در استقبال مسافران بهار شیراز

بامداد خبر:صفدر دوام پس از گذر از دو نوروز طاقت فرساى بدون شادباش در شیوع کرونا نوروز ۱۴۰۱، اما حال و هوایى تازه دارد.در آغاز قرنى نو و روزگارى متفاوت با آغاز سده گذشته، البته این. تفاوت را بیشتر در فنآورى و علم باید جستجو کرد.روزهاى نخست نوروز شیراز هم که از تاب دورى مسافران […]

بامداد خبر:صفدر دوام
پس از گذر از دو نوروز طاقت فرساى بدون شادباش در شیوع کرونا نوروز ۱۴۰۱، اما حال و هوایى تازه دارد.در آغاز قرنى نو و روزگارى متفاوت با آغاز سده گذشته، البته این. تفاوت را بیشتر در فنآورى و علم باید جستجو کرد.روزهاى نخست نوروز شیراز هم که از تاب دورى مسافران اهل دلخسته شده بود میزبان مسافران بهار است.
هموطنانى که از بام شیراز همان تنگ الله اکبر از نماى دور سروهاى ناز باغ هاى این کهن دیار را درود مى گویند و ترانه هاى هزار دستان چمن از شاخ و بن درختان کهنسال این دیار با گوش جان مى شنوند.
به راستى که مکتب شیراز در فرهنگ، ادب، فلسفه، هنر و بسیارى دیگر از علوم پرچمدار فرهنگ ایرانى است، میهمانانى که هم به سیاحت و زیارت آمده اند و از قدیم این سفره ضیافت نوروزى در شیراز گسترده بوده است.
به تعبیر خواجه اهل راز “خال رخ هفت کشورى” که با نسیم خِرَدورزش مشام جان همه مشتاقان را سیراب مى کند.
از گنبدهاى نیلگون سربر فراز آسمان تا بقعه هاى شاعران نامدارش، از حجره هاى مکتب فلسفى صدراى شیرازى در مدرسه خان تا کاشى هاى دلبرانه و سحرانگیز رنگ هاى مسجد نصیرالملک تا عطر باغ نارنجستان قوام و دلبرى آینه خانه منزل زینت الملک قوامى این همه تک بیت هاى ناب دیوان صدر نشین تاریخ فارس هستند.
به راستى که نوروز میعادگاه مناسبى براى درک هویت هاى فرهنگى و اجتماعى ماست، هماهنگونه که مسافر نوروزى شیراز علاوه بر تعظیم و تکریم ابنیه هاى تاریخى، مذهبى و هنرى این دیار در پى غذاهاى اصیل این شهر و لباس هاى محلى و گویش ها هم مى گردد و اشتیاق خویش را به فرهنگ این دیار آشکار مى کند.
نوروز این منشور فرهنگ ایرانى و ایرانیان براى همه ما با هر زبان و فرهنگ و قومیت پیام هاى روشنى از جنس باران دارد که گرد ملال از آینه خاطرمان زدوده مى کند و ما را به آغازى نو و شکوفایى رهنمون مى سازد، ایدون باد.