رئیس شورای اسلامی شهر شیراز 

تبلیغات با رعایت قانون، حقوق اولیه کاندیداها است

بامدادخبر– رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور در جلسه شورای اسلامی اظهار داشت:  به مناسبت شروع بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها و نزدیک شدن به انتخابات تبلیغات با رعایت قانون از حقوق اولیه داوطلبان شرکت در انتخابات است.  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  عبدالرزاق موسوی افزود: برگزاری انتخابات عادلانه و […]

بامدادخبررئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور در جلسه شورای اسلامی اظهار داشت:  به مناسبت شروع بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها و نزدیک شدن به انتخابات تبلیغات با رعایت قانون از حقوق اولیه داوطلبان شرکت در انتخابات است.
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  عبدالرزاق موسوی افزود: برگزاری انتخابات عادلانه و رقابتی که حقوق همه داوطلبان در آن رعایت شده باشد، هم از الزامات انتخابات سالم است و عرض کردم که داوطلبان حق دارند به عملکرد شورا و شهرداری هم نقد داشته  اما داوطلبان و حامیان آن ها لازم است، رعایت انصاف و قانون را داشته باشند. در جلسه قبل و پس از نطق اینجانب عضو محترم شورا جناب آقای تذروی نکاتی را در موضوع سیل و پیش بینی یک بند در بودجه ۱۴۰۰ بیان کردند که در جلسات داخلی و یا حضوری این سؤال را از من و یا هر عضو دیگری هم کرده بودند پاسخ داده می شد، در موضوع سیل از همان لحظه اول شورای اسلامی شهر به طور جدی ورود پیدا کرد. تشکیل دو کمیته یکی برای بررسی مقصرین حادثه و دیگری برای نظارت بر روند امداد رسانی تشکیل شد. در اجرای دستور مقام قضایی و به منظور کاهش آلام قربانیان و آسیب دیدگان طی مصوبه ای شهرداری را مکلف کرد ظرف مدت یک هفته لایحه پرداخت دیه جان باختگان را تقدیم شورا کند لایحه مصوب و مبلغ دیه در تاریخ ۱۷/۱۰/۹۸ به حساب دادگستری واریز شد. در ادامه آن، چند مصوبه داشتیم که همه آن ها در جهت تسریع درکمک به خانواده قربانیان و آسیب دیدگان بود. در موضوع حکم دادگاه نیز نحوه ابلاغ احکام قضایی در قانون مشخص است و قطعاً به محض اینکه به شهرداری ابلاغ شود، شهرداری موظف است به وظیفه خود عمل کند و شورا نیز بر این مهم تأکید داشته و خواهد داشت. در موضوع پیش بینی حکمی در احکام بودجه ۱۴۰۰ در موضوع پرداخت خسارت و حمایت از کارکنان در مراجع قضایی و انتظامی  نیز فارغ از اینکه مشابه همین در واقعه برمشور هم در دوره سوم اتفاق افتاد، لیکن این بند در قانون که از سال ۱۳۹۷ در بودجه پیش بینی شده است، در جهت حمایت از کارکنان شهرداری است که در حین انجام وظایف قانونی با مشکل روبرو می شوند. این حکم در جهت حمایت از کارکنان شهرداری و اطمینان خاطر از اینکه در حوادث غیر قابل پیش بینی از آنان حمایت خواهد شد و کار درستی است.
نکته دیگر، اظهارات دو نماینده محترم شیراز در مجلس شورای اسلامی و آن هم همزمان با بحث و بررسی صلاحیت داوطلبان عضویت در شوراست که خود جای تأمل جدی دارد اول، این آقایان می توانستند، این مطالب را قبلاً و یا در فرصت دیگری به شهردار و یا شورا منتقل کنند.
دوم، به هر صورت هر دو در این شهر مسئولیت داشته اند. یکی از آنان فرماندار و دیگری هم مدت ۷ سال شهردار این شهر بوده اند، بنابراین می دانند که فرآیند انجام فعالیت در یک شهر و در حوزه مدیریت شهری چگونه است و امکان ارزیابی عملکرد و مقایسه هر دو دوره شهرداری و شورای سابق و فعلی هم وجود دارد.
سوم، انتظار می رود آقایان به عنوان نمایندگان مردم، که سوگند هم یاد کرده اند با آرامش و سعه صدر که توصیه امام معصوم است، نظرات خود را بیان و از جاده انصاف خارج نشوند. عصبانیت یا توهین، دور از شأن آقایان است.
چهارم در این مجال، بنا ندارم به پاسخگویی در موارد مطروحه بپردازم، مگردر دو مورد مربوط به نظارت شورا و بکارگیری نیروی انسانی توسط شهردار فعلی، و بقیه موارد مربوط به شورای شهر را در همین به صورت شفاف با مردم در میان خواهم گذاشت و از همکاران محترم بویژه روسای کمیسیونها هم می خواهم حسب مورد گزارش اقدامات کمیسیون مربوطه را به اطلاع مردم برسانند.
الف)در موضوع نظارت شورا که ایشان مدعی شده است، به دلیل یکدست بودن شورا، نظارت بر شهردار ضعیف است. خوشبختانه آمار، ارقام، مصوبات شورا، ایجاد اداره نظارت و ارزیابی عملکرد شورای شهر، اخذ گزارش منظم عملکرد شهرداری در اجرای پروژه ها و مصوبات، پیش بینی احکام نظارتی در بوجه سالیانه، تصویب شاخص های کمی، سامانه شفافیت یا سامانه PMIS، مصوبات تعارض منافع برگزاری جلسات شورا به صورت علنی به ویژه در سالهای سوم و چهارم و پخش زنده آن برای عموم شهروندان، رأی گیری الکترونیکی و علنی، اقدام ارزشمند تهیه دستورالعمل های ماده ۸۰ قانون شوراها که ورود ۱۵ مصوبه به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده است، پاسخگویی منظم به شهروندان، این ها بخش هایی از اقدامات نظارتی شوراست که با دوره چهارم قابل مقایسه نیست. و از ایشان و دوستان شورای سابق می خواهم اقدامات نظارتی خود را گزارش کنند، کاهش حجم تخلفات مالی و قراردادی در دوره کنونی شورا، در شهرداری و مقایسه آن با گذشته بخوبی نشان دهنده تأثیرات و کار اجرایی اقدامات نظارتی شورا است.
ب) در موضوع بکارگیری حدود سیصد نفر از نیروی انسانی توسط شهردار فعلی، آمار نیروی انسانی بکارگرفته شده با دستور شهردار سابق در طول دوران مدیریت ایشان، ابتدایی ۷۱ نفر، راهنمایی ۲۵۹ نفر، دبیرستان ۳۶ نفر، دیپلم ۸۰۴ نفر، کاردانی ۲۱۵ نفر، لیسانس ۷۳۳ نفر، فوق لیسانس ۲۸۴ نفر و دکتری ۶ نفر که جمعاً ۲۴۰۸ نفر و اما نیروهای انسانی بکار گرفته شده در این دوره بدین شرح است. ابتدایی ۱، راهنمایی۶ ، دیپلم ۳۱، فوق دیپلم ۲۴، لیسانس ۱۵۰، فوق لیسانس ۷۹ و دکتری ۷ نفر است که جمعاً ۲۹۸ نفر است.مقایسه تعداد و میزان تحصیلات آنان بخوبی نشان می دهد که مصالح و صرفه و صلاح شهر و شهرداری تا کجا رعایت شده است؟
چرا اقدامات این شهردار تخلف و مستوجب پی گیری قضایی است، اما این حجم نیروی انسانی و در حالی که جامعه ما با حجم گسترده فارغ تحصیلان دانشگاهی روبرو هستیم و شهرداری با نیروی مازاد مواجه بوده است. شما این همه نیروها را بکار گرفتید و کسی هم با شما کاری نداشت.
همه ما می دانیم، بدترین نوع تبعیض، تبعیض در اجرای قانون است که متأسفانه در جامعه کنونی به شدت شاهد آن هستیم. در بکارگیری نیروی انسانی، بررسی صلاحیت ها، پرونده های تخلفات، انعقاد قراردادها، اخذ مجوزها و … براحتی قابل مقایسه است. بعد هم فریاد وا اسفا سر می دهیمکه” اگر این تعداد دویست نفر رسمی شدند، چنین و چنان می شود، اینها دغل باز، فریبکار، حیله¬گر هستند، با کدام مجوز به خود اجازه می دهید به این ها بی احترامی کنید، مگر شما از پیش خدا آمده اید و مأمور بهشت یا جهنم هستید؟ کدامیک از ایشان را میشناسید، توجه شما را به کلام معصوم علیه السلام جلب می کنم “فی الْأَرْضِ مَجْهُولُونَ وَ فِی السَّمَاءِ مَعْرُوفُونَ”
دوستان گرامی:
به موجب قانون اساسی ، مجلس تنها مرجع قانونگذاری برای اداره کشور، در تمام زمینه هاست در قانون فصلی به حقوق ملت اختصاص داده شده است. در این فصل حقوق مختلف مردم از جمله معیشت، مسکن، شغل، درمان، تأمین اجتماعی، فعالیت سیاسی و اجتماعی پیش بینی و از وظایف دولت است، شما می دانید مردم با مشکلات شدید، بویژه در حوزه اقتصاد و معیشت و شغل روبه رو هستند، از شما انتظار می رود، گزارش اقدامات خود را در این یکسال و در این موارد به مردم ارائه بدهید، مردم شما را برای حل مشکلات شهری انتخاب نکرده اند. بلکه برای حل مشکلات کلان کشور و ملی به شما رأی داده اند.
سخن پایانی، به شما توصیه می کنم، در جهت اجرای وظایف نمایندگی و وضع قوانین و نظارت بر اجرای آن ها در جهت کاهش مشکلات مردم تلاش کنید، تا کشور بتواند از این شرایط سخت عبور کند. و در قضاوت های خود انصاف را رعایت کنید، از همین طریق از هر دو بزرگوار دعوت میکنم تا در هر محلی که صلاح بدانند، با حضور اصحاب رسانه نشستی برگزار تا در موضوعات مطرح شده با آمار و ارقام صحبت کنیم و امکان ارزیابی هم برای مردم فراهم شود. البته اگر صدا و سیمای فارس در این جهت همکاری کنند.