یا بشنوید یا مجبور خواهید شد به شنیدن

واکاوی پدیده پیری جمعیت ایران و راه های برون رفت از آن

بامداد خبر: سالهاست پدیده پیری جمعیت ایران فریاد زده می شود تا جایی که رهبر انقلاب هم مرتبا تاکید فرمودند و پس از اصرار ایشان بود که طرح هایی برای جوان سازی جمعیت طراحی شد . به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر و به نقل از پایگاه خبری پگاه خبر ، فارغ از اینکه […]

بامداد خبر: سالهاست پدیده پیری جمعیت ایران فریاد زده می شود تا جایی که رهبر انقلاب هم مرتبا تاکید فرمودند و پس از اصرار ایشان بود که طرح هایی برای جوان سازی جمعیت طراحی شد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر و به نقل از پایگاه خبری پگاه خبر ، فارغ از اینکه طرح جوانسازی تا چه حد موثر و موفق بوده است که در جای خود بنظر می رسد چندان انفاق مهم و چشمگیری در افزایش رشد جمعیت نداشته و علیرغم برخی امتیازات ،نسل جوان اشتیاق زیادی به تولید مثل و فرزند آوری نشان نمی دهد .

در این یادداشت به دنبال طرح موضوع دیگری هستم که بطور خلاصه باید گفت: صدای پیری و پیرمردها و پیرزنان را بشنوید قبل از آنکه مجبور شوید .

افزایش سن جمعیت قابل توجهی ازمتولدین دهه ۳۰و ۴۰و حتی ۵۰ زنگ هشداری است برای برنامه ریزان در حوزه های اجتماعی و رفاهی که متاسفانه در این بخش حرکت موثری دیده نمی شود .

آنچه مسلم است دنیای پیری و‌کهنسالی نیازمند رسیدگی ها و مهیا کردن زمینه ای برای محافظت از این قشر شریف و بازمانده دهه های گذشته است که امروز گرد پیری و موی سپید بر چهره دارند .
سراهای سالمندان ،پارکهای متناسب و مراکز درمانی و پرستاری ،تربیت کادر پرستاری سالمندی ،تجهیزات درمانی ،روان درمانی ،تورهای گردشگری ،خودروهای مناسب برای حمل و نقل عمومی ،برخورداری بیمه ها از تجهیزات مورد نیاز سالمندان از دندان مصنوعی گرفته تا عینک و واکر تا موتورهای چهار چرخ ویلچر و معابر متناسب برای این قشر که به زودی جمعیتی میلیونی را تشکیل خواهند داد .

شاید و البته امیدوارم هر یک از مسولین محترم که احتمالا رنج خواندن این کلمات را تحمل می کنند در بیست سال آینده یک نفر از همین کهنسالان باشند . (انشاالله) ، پس تکرار می کنم صدای سالمندان را بشنوید قبل از آنکه مجبور به شنیدن شوید .

مبادا زمان فرا برسد و هیچ تدبیر و پیش بینی نداشته باشیم .راهکارهایی از جمله تسهیل و تشویق به ساخت و توسعه سرای سالمندان به ویژه در نقاط مناسب آب و هوایی ،مناسب سازی مسیرها و پیش بینی برای آینده، یک امر ضروری است که در این مقال با شما گفتم .
در پایان پیشنهاد می شود همانگونه که امور بانوان ،امور جوانان در ساختارهای اداری دیده شده است امور سالمندان برای طراحی و پایش اقدامات ایجاد گردد .

ابراهیم عباسی روزنامه نگار و فعال اجتماعی