رئیس کانون کارآفرینی فارس :

هفته کارآفرینی ، فرصتی است برای شناخت بیشتر مسئولین از  موانع و مشکلات پیش روی کارآفرینان

بامداد خبر : رئیس کانون کارآفرینی فارس با بیان اینکه  هفته کارآفرینی ، فرصتی است برای شناخت بیشتر مسئولین از  موانع و مشکلات پیش روی کارآفرینان ، خواستار توجه مسئولین به این موانع و مشکلات شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر علیرضا ظهیرامامی در پایان هفته کارآفرینی در جمع خبرنگاران اظهار نمود: کانون کارآفرینی […]

بامداد خبر : رئیس کانون کارآفرینی فارس با بیان اینکه  هفته کارآفرینی ، فرصتی است برای شناخت بیشتر مسئولین از  موانع و مشکلات پیش روی کارآفرینان ، خواستار توجه مسئولین به این موانع و مشکلات شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر علیرضا ظهیرامامی در پایان هفته کارآفرینی در جمع خبرنگاران اظهار نمود: کانون کارآفرینی فارس در مدت سه سال اخیر تلاشهای گسترده ای را در جهت گسترش و اشاعه فرهنگ کارآفرینی و حل موانع و مشکلات پیش روی کارآفرینان استان نموده است.
 شناسایی موانع کارآفرینی با تشکیل کارگروه های تخصصی
ظهیرامامی گفت: با تشکیل و راه اندازی کارگروه های تخصصی شامل: صنعت، معدن، هنر وصنایع دستی، ترویج کشت گیاهان داروئی، گردشگری وسرمایه گذاری ، مدیریت و احیاء قنوات، برق وانرژیهای تجدید پذیر، بانوان، بومگردی و نیز ارتباط صنعت و دانشگاه سعی در شناسایی موانع و مشکلات کارآفرینی در فارس داشته ایم که نتایج بررسی های این کارگروهها را به اطلاع مدیران ارشد استان رسانده ایم و برخی از موانع و مشکلات هم را توانستیم در کارگروههای مختلف استانداری اعم از مدیریت بحران، اشتغال، اقتصادی و … مطرح نماییم.
وی ادامه داد : ایجاد ارتباط،هماهنگی و همکاری بین عناصر اکوسیستم کارآفرینی از جمله  :کارآفرینان، سرمایه گذاران، شتاب دهنده ها، استارتاپ ها، دولتمردان و دانشگاهها از جمله سیاست هایی بوده که درمدت سه سال اخیر دنبال نموده ایم.

 تشکیل کافه کارآفرینی
رئیس کانون کارآفرینی فارس افزود :تشکیل کافه کارآفرینی با همکاری هتل بزرگ شیراز ایده دیگری بود که به صورت یک الگو در کشور مطرح شد.  این کافه ۵۰ نوبت تشکیل شد و  یکی از ویژگی‌هایش ، نقطه اتصال و برقرار کنندۀ ارتباط بین علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری درحوزه‌های مختلف و کارآفرینان و صاحبان ایده‌های خلاقانه و مبتکرانه واستارتاپ ها بود. برخی مسئولین تاثیرگذار هم در جلسات این کافه حضور داشتند و از نزدیک پاسخگوی خواسته های کارآفرینان بودند.
 کمک به توسعه کارآفرینی در روستاها از طریق احیای قنوات
ظهیرامامی ادامه داد : کمک به توسعه اشتغال در روستاها از طریق احیا و مدیریت قنوات ، تفکر و سیاستی بود که از سه سال پیش   در نظر گرفتیم تا به کمک این سیاست ، رونق بیشتری در روستاهای استان به وجود بیاید و مهاجرت و کوچ روستائیان که زمینه ساز بسیاری از نابسامانی های اجتماعی در زندگی آنان خواهد بود، کاهش پیدا کند.
وی افزود :  از آنجا که اقتصاد روستا اقتصادی است آب محور و نیز  اصلی ترین رکن توسعه پایدار و جلوگیری از مهاجرت های بی رویه و ناخواسته آنها به شهرها ، تامین آب پایدار برای سکنه روستاها میباشد، اقدام به راه اندازی کارگروه تخصصی احیا و مدیریت قنوات با استفاده از تجربیات و تخصص جناب آقای دکتر تفتی (پدر قنات ایران ) نمودیم. محور اصلی کار در این کارگروه بررسی و نیاز سنجی و رفع مشکلات پیش روی قنوات به عنوان منابع مطمئن و پایدار استحصال آب برای بخش های مختلف مصرف در روستاها و از جمله کشاورزی،دامداری و صنایع دستی در روستاها گذاشته شد.
رئیس کانون کارآفرینی فارس ابراز کرد : در سه سال اخیر بیش از ۲۰۰ مورد بازدید از قنات های استان انجام دادیم و دهها رشته قنات استان  از جمله قنات روستاهای دشت دیده بان ممسنی، ۱۳ رشته قنات روستای فاروق  مرودشت، قنات روستاهای شبانکاره (میمند)،مهارلو ، گاره (خفر)،پشت پر، ابرج(مرودشت)،یعقوب آباد (آباده)، فیروزی (آباده)، علی آّباد(آباده)، چنار (آباده)،خسروشیرین (آباده)، آب باریک،علی آباد کفترک ،شاه رستم (بوانات)، بنک (بوانات) و …. را مورد بازبینی و کارشناسی قرار داده ایم.
رئیس کانون کارآفرینی فارس افزود :  با اقدامات این کانون برخی از این قنات ها از جمله قنات دشت دیده بان ممسنی که خشک شده بود ، زنده و فعال گشت. دبی برخی قنات های فاروق به ۳۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرد.
وی بیان نمود: با تلاشهای کانون، استان فارس صاحب نخستین قنات ثبت ملی خود شد. قنات تاریخی روستای شبانکاره میمند که مدتها خشک مانده بود را مورد بازبینی و کارشناسی قرار دادیم. خوشبختانه تلاشهای ما نتیجه داد و این قنات ،زنده و اکنون هم به ثبت ملی رسیده است.
ظهیرامامی گفت : تلاشهای ما در شیراز نیز با همکاری ارتباط بسیار خوبی که با شورا و شهرداری گسترش پیدا کرد  و ۱۱ رشته قنات شیراز را هم مورد بازبینی و کارشناسی قرار داده و در جهت احیا و یا افزایش آبدهی این قنات ها گام برداشتیم.
وی افزود : تلاشهای کانون کارآ،رینی فارس در خارج از استان و در استانهای یزد، سمنان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی هم گسترش یافت و  قنات هایی همچون رهن گناباد مورد بازبینی وکارشناسی شد که این قنات پس از ثبت ملی شدن ، در شرف این است که به ثبت جهانی هم برسد.
ظهیرامامی خاطر نشان کرد : اقدامات و تلاشهای کانون کارآفرینی در روستای فاروق از توابع مرودشت زمینه ساز توسعه این روستا شد به طوری که این اقدامات سهم غیرقابل انکاری در تبدیل این روستا به شهر در تقسیمات سیاسی کشور داشت.
کانون کارآفرینی فارس سپس به بقیه روستاها از جمله ابرج مرودشت، دشت دیده بان ممسنی،گاره خفر، شبانکاره میمند و…. نیز توجه نمود. در همین راستا بازدیدهایی برای مسئولین ارشد استانی ترتیب داده شد تا از یک طرف از نزدیک با استعدادها و ظرفیت های مورد بازدید آشنا شوند و از طرف دیگر از کمبودها و نیازهای این روستاها مطلع شوند.

  پرداخت حدود ۲۶ میلیارد  ریال تسهیلات کم سود به متقاضیان طی سه سال اخیر
رئیس کانون کارآفرینی فارس در ادامه سخنانش به پرداخت وام های با سود چهاردرصد به متقاضیان کارآفرینی استان خبر داد.
ظهیرامامی گفت: از جمله فعالیت های سازنده کانون کارآفرینی طی سه سال اخیر ، پرداخت وام های کم سود با سقف ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان  به متقاضیان کارآفرینی بود . برای افرادی که  برای راه اندازی مشاغل خود نیازمند وام های کم بهره بودند ، مساعدتی ایجاد کردیم و از محل درآمدهای شخصی با همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران و  کمیته امداد امام خمینی ره طی سال های ۹۷ و ۹۸ مبلغی در حدود ۸۶۴ میلیون تومان، طی سال ۹۹ مبلغی در حدود  ۸۶۰ میلیون تومان و طی سه ماهه نخست امسال مبلغی در حدود ۸۶۰ میلیون تومان به متقاضیان کارآفرینی پرداخت گردید.
وی ادامه داد : این وام ها به منظور راه اندازی کارگاه ها و مشاغلی نظیر : پرورش گلهای تزئینی،آموزشگاه در رشته های پوشاک و صنایع دستی،فعالیت های مذهبی،بازسازی قنوات، تولیدی جوراب، سالن زیبایی، تاسیسات، نجاری،پرورش مرغ، طراحی کامپیوتری،پرورش گیاهان تراریوم، شرکت سخت افزاری،  چرم دست دوز، کارگاه عروسک سازی،  صنایع دستی ، تولیدی پوشاک، گلخانه ، شیرینی پزی، تعمیر آسانسور، گیاهان دارویی، تعویض روغنی، پنبه کاری، تجهیزات دندانپزشکی و … به متقاضیان پرداخت شده است.
وی گفت : در کنار پرداخت وام های کم بهره ، بیش از چهار میلیارد و دویست میلیارد تومان کمک هزینه‌های مالی به جوانان جویای کار به منظور کسب مهارت و جویندگان کار کم بضاعت و صنعت گران ، هنرمندان و تولید کنندگان فعال دست اندرکار ساخت اماکن مذهبی و عتبات عالیات و بیمارستان ها و مراکز درمانی و همچنین کمک های مالی جهت برگزاری همایش ها ، نمایشگاه ها ، بزرگداشت ها ، رویدادها و استارتاپ ها و همچنین کمک های مالی به نهادهای انقلابی و عام المنفعه پرداخت شده است.
رئیس کانون کارآفرینی فارس، انجام تفاهم نامه با سازمان ها و ارگان های گوناگون را اقدام موثری در جهت اشتغالزایی دانست و ادامه داد :
با نهادهایی همچون : اتحادیه شرکتهای تعاونی دهیاریهای فارس، دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس،کمیته امداد امام خمینی ره ، شرکت اسپاد رایمون پاسارگاد، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس،اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی فارس،سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری فارس،  اداره کل پست فارس و … تفاهم نامه های امضا نمودیم تا با معرفی کارآفرینان به آنها بتوانیم اشتغالزایی را گسترش دهیم. تفاهم نامه ای که با اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان انجام گرفته ، زمینه ساز اشتغالزایی را در بین زندانیان فراهم نموده است. بر این اساس با دراختیار گذاشته شدن مکان برای فعالیت کارفرمایان از سوی اداره کل زندانها ، کارفرمایان می توانند از نیروی ارزان قیمت زندانها بدون نیاز به پرداخت حق بیمه ، حق سنوات و… استفاده نمایند.