مدیرکل حمل‌ونقل وزارت کشوردراولین همایش دبیران شورای ترافیک کشور:

طرح جامع حمل‌ونقل یکپارچه در کلانشهرها اهمیت ویژه دارد

بامداد خبر:پوریا محمدیان یزدی در نخستین همایش دبیران شورای ترافیک کشور که به میزبانی استانداری فارس و شهرداری شیراز برگزار شد، گفت: بر اساس قانون مجلس در سال ۷۲، شورای عالی ترافیک شهرهای کشور ایجاد و در همان مصوبه مجلس، شورای ترافیک استان‌ها مطرح و سازوکار ما شکل گرفت و بعدها شورای ترافیک شهرستان شکل […]

بامداد خبر:پوریا محمدیان یزدی در نخستین همایش دبیران شورای ترافیک کشور که به میزبانی استانداری فارس و شهرداری شیراز برگزار شد، گفت: بر اساس قانون مجلس در سال ۷۲، شورای عالی ترافیک شهرهای کشور ایجاد و در همان مصوبه مجلس، شورای ترافیک استان‌ها مطرح و سازوکار ما شکل گرفت و بعدها شورای ترافیک شهرستان شکل می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، مدیرکل حمل‌ونقل وزارت کشور ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه سال ۹۶، در شهرهای بالای یک‌میلیون نفر شورای ترافیک کلان‌شهرها ایجاد شد و فرآیند راهبری ترافیک شهری از دهه ۷۰ در کشور طراحی‌شده است.

او اضافه کرد: استانداران رئیس شورای ترافیک استان‌ها هستند و همین ساختار در شهرستان، فرماندار و سپس معاون فرماندار در این حوزه کمک ما هست.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل ترافیک مصوباتی داریم که پشتوانه قانونی آن در مجلس وجود دارد.

محمدیان یزدی گفت: طرح‌های جامع حمل‌ونقل توسط شهرداری باید تهیه و در استان تصویب و سپس برای تصویب به شورای عالی ارسال شود و طرح جامع حمل‌ونقل یکپارچه هم در این میان مطرح‌شده است که در کلانشهرها دارای اهمیت ویژه است.

مدیرکل حمل‌ونقل وزارت کشور با بیان اینکه به معاون عمرانی استانداری‌ها اختیارات لازم را داده‌ایم تا نتایج را به ما اعلام کنند، بر تقویت نقش ستادی تأکید کرد.

به گفته این مقام مسوول در حوزه ترافیک؛ در این همایش بحث هوای پاک، طراحی راه‌های شهری، آخرین وضعیت رسیدگی به تخلفات و جریمه‌ها و افزایش پنج برابری جرائم رانندگی موردبررسی قرار می‌گیرد.

معاون عمرانی استانداری فارس عنوان کرد؛

لزوم ایجاد توأم مبانی نظری و پژوهشی در حوزه حمل‌ونقل/ فارس در حوزه راه، رتبه نخست استانی را دارد

معاون عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه این استان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی به‌عنوان استان اول کشور به شمار می‌رود، گفت: به ایجاد مبانی نظری و فعالیت‌های میدانی و پژوهشی به‌صورت توأم نیاز داریم.

 محمدرضا رضایی در نخستین همایش دبیران شورای ترافیک کشور که به میزبانی استانداری فارس و شهرداری شیراز برگزار شد، گفت: عوامل متعددی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نظیر میزان تلفات انسانی اولیه و ثانویه، اتلاف زمان فوق‌العاده، مصرف سوخت و نارسایی محیط‌ زیست و آسیب‌های روحی و روانی وجود دارد.
معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به وجود سالیانه بیش از ۳۰۰ هزار مصدوم در کشور ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد دراین‌بین، نقش انسان به‌تنهایی به‌اضافه نقش مشترک انسان و وسیله نقلیه ۶۰ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است و انسان و راه نیز عامل بیش از ۵۶ درصد تصادفات هستند.
به گفته او؛ بررسی‌ها حاکی از این است که رانندگی با وسیله نقلیه معیوب خسارت بالاتری از رانندگی در جاده معیوب دارد؛ چراکه همه جاده‌ها و حتی کوره‌راه‌ها دارای مشخصه هستند و مسئله جایی است که انسان‌ها خارج از معیار راه‌ها حرکت می‌کنند.
رضایی با اشاره به عوامل مؤثر دیگر در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: ضعف یا قوت قانون در حوزه حمل‌ونقل، ضعف یا قوت قانون در اجرا توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آیین‌نامه ایمنی، سبک زندگی شامل مدل‌های زندگی و جغرافیا و آب‌وهوا ازجمله این موارد است.
معاون عمرانی استانداری فارس افزود: هفته گذشته همایشی با معاونان عمرانی تمام استان‌های کشور برای ارائه آمار نوروزی داشتیم و به نظر می‌رسد در واکاوی علل پدیده‌ها باید ضعف‌های موجود رفع شوند.
او با اشاره به طول راه‌های استان‌ها گفت: فارس با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی به‌عنوان استان اول کشور به شمار می‌رود که معتقد به ایجاد مبانی نظری و فعالیت‌های میدانی و پژوهشی به‌صورت توأم هستیم؛ چراکه آنچه در میدان به آن عمل می‌شود، تئوری است که قبلاً به آن فکر کرده‌ایم.
رضایی بیان کرد: علاوه بر راه و جاده، عوامل دیگری در حوزه ترافیک نظیر قوانین، زیرساخت‌ها و فرهنگ ترافیک سهیم هستند که به طیف وسیعی از داده‌های حمل‌ونقل نیاز داریم و کمیسیون‌ها باید مقدمات اجرای مصوبات در حوزه حمل‌ونقل را ایجاد کنند‌.
معاون عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: برای نگهداری و بهسازی جاده‌ها مصوبات و بودجه‌هایی در نظر گرفته‌شده است که به بهبود ترافیک کمک می‌کند.
او با تأکید بر تبصره ۷ قانون بودجه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت این قانون جهت نوسازی حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر نقش مؤثری دارد و پیشنهاد ایجاد اداره کل مدیریت ترافیک اقدام خوبی است و نتایج مؤثری در پی دارد.
قائم‌مقام شهردار شیراز:
۵۰ درصد بودجه سال جاری شهرداری شیراز به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص دارد

آرش فرج زاده در نخستین همایش دبیران شورای ترافیک کشور که به میزبانی استانداری فارس و شهرداری شیراز برگزار شد، اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری این کلان‌شهر ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که بیش از ۵۰ درصد مرتبط با ترافیک است.

قائم‌مقام شهردار شیراز تصریح کرد: مدیریت استانی و شهری به حوزه ترافیک در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توجه ویژه‌ای دارند و شهرداری شیراز نیز در حال حاضر ارتباط ارزنده با پلیس راهور دارد.

او با اشاره به اینکه طرح جامع شورای ترافیک در کشور برای سال ۱۴۰۲ طرح خوبی است که نتایج خوبی در پی دارد، بیان کرد: باوجود حوزه هوشمندسازی، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مرکز کنترل ترافیک ما اقدامات خوبی انجام شده است.

فرج زاده گفت: در شیراز تقریباً ترافیک سنگین به‌جز برخی ساعات و مناطق نداریم و عملیات بزرگراه شهید سلیمانی در جهت حل مساله ترافیکی محدوده غربی شیراز در حال انجام است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز مطرح کرد؛
ایجاد فرصت استفاده شهروندان شیراز از موتورهای برقی با تلاش شهرداری این کلان‌شهر

هادی شه‌دوست شیرازی در نخستین همایش دبیران شورای ترافیک کشور که به میزبانی استانداری فارس و شهرداری شیراز برگزار شد، گفت: یکی از معضلات بزرگ کلانشهرها، بحث آلودگی و ایجاد هوای پاک اشت و در این راستا در شهرداری شیراز با مذاکراتی که با چندین شرکت به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای منعقد و موتورسیکلت‌های برقی را به شهروندان ارائه می‌دهیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به استفاده زیاد از موتورسیکلت‌های بنزینی که موجب ایجاد آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی می‌شود، افزود: در این همین راستا امروز شاهد انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری با یک شرکت دانش‌بنیان هستیم که در طی سه سال، سه هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را به شهروندان شیراز ارائه کنیم.

او با اشاره به نحوه پرداخت و تسهیلات گفت: ظرفیت برای پرداخت ۲۰، ۳۰ و ۳۵ درصد و اقساط بلندمدت برای شهروندان در این تفاهم دیده‌شده است.

شه‌دوست تصریح کرد: اگر اقبال خوبی در این حوزه ایجاد شود با شرکت‌های دیگر هم وارد مذاکره خواهیم شد و از ظرفیت سایر تولیدکنندگان داخلی هم بهره خواهیم برد.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری شیراز بیان کرد: اتفاق مهم برای ما این است که شهروندان این کلان‌شهر که همواره در حوزه‌های فرهنگی پیشگام بوده‌اند، از این ظرفیت به وجود آمده، استفاده بهینه کنند.

او‌ با اشاره به اینکه بخشی از استفاده‌ حوزه حمل‌ونقل در حوزه کار و مشاغل است، گفت: موتورسیکلت‌های برقی به شهروندان در این حوزه می‌توانند کمک کنند و برخی از دستگاه‌های اجرایی استان و کشور هم از این ظرفیت استفاده کرده‌اند.