با برداشت نمادین محصول جدید دانه روغنی کاملینا در مزرعه نوآوران همایجان؛

رویداد طبیعت محور جشن خرمن احیا شد

بامداد خبر:با حضور جمعی از اهالی روستای رودبال از توابع شهرستان سپیدان و با میزبانی مزرعه نوآوران همایجان جشن خرمن  در این روستا احیا شد. یه گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر،در این آیین که با حضور مسولان محلی و اهالی روستای رودبال و روستاهای اطراف برگزار شد ، اهالی با پوشش سنتی مردمان ایران […]

بامداد خبر:با حضور جمعی از اهالی روستای رودبال از توابع شهرستان سپیدان و با میزبانی مزرعه نوآوران همایجان جشن خرمن  در این روستا احیا شد.

یه گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر،در این آیین که با حضور مسولان محلی و اهالی روستای رودبال و روستاهای اطراف برگزار شد ، اهالی با پوشش سنتی مردمان ایران زمین که لباس آیینی مردم این سرزمین و خطه زاگرس است با خواندن دعای برداشت محصول و به شکل نمادین به برداشت دسته های خرمن محصول کاملینای مزرعه نوآوران پرداختند.

در این مراسم فرهاد صارم پور مدیر مزرعه نوآوران در خصوص کشت کاملینا در منطقه گفت:به دلیل کم آب بر بودن و قابلیت کشت در زمینهای دیم این محصول جایگزین مناسبی برای کشت محصولاتی چون گندم ،کلزا وکنجد است .وی خاطر نشان کرد این رویکرد علاوه بر کمک به استفاده بهینه از آب و خاک منطقه باعث ایجاد ثروت از زمینهاییی می شود که به دلیل نبود آب رها شده و از چرخه تولید ثروت خارج شده اند.

در این برنامه علی گزبلند ؛ گیاهپزشکی و مسوول تولید عسل های درمانی در مزرعه نوآوران با برند عسل مانی از امکان استفاده این محصول و کنجاله آن برای تولید مکمل های طیور بر اساس آنالیز اچ پی ال سی خبر داد و گفت، این محصول به دلیل برخوردار بودن از طیف کامل اسید های چرب “اومگا” نسبت به  دیگر عوامل مثل زیتون و کنجد می تواند در تولید محصولات جانبی نقش مناسبی در ایجاد زنجیره ارزش اقتصادی داشته باشد.

قابل ذکر است این برنامه با مدیریت مزرعه نوآوران همایجان و مدیریت فرهاد صارم پور و سرکار خانم فرشته فروغی مدیر گلخانه و نهالستان لهبید و مهدی معینی از نهالستان  معینی رودبال انجام شد.

رودبال از روستاهای هدف گردشگری و در فاصله ۴۰ کیلومتری شیراز و در دشت سپیدان واقع شده و از آب و هوای مناسب و مناظر دلپذیر بهره می برد.