جمال رازقی نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس

واحدهای صنایع غذایی مطابق با نیاز بازار کالا تولید کنند

بامداد خبر :جمال رازقی نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز گفت: از مشکلات عمده صنعت غذای کشور، صدوربخشنامه ها در مرکز است که کمترین نگاه کارشناسی در آنها لحاظ شده است . به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، وی یکی از این مشکلات را اخذ پروانه ساخت برای هر کالا […]

بامداد خبر :جمال رازقی نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز گفت: از مشکلات عمده صنعت غذای کشور، صدوربخشنامه ها در مرکز است که کمترین نگاه کارشناسی در آنها لحاظ شده است .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، وی یکی از این مشکلات را اخذ پروانه ساخت برای هر کالا عنوان کرد و افزود: در گذشته برای هر محصول یک بار پروانه ساخت گرفته می شد اما در ابلاغیه جدید سازمان غذا و دارو هر بار که محصول تولید می شود باید برای آن پروانه ساخت گرفت و هزینه ای پرداخته شود که این روند فشار مضاعف بر تولید است.
رازقی از دیگر مشکلات واحدهای صنایع غذایی را آزمایش ها و نمونه برداری ها از واحدهای تولیدی منایع غذایی عنوان و اضافه کرد: مشکلات دستگاه های نظارت بر مواد غذایی مانند استاندارد و سازمان غذا و دارو بر سر آزمایش ها و نمونه برداری ها سالهاست که وجود دارد و روز به روز وضعیت بدتر می شود و همتی برای رفع این مشکلات وجود ندارد.
وی اظهارداشت: به وضوع شاهد نگاه سلیقه ای در تفسیر ماده ۸ قانون مواد خوردنی و آشامیدنی در حوزه صنعت غذا هستیم و این موضوع موجب ایجاد بروکراسی در خود سازمان غذا و دارو و ایجاد هزینه بر دوش ذی نفعان این سازمان شده است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: وجود تفسیرها برای صدور چنین ابلاغیه ها وبخشنامه هایی توسط سازمان غذا و دارو در هیچ جای قانون وجود ندارد و این درحالی است که در سالی که با عنوان رشد تولید و مهار تورم نام گذاری شده است، صدور این گونه بخشنامه ها که خود بزرگترین مانع برای بخش تولید و تولید کننده است، حیرت آور است.
رازقی عنوان کرد: پراونه ساخت، کد رهگیری، بروکراسی های طولانی و زمان بر، نام گذاری کالاها و فعالیت دستگاه های موازی در حوزه صنعت غذا فشارها را بیش از پیش بر تولید کنندگان وارد کرده است درحالی که وظیفه سازمان غذا و دارو تنها بر تولید غذای سالم در حوزه صنعت غذا است.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی فعال در حوزه صنعت غذا قبول دارد که وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است اما متولی سلیقه جامعه نیست و این وزارتخانه باید اجازه دهد واحدهای صنایع غذایی با رعایت سلامت محور بودن کالاها؛ مطابق با نیاز بازار و قدرت خرید مردم کالا تولید و به بازار عرضه کنند.
همچنین در ادامه این جلسه ضمن پیگیری مصوبات جلسه قبل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، مباحث به صورت کارشناسی و موردی توسط بخش خصوصی اعلام و دکتر فرامرز خدائیان مدیر کل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به بیان سخنرانی و پاسخ پرداخت.
شصت و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس سه دستور جلسه بررسی الزام عدم صدور پروانه های ساخت به صورت تجمیعی در صنایع غذایی و تبدیلی، بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در خصوص کد IRC و ضرورت تفویض اختیار صدور آن به استان و بالا بودن نرخ تعرفه انجام آزمایش ها و شیوه اخذ آن با حضور مدیر کل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ، استاندار فارس، رئیس اتاق بازرگانی فارس، اعضای دولتی و بخش خصوصی شورای گفتگوی استان و همچنین مدیران کل دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.

در این جلسه پس از بحث و بررسی موارد زیر مصوب شد:
– طی جلسه ای با حضور دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اداره کل استاندارد و اتاق بازرگانی فارس موضوع الزام عدم صدور پروانه های ساخت به صورت تجمیعی در صنایع غذایی و تبدیلی تعیین تکلیف گردد.
– موضوع تفیض صدور کد IRC به استان ها پس از تکمیل زیرساخت ها تصویب گردید.
– دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز موضوع احیای شورای عالی غذا در استان را با دعوت از دستگاه های ذی ربط پیگیری نماید.
– موانع قانونی در حوزه غذا و دارو توسط انجمن صنایع غذایی و تبدیلی استان استخراج و جهت پیگیری موانع قانونی به هیات مقررات زدایی و دفتر مجمع نمایندگان استان ارسال گردد.
– اداره کل استاندارد استان موارد موازی کاری میان سازمان استاندارد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی به صورت گزارش جامع تهیه و جهت طرح در کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی به دبیرخانه شورای گفتگوی استان ارسال گردد.
– جلسه ای با حضور اداره کل استاندارد استان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان بازرسی استان و اتاق بازرگانی فارس برگزار و پذیرش نمونه برداری از واحدهای تولیدی جهت انجام آزمایش های مربوطه به عنوان استان پایلوت به دانشگاه علوم پزشکی بررسی و تفویض گردد.
– موضوع گرفتن یک بار گواهی حلال جهت محصولات و مواد اولیه سلامت محور از سازمان غذا و دارو مصوب شد.