دکترزینب امیری قنات سامان عضو هیات علمی تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی فارس

حفظ ذخیره ژنتیکی زنبورعسـل ایرانی با ارایه سویه “آرام” از سوی مرکز تحقیقات علوم دامی

بامداد خبر:دکترزینب امیری قنات سامان عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس از حفظ ذخیره ژنتیکی زنبورعسـل ایرانی با ارایه سویه “آرام” خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر،دکترزینب امیری قنات سامان عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاوورزی و منابع طبیعی فارس […]

بامداد خبر:دکترزینب امیری قنات سامان عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس از حفظ ذخیره ژنتیکی زنبورعسـل ایرانی با ارایه سویه “آرام” خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر،دکترزینب امیری قنات سامان عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاوورزی و منابع طبیعی فارس در گفت و گو با خبرنگار بامداد خبر با ذکر اینکه، ایران دارای رتبه چهـارم جهانـی در تولیـد عسـل در دنیا است واز این روی توسـعه کیفـی صنعـت زنبـورداری و افزایـش عملکـرد کلنیهـا ضـروری بود.وی گفت: اسـتفاده از نـژاد زنبورعسـل ایرانـی ضمـن حفـظ ذخیـره ژنتیکـی ارزشـمند آن سـبب بهبـود عملکـرد ایـن نـژاد از نظـر رفتـار تهاجمـی و تولیـد عسـل شده است. وی سـویه زنبـور عسـل »آرام ۹۷« را  اولیـن نـژاد اصلاح شـدۀ دام در کشـور برشمرد کـه بـه طـور رسـمی بـه ثبـت رسـیده اسـت . وی گفت : سـویه»آرام ۹۷« زنبـور عسـل حاصـل طـر ح کلان فنـاوری اصلاح نـژاد زنبورعسـل ایرانـی در طـی ۱۷ نسـل می باشـد.
دکترزینب امیری با بیان این که پتانسـیل اقتصـادی و اثربخشـی  و افزایـش عملکـرد کلنیهـا از نظر صفـات تولیدی و رفتاری و کاهـش تعـداد نیـش کلنیهـا: ۲۲ برابر کمتر شده است که کاهـش هزینه هـای تولیـد بـه دلیـل آرامـش زنبورهـا و بهبود کارآیی ۲ کیلوگرم در هر کلنی را از خود نشان داده است . وی همچنین از حفظ زنبورعسـل ایرانی به عنوان یکی از ارزشـمندترین ذخایر ژنتیکی کشـور وکاهش وابسـتگی صنعت زنبورداری به خار ج و پیشـگیری از خروج ارز از کشـور را از خصوصیات این طرح بر شمرد. وی با ذکر این که ملکه های مادری(بریدر) این نژاد به یکی از زنبورداران با سابقه جهت تکثر ملکه باکره داده شده است از عموم زنبورداران در بخش های سردسیر تر استان جهت خریداری و بهره مندی از خصوصیات ارزشمند این نژاد دعوت کرد.
وی با اعلام شماره تلفن آقای رحیمی بعنوان زنبوردان معین این طرح  ( ۰۹۳۸۹۷۵۵۸۷۷  ) گفت :علاقمندان می توانند در هفت روز آینده در زمان تولد ملکه ها ؛ در شهر شیراز جهت دریافت این ملکه ها و اصلاح نژاد زنبورستان خود اقدام کنند.