فرماندار شيراز:

تشدید نظارت بر اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا در بخش مسکن

شیراز – فرماندار شیراز از تشدید نظارت بر اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا در بخش مسکن گفت: مالکان تنها مجاز به افزایش حداکثر ٢٠ درصد اجاره بها هستند. به گزارش پایگاه تحلیلی بامدادخبر، ظهر پنجشنبه محمدرضا امیری در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص اقدامات قابل اجرا در راستای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا […]

شیراز – فرماندار شیراز از تشدید نظارت بر اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا در بخش مسکن گفت: مالکان تنها مجاز به افزایش حداکثر ٢٠ درصد اجاره بها هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی بامدادخبر، ظهر پنجشنبه محمدرضا امیری در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص اقدامات قابل اجرا در راستای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در موضوع مسکن، اجاره بها و حق کمیسیون بیان کرد: در بخش مسکن برای کسانی که فاقد آن هستند، همیشه یک دغدغه بوده و هرساله در فصل جابجایی‌ها که از اوایل خرداد آغاز می‌شود تا اوایل مهرماه ادامه دارد، تشدید می‌شود و دغدغه‌های زیادی برای مردم و اقشاری که از بضاعت مالی کمتری برخوردار هستند، ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا موجب تشدید وضعیت نابسامان مسکن در شیراز و سایر شهر‌های کشور شده است، تاکید کرد : البته کاهش درآمد‌ها به ویژه صنوف و مشاغلی که با وقفه در فعالیت مواجه شدند را نباید نادیده گرفت.

فرماندار شیراز با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا خاطرنشان کرد: برابر با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مالکان مسکن مجاز به افزایش قرارداد‌های اجاره با افزایش حداکثر ٣٠ درصد در تهران، ٢٠ درصد در کلانشهر‌هایی مانند شیراز و ١۵ درصد در سایر شهر‌ها خواهند بود.

امیری تاکید کرد: براساس این مصوبه، مالکان و مشاوران املاک ملکف هستند که به صورت خودکار این میزان افزایش تعیین شده را تمدید کنند و تخلیه‌ای هم انجام نشود مگر اینکه ملک خراب شده باشد و محل اختلاف مالک و مستاجر شود.

فرماندار شیراز ادامه داد : در این مصوبه ابلاغ شده که اگر مالک قصد فروش داشته باشد مشروط به اجاره سند یا کد رهگیری فروش، می‌تواند از مستاجر تقاضای تخلیه به مدت دو ماه کند.

امیری با بیان اینکه نشست‌های مختلفی برگزار و ابعاد اجرای این موضوع بررسی شده است، عنوان کرد : اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا را به دفاتر مشاورین املاک از طریق فرمانداری ارسال کنیم تا مستاجر حقوق خود را بشناسد و مالک هم مطلع از دستور العمل‌ها باشد.

وی با اشاره به راه اندازی کمیته سازش در اتاق اصناف بیان کرد : کمیته ای تحت عنوان کمیته سازش با دو شعبه در اتاق اصناف شیراز تعریف شده و قبل از اینکه مشکل به مراجع قضایی ارسال شود، در این کمیته پیگیری شود.

فرماندار شیراز درخصوص این مصوبه دولت قابلیت اجرا دارد تاکید کرد : ورود به این بحث تبعات و حواشی‌های زیادی دارد، اما در راستای حمایت از مستاجرین به این موضوع ورود کرده‌ایم.

امیری تاکید کرد : مشاوران املاک حق ندارند معامله غیر رسمی انجام دهند و در صورت کشف تخلف، به جد برخورد خواهیم کرد.

وی در خصوص تعیین نرخ مسکن بر اساس منطقه اضافه کرد: اتحادیه مشاوران املاک شیراز پیشنهادی مبنی بر تعیین نرخ براساس منطقه بندی ارائه کرده‌اند که امید است این شاخص به زودی اجرایی می شود.