لزوم نظارت دقیق برای حفظ بوستان کوهستانی دراک

بامداد خبر: به مناسبت بازگشایی بوستان کوهستانی دراک ضمن تقدیر از طراحان ،مجریان و همه دست اندرکارانی که از ابتدا سنگ بنای احداث چنین پارک بزرگی را گذاشتند نکاتی ،در مورد بازگشایی بوستان متذکر می شود امید که شهردار محترم ،ناظرین و سازمانهای مرتبط نسبت به این موارد توجه کافی داشته باشند . ۱-بوستان دراک […]

بامداد خبر: به مناسبت بازگشایی بوستان کوهستانی دراک ضمن تقدیر از طراحان ،مجریان و همه دست اندرکارانی که از ابتدا سنگ بنای احداث چنین پارک بزرگی را گذاشتند نکاتی ،در مورد بازگشایی بوستان متذکر می شود امید که شهردار محترم ،ناظرین و سازمانهای مرتبط نسبت به این موارد توجه کافی داشته باشند .
۱-بوستان دراک به لحاظ ارزش ریالی از نظر وسعت زمین ،پوشش گیاهی ،کیفیت زمین و آب و هوا و صدها میلیارد تومان هزینه های انجام شده دارای ارزشی بیش از چند هزار میلیارد تومان از نظر ریالی و از نظر معنوی ثروتی بی نظیر در خاور میانه و مایه افتخار شیراز است .
۲-افق پیش روی بوستان دراک و ظرفیتهای بالفعل و بالقوه بوستان حاکی از پیشرفت آن و مورد توجه حجم عظیمی از بازدید کنندگان در استان ۵میلیون نفری فارس و استانهای همجوار بوشهر کهگیلویه بویر احمد و هرمزگان و گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود .
۳-بوستان دراک می تواند بعنوان مرکزی برای تأمین شادی و نشاط و سلامت مردم و تفریحات سالم باشد که همزمان منبع درآمدهای پایدار برای حفظ و توسعه زیرساختهای بوستان و افزون بر آن برای شهرداری شیراز باشد .
۴- از ویژگیهای بسیار مهم این بوستان آنکه زیستگاه طبیعی حیوانات ،پرندگان و گونه های گیاهی جانوری طبیعی است که باید همچنان به حالت اولیه خود حفظ شود .
با ذکر برخی از مزایا و اهمیت بوستان و بررسی های میدانی تذکرات زیر حائض اهمیت بالایی است به نحوی که در صورت بی توجهی به این موارد خسارات جبران نشدنی به ثروت عظیم و محیط زیست وارد خواهد شد .
ذکر این نکته ضروری است که اکثریت مطلق بازدید کنندگان انسانهایی شایسته ،با فرهنگ و حافظ منافع شهری و محیط زیست هستند که بدون شک با موارد زیر به لحاظ حفاظت از حریم عمومی و خصوصی موافقت خواهند داشت .

۱-لزوم نظارت دقیق و شبانه روزی و اعمال قانون از طریق ابزارهای بازدارنده منجمله وضع جرائم مالی و برخورد قاطع با متعرضین و کسانی که بخواهند در محدوده چند صد هکتاری بوستان موجب ناامنی ،سلب آسایش ،تخریب محیط زیست ،رانندگی های پر خطر و سرعتهای غیر مجاز شوند که در این راستا بهره گیری از بخش خصوصی و تامین هزینه ها از طریق اخذ جرائم با حمایت نیروی انتظامی و دادگستری امکانپذیر خواهد شد .
۲-توجه به این نکته که پیاده محوری ،دوچرخه سواری، ورزش و تفریحات در بوستان بر تردد خودروها و پارک خودروها اولویت دارد به نحوی که در صورت عدم توجه به نظم بخشی در پارک و تردد خودروها معابر سواره و حتی پیاده مورد تعرض برخی رانندگان قرار خواهد گرفت .
۴-بهره گیری از انجمن ها و دوستداران طبیعت ،واسپاری انتظامات به بخش خصوصی ،تعیین پروتکلهای رفتار شهروندی می تواند مایه آسودگی شهروندان و حفظ این ثروت عظیم باشد .

۵- اقداماتی از قبیل تنظیف و تعمیر خودرو گرفته تا آلودگی های صوتی و ایجاد مزاحمت ،رفتارهای پرخطر ،استعمال مواد مخدر و مشروبات، در حاشیه امن خودرویی و حتی تجاوز به حریم بانوان ،آتش سوزی سهوی یا عمدی بخصوص در فصل خشک سال ،شکار حیوانات و نابودی گونه های گیاهی و جانوری از سوی معدود افراد هنجار شکن متصور خواهد بود که به همین لحاظ نصب دوربین های نظارتی ،استقرار نیروهای ناظر و تابلوهای هشدار دهنده ،کنترل سرعت و نصب موانع در معابر پیاده رو، برای جلوگیری از پارک و تردد خودروها ضروری است .
۶-برخی تدابیر از جمله هشدارهای لازم ،ثبت مشخصات و تکمیل فرم پذیرش قوانین و پروتکلهای زیست محیطی بوستان در حفظ و بقاء بسیار اهمیت دارد .
در پایان مجددا خاطر نشان می کنم اکثریت قریب اتفاق شهروندان محترم با احساس مالکیت بر این ثروت عظیم حافظ بوستان خواهند بود .
با نگاه مالکیت عمومی و حفظ محیط زیست و اموال عمومی در صورت تمایل مدیران محترم پیشنهادات اجرایی بیشتری در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت
قابل ارائه می باشد .
دکتر ابراهیم عباسی روزنامه نگار و فعال اجتماعی