کشت کلزا نشایی در شهرستان کوار

بامداد خبر : مدیر جهادکشاورزی شهرستان کوارازکشت کلزا نشایی در روستای اباده ابگرم شهرستان کوار به مساحت۲۰۰۰مترمربع خبرداد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ،عبدالرسول جوکار گفت:کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم نیز ضروری است، زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه […]

بامداد خبر : مدیر جهادکشاورزی شهرستان کوارازکشت کلزا نشایی در روستای اباده ابگرم شهرستان کوار به مساحت۲۰۰۰مترمربع خبرداد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ،عبدالرسول جوکار گفت:کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم نیز ضروری است، زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.
وی بیان کرد:نظر به اهمیت کشت گیاهان روغنی بالاخص کلزا وکوتاه بودن بازه زمانی کاشت آن در شهرستان و همزمانی کشت آن با آب دادن نهایی بعضی کشتها مثل ذرت باعث شده کشاورز از کشت این گیاه زراعی شانه خالی کند و این مشکلات سبب شد کشت نشایی کلزادر آبان ماه۱۴۰۰در هرهکتار ۱۵۰هزار بوته انجام گیرد، که بازه زمانی کشت این گیاه روغنی را در این شهرستان از ۴۵روز به حدود دو ماه افزایش داد .
جوکار ادامه داد:کشت نشایی را می‌توان با هدف صرفه‌جویی در میزان مصرف آب، با کاهش تعداد دفعات آبیاری در طول فصل کشت و حذف آبیاری‌های سنگین ابتدایی (در زمان کشت بذر گیاه) انجام داد.
همچنین این روش کمک خواهد نمود تا با اجرای کشت تاخیری و استفاده از نشاء ارقام زودرس، به تناوب‌های زراعی تنوع بخشید و بدین ترتیب بر اقتصاد زراعی و افزایش درآمد کشاورزان اثرگذار است.