تلفن همراه وسلامتی شما

گزارش دریافتی : در این عصر فناوری، دستگاه‌ها و ابزارهای الکترونیکی کنترل زندگی ما را در دست گرفته‌اند و دستگاه‌هایی مانند رایانه، لپ‌تاپ، مودم وای‌فای و تلفن همراه به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. ما به شدت نگران این هستیم که کار خود را آسان کنیم، زیرا اثرات مضر نامرئی تشعشعات ساطع شده […]

گزارش دریافتی : در این عصر فناوری، دستگاه‌ها و ابزارهای الکترونیکی کنترل زندگی ما را در دست گرفته‌اند و دستگاه‌هایی مانند رایانه، لپ‌تاپ، مودم وای‌فای و تلفن همراه به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. ما به شدت نگران این هستیم که کار خود را آسان کنیم، زیرا اثرات مضر نامرئی تشعشعات ساطع شده از این ابزارها را که بر ما و همچنین محیط ما تأثیر می گذارد نادیده می گیریم. تلفن همراه یک ابزار ارتباطی بسیار موثر در سبک زندگی پرمشغله امروزی به ویژه در کلان شهرها است امروزه محبوبیت تلفن های همراه به حدی است که یافتن شخصی که تلفن همراه نداشته باشد بسیار دشوار است.تنها تعداد کمی از ما می دانیم که هر چه بیشتر از تلفن همراه استفاده کنیم، بیشتر در معرض تشعشعات مضر تلفن همراه قرار می گیریم. تلفن های همراه به تولید میدان الکترومغناطیسی با فرکانس رادیویی معروف هستند که در همه جهات برای یافتن نزدیکترین ایستگاه ارسال می کند. بنابراین، اگر فردی از تلفن همراه استفاده می کند، برخی از امواج رادیویی به بدن او هدایت می شود که توسط بافت بدن جذب می شود و انرژی تولید شده توسط متابولیسم بدن بیشتر می شود. به همین دلیل، مطالعات زیادی برای تعیین عوارض تلفن همراه بر سلامت انسان انجام شده است. از طریق مطالعات نشان داده شده است که استفاده بیش از حد از تلفن همراه منجر به مشکلات سلامتی مانند تحریک پذیری، تکانشگری، درد دست یا گردن، سردرد و حتی کاهش بینایی و شنوایی می شود.

تلفن های همراه انرژی فرکانس رادیویی، نوعی تابش الکترومغناطیسی غیر یونیزه، منتشر می کنند که می تواند توسط بافت های نزدیک به تلفن جذب شود. میزان انرژی فرکانس رادیویی که کاربر تلفن همراه در معرض آن قرار می‌گیرد به عوامل بسیاری مانند فناوری تلفن، فاصله بین تلفن و کاربر، میزان و نوع استفاده از تلفن همراه و فاصله کاربر از دکل‌های تلفن همراه بستگی دارد.

در سال ۲۰۱۱، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) تشعشعات تلفن همراه را احتمالاً سرطان زا طبقه بندی کرد، به این معنی که “ممکن است خطر” سرطان زایی وجود داشته باشد، بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد استفاده طولانی مدت و سنگین از تلفن های همراه باید انجام شود.

در حالی که افزایش خطر ابتلا به تومورهای مغزی ناشی از استفاده از تلفن همراه ثابت نشده است، افزایش استفاده از تلفن همراه و کمبود داده برای استفاده از تلفن همراه در دوره های زمانی بیش از ۱۵ سال، تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از تلفن همراه و خطر ابتلا به سرطان مغز را ایجاب می کند. . به طور خاص، با محبوبیت اخیر استفاده از تلفن همراه در میان افراد جوان، و طول عمر بالقوه طولانی‌تر قرار گرفتن در معرض، WHO تحقیقات بیشتری را در مورد این گروه ترویج داده است و در حال حاضر در حال ارزیابی تأثیر سلامت میدان‌های RF بر روی تمام نقاط پایانی مورد مطالعه است. یک مطالعه کوهورت در دانمارک اطلاعات صورت‌حساب بیش از ۳۵۸۰۰۰ مشترک تلفن همراه را با داده‌های بروز تومور مغزی از ثبت سرطان دانمارک مرتبط کرد. آنالیزها هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و بروز گلیوما، مننژیوم یا نوروم آکوستیک پیدا نکردند.

انجمن سرطان آمریکا (ACS) بیان می‌کند که طبقه‌بندی IARC به این معنی است که ممکن است برخی خطرات مرتبط با سرطان وجود داشته باشد، اما شواهد به اندازه کافی قوی نیستند که علت آن در نظر گرفته شود و نیاز به بررسی بیشتر دارد. افرادی که نگران قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی هستند می توانند قرار گرفتن در معرض رادیویی خود را محدود کنند، از جمله استفاده از گوش و محدود کردن استفاده از تلفن همراه، به ویژه در میان کودکان.

کودکان نسبت به بزرگسالان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مغز از طریق تلفن همراه قرار دارند. سیستم عصبی آنها هنوز در حال توسعه است و بنابراین در برابر عواملی که ممکن است باعث سرطان شوند آسیب پذیرتر هستند.

دانشمندان اثرات نامطلوب سلامتی استفاده از تلفن همراه از جمله تغییر در فعالیت مغز، زمان واکنش و الگوهای خواب را گزارش کرده اند. مطالعات بیشتری برای تایید این یافته ها در حال انجام است. هنگامی که تلفن های همراه بسیار نزدیک به برخی وسایل پزشکی (از جمله ضربان ساز، دفیبریلاتورهای قابل کاشت و سمعک های خاص) استفاده می شود، امکان ایجاد تداخل در عملکرد آنها وجود دارد. همچنین احتمال تداخل بین سیگنال های تلفن همراه و وسایل الکترونیکی هواپیما وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که هنگام رانندگی به دلیل حواس‌پرتی، از تلفن‌های همراه (چه دستی و چه با کیت «هندزفری») خطر تصادف افزایش می‌یابد، یعنی حدود ۳ تا ۴ برابر بیشتر احتمال تصادف

حال باید بدانیم که تشعشعات موبایل دو اثر مضر دارد، یکی اثر حرارتی که هنگام صحبت طولانی مدت با تلفن روی گوش ما تاثیر می گذارد و دیگری اثر بیولوژیکی. همانطور که می دانیم سلول های بدن ما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و تشعشعات تلفن همراه این ارتباط را مختل می کند زیرا امواج بدن ما تصادفی هستند در حالی که تابش های مصنوعی سیستمیک هستند که عملکرد طبیعی بدن را مختل می کنند بنابراین سلول های بدن ما باید برای برقراری ارتباط بیشتر تلاش کنند. . همچنین از طریق مطالعات نشان داده شده است که بین استفاده زیاد از تلفن همراه و تحریک پذیری، علاوه بر سایر تغییرات روانی مانند عدم تمرکز، ارتباط وجود دارد.

تشعشعات الکترومغناطیسی منتشر شده توسط تلفن های همراه بر فعالیت عصبی که به دلیل اثر حرارتی ناشی از استفاده گسترده از تلفن های همراه تحت تأثیر قرار می گیرد، تأثیر می گذارد. حتی چندین اختلال در عملکرد مغز مانند بیماری پارکینسون یا بیماری آلزایمر با استفاده گسترده از تلفن همراه همراه است. همچنین تحقیقات و مطالعات انجام شده اثرات جانبی استفاده از تلفن همراه را بر اختلال در عملکرد شناختی کودکان و نوجوانان مشخص کرده است. کودکان و نوجوانانی که در مرحله رشد هستند نیز دارای رشد و تکامل سلول های عصبی و مغز هستند. مشاهده شد که افزایش قرار گرفتن در معرض پیامک و تماس های صوتی در کودکان منجر به تغییراتی در عملکرد شناختی می شود. چندین عارضه جانبی دیگر تلفن همراه در جوانان گزارش شده است مانند خستگی، سردرد، بی خوابی و عدم توانایی تمرکز.

برای کاهش عوارض جانبی موبایل ، باید خود را از استفاده بیش از حد از تلفن همراه و سایر ابزارهای بی سیم محدود کنیم. راه حل دیگر در کنار خود مهاری، استفاده از فناوری حفاظت در برابر اشعه برای محافظت از خود در برابر تشعشعات مضر تلفن همراه است.

اگر نگران هستید، می توانید قرار گرفتن در معرض تشعشعات RF را با موارد زیر کاهش دهید:

  • استفاده از تلفن ثابت در صورت وجود
  • کوتاه نگه داشتن تماس های تلفن همراه
  • با استفاده از کیت هندزفری
  • هنگام روشن بودن تلفن همراه خود را به بدن خود نزدیک نکنید

دستگاه ها را در حالت هواپیما روشن کنید

تلفن های همراه و تبلت ها با روشن شدن گیرنده فرکانس الکترومغناطیسی ساطع می کننداز آنجایی که ما معمولاً از این دستگاه‌ها برای مدت طولانی در نزدیکی بدن خود استفاده می‌کنیم، سطح قرار گرفتن در معرض خطر آن می‌تواند بسیار بالا باشد بنابراین، مهم است که آنها را در حالت هواپیما نگه دارید، خصوصا زمانی که آنها در اطراف کودکان هستند.به یاد داشته باشید که به کودکان و مراقبان نیز آموزش دهید که این دستگاه ها را در حالت هواپیما روشن کنند تا از وای فای و قرار گرفتن در معرض الکترومغناطیسی بکاهند

قبل از رفتن به رختخواب وای فای را خاموش کنید

همه باید هنگام خواب راحت بخوابند و سیگنال وای فای ممکن است با مغز در هنگام خواب تداخل داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از رفتن به رختخواب آن را خاموش کنید. این به بدن اجازه می دهد تا عمیق تر استراحت کند. با خاموش کردن آن در شب، به طور موثری نوردهی را تا ۳۳ درصد کاهش می دهید. (در کنار کاهش وای فای، بسیاری از کارشناسان امنیتی نیز توصیه می کنند اینترنت خود را در صورت عدم استفاده از آن خاموش کنید).

 

لیدا زینلی

لیدا زینلی/محقق و کارشناس تکنولوژی