرد: با مردم و برای مردم در مجموعه نظام می‌شود کار انجام داد؛ هر جا از مردم استفاده نکردیم ضرر کردیم. امروز اگر توانستیم سرمایه‌های اندک مردم را تبدیل به یک قالب کنیم مردم تشویق و ترغیب می‌شوند که در حوزه فناوری سرمایه‌گذاری کنند.

وی بیان داشت: متأسفانه در حال حاضر مردم در واسطه‌گری و بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند. رسانه می‌تواند به کمک مجموعه علم و فناوری استان تا این ضریب امنیت را برای دانش‌بنیانی‌ها ایجاد و حتی نیاز شرکت‌ها را در بحث خیرین علمی برطرف کند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس گفت: قبل از مطالبه گری باید مقدورات و محدودیت‌های پارک را درک و سپس نقد بیرونی کنیم‌. نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم؛ واقعیت‌های تلخ هستند اما باید به سمت آرمان‌ها حرکت کنیم. امیدوارم با ایجاد هم افزایی بتوانیم اتفاقات خوبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان رقم بزنیم.

لذا دستگاه‌های اجرایی نباید بر سر راه فعالان دانش‌بنیان مانع ایجاد کنند

امین‌رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز اظهار داشت: دانش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که ایده نوآورانه و فناورانه دارند، سرمایه‌ای برای استان و کشور محسوب می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری فارس ادامه داد: این افراد در واقع این جسارت را داشته‌اند که دانش را به مرحله عمل برسانند و محصول داشته باشند و با توجه به مکانیزم سختگیرانه‌ای که در پذیرش شرکت‌ها در پارک علم و فناوری داریم می‌توان گفت تیم‌هایی که در پارک وجود دارند چکیده تیم‌های دانش بنیان و فناور و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

ذوالقدر افزود: حتی اگر یک نفر هم در عرصه دانش‌بنیان‌ مشغول به کار شود بسیار ارزشمند است. لذا دستگاه‌های اجرایی نباید بر سر راه فعالان دانش‌بنیان مانع ایجاد کنند و باید هر کس به نحوی کمک کند که مشکلات افراد فعال در این عرصه حل شود و این شرکت‌ها بتوانند بدون دغدغه به حیات خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به هم افزایی داریم که نیاز است بخش های مختلف برای کمک به این شرکت‌ها اقدام کنند.

او گفت: ما به دلیل محدودیت فضایی که داریم نمی‌توانیم از  برخی شرکت‌ها حمایت کنیم و نیاز به فضای کارگاهی برای فراهم شدن شرایط جهت فعالیت این شرکت داریم.

وی با اعتقاد به اینکه مسائل ما ریشه فرهنگی دارد، گفت: در استان فارس پنج دستگاه به جای حمایت از پارک علم و فناوری استان اعلام کرده‌اند که ما خودمان درصدد هستیم اقدام به راه‌اندازی پارک کنیم.

ذوالقدر بر ضرورت انسجام جمعی برای حل مشکلات دانش‌بنیان‌ها تأکید کرد و گفت: یکی  از مسائل کلانی که باید دنبال کنیم بحث توسعه پارک است. بدون شک‌ توسعه پارک توسعه استان فارس است و این توسعه به هر شکلی که اتفاق بیفتد چه از نظر فیزیکی و چه از نظر محتوا می‌توان. کمک بسزایی به تحقق اهداف مان در عرصه دانش‌بنیان کند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس اظهار کرد: از ابتدای سال جاری به منظور اجرایی کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال جلساتی را با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و مسئولان مختلف در بخش‌های مختلف برگزار کردیم وتمام تلاش خود را برای رفع مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند، به کار گرفتیم. هرچندشاهد تأثیرگذاری این اقدامات بوده‌ایم اما برای اثربخشی بیشتر باید تلاش بیشتری انجام شود.