در چهارمین نشست تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز مطرح شد؛

شیراز در انتظار شکوفایی و رشد اقتصادی

بامداد خبر:چهارمین نشست تخصصی «توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز» با حضور شهردار شیراز، اعضای شورای شهر ، سرمایه گذاران برگزار شد و فعالان اقتصادی ، موانع سرمایه گذاری در این کلانشهر را بررسی کردند. دلاوری دبیرعلمی چهارمین نشست تخصصی کلانشهر شیراز هدف از برگزاری این نشست را بررسی موانع سرمایه گذاری و تسهیل روند سرمایه گذاری […]

بامداد خبر:چهارمین نشست تخصصی «توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز» با حضور شهردار شیراز، اعضای شورای شهر ، سرمایه گذاران برگزار شد و فعالان اقتصادی ، موانع سرمایه گذاری در این کلانشهر را بررسی کردند.

دلاوری دبیرعلمی چهارمین نشست تخصصی کلانشهر شیراز هدف از برگزاری این نشست را بررسی موانع سرمایه گذاری و تسهیل روند سرمایه گذاری در این کلانشهر عنوان کرد.دلاوری با بیان این که شرایط جهانی، شیوه نامه‌های ملی و تصمیم گیری‌های شهری بر روند سرمایه گذاری اثر دارد، اظهار داشت: همه کلانشهر‌های دنیا درپی جذب سرمایه گذار برای افزایش درآمد و توانمندسازی شهروندانشان هستند و ما باید تلاش کنیم که کلانشهر‌های ایران به ویژه کلانشهر شیراز با کلانشهر‌های دنیا در این زمینه رقابت کنند.

وی ادامه داد: در این نشست با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی، مشکلات سرمایه گذاری بررسی و برای برطرف کردن آن ها، راهکار ارائه می‌شود.
شیراز یک جهان شهر است.محمد حسن اسدی شهردار کلانشهر شیراز نیز در این نشست از حمایت سرمایه‌گذاران خبر داد و اعلام کرد: با توجه به شرایط بسیار سخت اقتصادی، به دنبال برگرداندن ثبات، امنیت و رضایت سرمایه‌گذاری به شهر شیراز هستیم چراکه این کلان‌شهر، شهر فرصت‌ها است.

اسدی همچنین هدف از برگزاری این نشست را بررسی نکات تخصصی سرمایه‌گذاری در شهر شیراز توسط اساتید، فعالان و متخصصان این حوزه بیان و خاطر نشان کرد: با همکاری شورای اسلامی شهر ۵۰ نفر از فعالان اقتصادی در مناطق شهر شیراز بازدید خواهند کرد و دو هفته یک نوبت مسئولان ارشد شورا و شهرداری در سازمان سرمایه‌گذاری مستقر می‌شوند تا مشکل سرمایه‌گذاران در شهر شیراز حل شود و با توجه به شرایط بسیار سخت اقتصادی، به دنبال برگرداندن ثبات، امنیت و رضایت سرمایه‌گذاری به شهر شیراز هستیم چراکه این کلان‌شهر، شهر فرصت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه نقش شهرداری‌ها به خصوص در کلان‌شهرها در این موضوع بسیار مهم و برجسته است ، اذعان داشت: چراکه کلان‌شهرها می‌توانند اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار دهند و نقش بعضی از شهرهای بزرگ نظیر توکیو، نیویورک و لندن با دارا بودن بازار بورس و عملکرد قوی نمونه در اقتصاد جهان گواه این موضوع است.

مقام ارشد شهری شیراز با بیان اینکه شیرازرا نه تنها یک کلان‌شهر بلکه جهان‌شهر می‌توان دانست، تصریح کرد: شیراز دارای ظرفیت و پتانسیل سرشاری بوده و اکنون شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) قطب الکترونیک، گردشگری و سلامت ایران محسوب می‌شود و در عرصه‌های دیگر نقش‌آفرین است.

اسدی با بیان اینکه شیراز قطب پزشکی ایران بوده و سالانه بیماران بسیاری را از سراسر جهان به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت درمان قرار می‌دهد، گفت: متخصصان بیمارستان فوق تخصصی پیوند اعضای ابوعلی سینا شیراز میزبان نهمین کنگره بین‌المللی پیوند اعضا هستند و وجود پزشکان متخصص تلاشگر نظیر دکتر ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران که به جان مردم در اولویت زندگی خود قرار دادند، در شهر شیرازی مایه افتخار و سربلندی است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما نقش کلان‌شهرها در اقتصاد ایران و جهان تعریف شده نیست، اظهار کرد: امروزه شهرداری‌ها با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند و با پرسش از شهرداران می‌توان دریافت که جمع‌آوری زباله، حمل و نقل و ۳۵۵ وظیفه دیگری که بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده نیازمند سرمایه و منابع مالی است.

اسدی با بیان اینکه تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های شهری در کل دنیا با اهمیت است، تاکید کرد: پروژه‌ها برای اجرا در شهرها بسیار گران و پر هزینه بوده و اجرای یک کیلومتر مترو حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و همینطور در شیراز روزی یک میلیون و ۵۰ تن زباله تولید می‌شوند که با محاسبه‌های جزئی می‌توان دریافت که اداره شهر بسیار گران است و در کشور هیچ مقامی در قوه مقننه و مجریه راه‌های تامین مالی هزینه‌ها را تعریف نکرده است.

شهردار شیراز تصریح کرد: امروز شهرداری‌ها با بحران‌های زیاد مواجه هستند اما در شهر شیراز با همت ۱۳ هزار پرسنل شهرداری و حمایت بی دریغ شورای شهر به همگان این نوید را می‌دهیم که تمام پروژه‌های شهری شیراز همزمان در حال کار است.

اسدی پروژه‌های شهری در دست اجرای شیراز را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: برخی‌ها تصور می‌کنند تنها پروژه‌های عمرانی مثل تقاطع و خیابان اجرا می‌شود درصورتی که پردیس سینمایی امین تارخ یکی از پروژه‌های شهرداری شیراز بود که اکنون با بهره‌برداری از آن تحول در سرانه فرهنگی شهر شیراز ایجاد شد همچنین بهره‌برداری از بازار پروتئین شیراز با ۴۵ هزار متر زیربنا باعث ساماندهی مشاغل ماهی و میگو فروشان می‌شود.
شهردار شیراز با اشاره به لوله‌گذاری دروازه قرآن شیراز، گفت: اتمام این پروژه ۳ ماه پیش‌بینی شده بود اما با کار شبانه‌روزی در کمتر از ۴۵ روز این پروژه برای جلوگیری از سیل در بالادست و ورودی شهر شیراز اجرا شد همچنین امروزه شهرداری شیراز عملیات اجرایی همزمان سه خط مترو را در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته ۲ همایش کشوری حوزه سرمایه‌گذاری در شهر شیراز برگزار شده است، گفت: امروز شاهد اجرای چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری شهر شیراز هستیم و در دو سال گذشته بودجه شهرداری شیراز از ۶ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان به ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که رشدی حدود ۴۰۰ درصدی از طریق سرمایه‌گذاری را داشته و در هیچ کلانشهری این رقم بودجه محقق نشده است.

اسدی از تسویه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بدهی شهرداری شیراز در سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته شهروندان شهر راز به شهرداری شیراز اعتماد کردند و سال گذشته ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مردم شیراز عوارض اخذ شد همچنین شهرداری شیراز به صورت شبانه‌روزی و بدون توقف در حال کار است از این رو در افق صد روز آینده و دهه فجر ۱۴۰۲ انقلاب اسلامی، ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید و ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه آغاز به کار خواهند کرد.

شهردار شیراز در بخشی از سخنان خود مردم شهر شیراز را عامل اعتبار این کلان‌شهر در بین جهانیان دانست و بر حفظ چهره ارزشمند شیراز تاکید کرد.

وی با اشاره بر لزوم فرهنگ‌سازی در سرمایه‌گذاری، گفت: پس از فرهنگ‌سازی، اعتمادسازی سرمایه‌گذاری رخ خواهد داد تا به ثبات امنیت اقتصادی برسیم از این‌رو مسئولان، مدیران و فعالان اقتصادی شهر شیراز باید تلاش کنند که شیراز بهشت سرمایه‌گذاری شود
رفع موانع و ایجاد فرصت برای سرمایه گذاری از اهداف مهم این نشست ها است
حمیدرضا اسماعیلی معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز در این نشست گفت: سلسله نشست های قبلی در راستای معرفی فرصت های سرمایه گذاری در شهر شیراز و رفع موانع سرمایه گذاری در این کلانشهر برگزار شد.
اسماعیلی با بیان اینکه بر اساس تصمیم مدیریت شهری و با تصویب شورای اسلامی شهر ، امروز چهارمین نشست تخصصی فرصت های گذاری شهر شیراز با موضوع ساز و کارهای تنوع بخشی به فرصت های سرمایه گذاری با تاکید بر فرصت های مولد برگزار شد، خاطر نشان کرد: سلسله نشست و همایش های قبل، دستاوردهای قابل قبولی برای مدیریت شهری به دنبال داشت که می توان به تحقق و انعقاد ۱۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ و همچنین انعقاد ۱۴ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در سال جاری اشاره کرد.
اسماعیلی اظهار امیدواری کرد: تلاش می شود تا با این اقدام بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهر شیراز در حوزه سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است تحقق یابد.
وی خاطر نشان کرد: برگزاری چنین سلسله نشست هایی در راستای رفع موانع سرمایه گذاری و فرصتی که مدیریت شهری برای سرمایه گذاری در شهر شیراز بوجود آورده است تا بتواند از پتانسیل بازار سرمایه در جهت رفع نیازهای شهری و ایجاد بسترهای کارشناسی شده در جهت تحقق اهداف و برنامه های مدیریت شهری گام بردارد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در پایان اضافه کرد: این سلسله نشست با توجه به فرصت هایی که سال جاری و سال گذشته بوجود آمده است، به فرصت های مولد اشاره کرد و امید است این نشست بیش از پیش بتواند به حضور موثر سرمایه گذاران در شهر شیراز و ایجاد بستر مناسب برای انعقاد فرصت های سرمایه گذاری کمک کند.
جذب صد در صدی تکلیف سرمایه گذاری در سال گذشته

علیرضا اسکندری رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر نیز در این نشست تخصصی گفت: در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز برگزاری نشست های متعدد سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفت.
اسکندری با اشاره به اهداف برگزاری این نشست ها اذعان داشت: شناسایی و احصا موانع و مشکلات بر سر راه سرمایه گذاری، شناسایی و احصا فرصت های بالقوه ای که در حوزه سرمایه گذاری شهر شیراز و برند سازی جهانی مسیر سرمایه گذاری شهر شیراز از جمله اهداف این نشست ها است.
این عضو شورای اسلامی شهر اظهار امیدواری کرد: تاکنون اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رقم خورده است که جذب صددرصدی تکلیف سرمایه گذاری در سال گذشته به رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان از جمله آنهاست.
اسکندری ادامه داد: این حجم از قرار داد سرمایه گذاری معادل بودجه مصوب شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۱ شهرداری شیراز بود.
وی تاکید کرد: این اقدام نشان از عزم راسخ مدیریت شهری و شورای شهر برای آبادانی شهر شیراز است.
اسکندری افزود: یکی از آسیب های جدی که در کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری به آن پرداخت شد موضوع عدم تنوع بسته ها و فرصت های مولود سرمایه گذاری بود که چهارمین دوره از نشست های سرمایه گذاری با موضوع تنوع بخشی به فرصت های سرمایه گذاری با تاکید بر فرصت های مولود تصویب شد.
وی تصریح کرد: چهارمین نشست در راستای تحقق شعار سال که از ابتدای سال جاری مقام معظم رهبری داشتند، بتوانیم از مسیر سرمایه گذاری این شعار را در شهر شیراز محقق کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: فرصت های مولود، مواردی است که می تواند رفاه اجتماعی را برای شهروندان شهر شیراز ایجاد کند و فرصت هایی که می تواند به رشد تولید، افرایش اشتغال پذیری و مهار تورم کمک کنند.
اسکندری خاطر نشان کرد: انتظار ما از برگزاری چنین نشست هایی آنست که از مسیرهای اقتصادی‌ به‌ شهر پایدار اقتصادی دست یابیم. چرا که تمام منفعت
آن برای مردم شهر شیراز است.

دولتمردان باید در کنار فعالان اقتصادی خصوصی حضور داشته باشند

محمد تقی تذروی نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در چهارمین نشست تخصصی توسعه سرمایه گذاری در شیراز با تاکید بر اینکه برای تحقق رشد پایدار اقتصاد صرفاً بخش خصوصی نمی‌تواند ایفای نقش کند، گفت: دولتمردان نیز باید در کنار فعالان اقتصادی خصوصی حضور داشته باشند.

تذروی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه در ادوار مختلف شورای شهر شیراز تامین منابع پایدار شهری و سرمایه‌گذاری بود که در سرلیست شعار کاندیداهای انتخابات شورا نیز قرار می‌گرفت، تاکید کرد: افزایش عوارض برای تامین منابع مالی و مدیریت شهر تا سقف خاصی ممکن است از این‌رو باید برای تامین مالی پروژه‌های شهرداری، جذب سرمایه را در نظر می‌گرفتیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: برای رسیدن به تامین منابع مالی، رشد پایدار اقتصادی باید در راس آن قرار بگیرد از این رو برای تحقق رشد پایدار اقتصاد صرفا بخش خصوصی نمی‌تواند ایفای نقش کند و دولتمردان نیز باید در کنار فعالان اقتصادی خصوصی حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه حلقه اتصال پیوند دولت و بخش خصوصی شهرداری‌ها هستند، اظهارکرد: در سطح شهر شیراز صرفا شهرداری مجری پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی است و در شورای ششم شورای شهر نشست‌های تخصصی مختلفی و هرآنچه که شهرداری نیاز داشت، در حوزه سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی برگزار کرد.

تذروی با بیان اینکه انتخاب شهردار با نگاه گردشگری و سرمایه‌گذاری جزو وعده انتخاباتی اعضای شورا بود، گفت: امروز به وعده خود عمل کردیم و شهرداری توسط اعضای شورای شهر انتخاب شد که با تجربه خود و پشتوانه سرمایه‌گذاران و اعتماد شهروندان نتایج خوبی را رقم زد از این‌رو امیدواریم قطار پیشرفت شهر شیراز دچار خلل نشود.

وی از حمایت تمام قد شورا از شهرداری شیراز برای پیشرفت و آبادانی شهر خبر داد و گفت: مصوباتی نظیر تصویب سند آسیب‌شناسی، شیوه‌های سرمایه‌گذاری و… تفویض اختیار پروژه‌ها به شهردار انجام شده تا رشد مثبت کلان‌شهر شیراز محقق شود بنابراین امروز شهرداری شیراز کمبود دستورالعمل و شیوه‌نامه ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان سخنان خود افزود: ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تکلیف شورای ششم شهر شیراز به شهرداری است که اکنون باتوجه به عملکرد شهرداری می‌توان گفت که فضا برای حضور سرمایه‌گذاران برای سودی سرشار و انجام پروژه‌های مورد نیاز مردم مهیا شده است.