قهوه ، خوب یا بد؟

 نوشیدن سه فنجان قهوه در روز بسته به کیفیت آن می تواند فواید سلامتی مثبتی داشته باشد. چای، نوشابه‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زای بدنام را به آن اضافه کنید ، از خواندن اینکه ۹۰ درصد ما هر روز به شکلی کافئین مصرف می‌کنیم، تعجب نخواهید کرد. آیا قهوه بد است؟ نه به طور کامل. تحقیقات اخیر نشان داده است […]

 نوشیدن سه فنجان قهوه در روز بسته به کیفیت آن می تواند فواید سلامتی مثبتی داشته باشد.

چای، نوشابه‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زای بدنام را به آن اضافه کنید ، از خواندن اینکه ۹۰ درصد ما هر روز به شکلی کافئین مصرف می‌کنیم، تعجب نخواهید کرد. آیا قهوه بد است؟ نه به طور کامل.

تحقیقات اخیر نشان داده است که قهوه به ویژه ممکن است به پیشگیری از بیماری هایی مانند سکته مغزی و برخی سرطان ها کمک کند، خطر پارکینسون و زوال عقل را کاهش دهد و تمرکز و حافظه ما را تقویت کند. مؤسسه ملی سلامت (NIH) به ما یادآوری می‌کند که تا حدودی به این دلیل است که دانه‌های قهوه دانه هستند و مانند همه دانه‌ها، آنها مملو از ترکیبات محافظ هستند.

والتر ویلت از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، در خبرنامه موسسه ملی بهداشت گفت: “قهوه مجموعه ای شگفت انگیز از ترکیبات فعال بیولوژیکی است.”

کافئین، یک محرک ملایم دارای فواید است

برای مثال، با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است . اما وقتی صحبت از کافئین به میان می آید، واقعاً می تواند چیزهای بسیار خوبی داشته باشد. کسانی که اثرات کمتر شناخته شده کافئین را مطالعه می کنند به مطالعاتی اشاره می کنند که نشان می دهد کافئین می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا ، دیابت و پوکی استخوان نگران کننده باشد. به علاوه، کافئین می تواند با برخی از داروهای رایج تداخل ضعیفی داشته باشد و می تواند بی خوابی، اضطراب و سوزش سر دل را بدتر کند.

اگر محتوای کافئین روی برچسب‌های مواد غذایی ذکر شده باشد، کار را آسان‌تر می‌کند، بنابراین می‌دانید که آیا از سطح ۳۰۰ میلی‌گرم فراتر رفته‌اید که به گفته بسیاری از کارشناسان بهداشت، مقداری مطمئن و متوسط ​​برای روز است  تقریباً به میزان ۳ فنجان قهوه، بسته به اینکه چقدر آن را دم می کنید.

قبل از اینکه قهوه ساز را روشن کنید که یک فنجان قهوه بنوشید مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

استیون مردیت، محقق فارماکولوژی رفتاری در دانشکده پزشکی جان هاپکینز می گوید: کافئین یک دارو است.

او می‌گوید در حالی که دوزهای کم تا متوسط ​​معمولاً بی‌خطر هستند، کافئین اعتیادآور است و مصرف‌کنندگان می‌توانند به آن وابسته شوند و ترک یا حتی کاهش آن برایشان مشکل باشد. (وابستگی به کافئین حتی به عنوان یک اختلال روانی جدید در سال جاری نامگذاری شد.) هر کسی که تا به حال قهوه یا چای را ترک کرده باشد می‌داند که می‌تواند باعث سردردهای شدید، گیجی ذهنی و خستگی برای چند روز شود تا بدن خود را تنظیم کند .

کافئین اضطراب را افزایش می دهد و الگوهای خواب را مختل می کند که منجر به چرخه معیوب خواب ناآرام می شود، با تکیه بر کافئین برای کمک به خستگی در طول روز و به دنبال آن بی خوابی بیشتر اتفاق می افتد.

کافئین با برخی از داروها ، از جمله داروهای تیروئید ، داروهای روانپزشکی و افسردگی ، آنتی بیوتیک Cipro و داروی سوزش سر دل تاگامت تداخل دارد .بر اساس تعدادی از مطالعات، سطح قند خون را افزایش می دهد و مدیریت انسولین را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دشوارتر می کند . همچنین می تواند کمی فشار خون را افزایش دهد . راب ون دام از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید: اگر در کنترل فشار خون یا دیابت خود مشکل دارید، تغییر مصرف بدون کافئین می‌تواند کمک کننده باشد.

مقدار کافئین در یک نوشیدنی قهوه متفاوت است:

  • اسپرسو رستوران (۱ اونس) ۴۰-۷۵ میلی گرم
  • قهوه فوری (۸ اونس) ۲۷-۱۷۳ میلی گرم
  • قهوه دم شده معمولی (۸ اونس) ۹۵-۲۰۰ میلی گرم
  • قهوه دم کرده مک دونالد (۱۶ اونس) ۱۰۰ میلی گرم
  • قهوه دم کرده استارباکس (۱۶ اونس) ۳۳۰ میلی گرم

لیندا ماسی، استاد بازنشسته تغذیه در واشنگتن می گوید : کافئین به طور بالقوه منجر به از دست دادن استخوان ستون فقرات در زنان یائسه می شود، اگر آنها معمولاً بیش از سه فنجان یا ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز بنوشند، اما در رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت نکنند. مدیر آزمایشگاه متابولیسم استخوان در دانشگاه تافتس در بوستون، اضافه می کند که یک زن مسن باید مطمئن شود که روزانه حداقل ۸۰۰ میلی گرم کلسیم از طریق غذا یا مکمل ها دریافت می کند تا اثر کافئین بر کلسیم را خنثی کند.

خود قهوه نیز می تواند معده شما را مختل کند. اگر مشکل رفلاکس اسید یا سوزش سر دل دارید، ممکن است قهوه و حتی چای برای شما مناسب نباشند.

اگر کلسترول بالایی دارید و نمی خواهید قهوه تاثیر منفی در میزان کلسترول شما داشته باشد باید از یک فیلتر کاغذی برای به دام انداختن کافستول استفاده کنید، ترکیبی در قهوه که سطح کلسترول LDL را افزایش می دهد.

اگر مستعد سوزش سر دل هستید، قهوه دوست شما نیست. قهوه بسیار اسیدی است و برای دستگاه گوارش تحریک کننده است. تغییر به قهوه بدون کافئین کمکی نمی کند: در واقع برخی تحقیقات نشان داده اند که بدون کافئین اسید معده را حتی بیشتر از قهوه کافئین دار افزایش می دهد. روش های دم کردن یا برشته کردن نیز تغییر نخواهد کرد. اجتناب از قهوه تنها راه حل است.

اگر رفلاکس اسید معده دارید، کافئین دوست شما نیست . به نظر می رسد کافئین با شل کردن عضله اسفنکتر که به طور معمول از حباب کردن اسید معده در مری جلوگیری می کند، مقصر اصلی است. مطالعات نشان داده است که قهوه بدون کافئین به میزان قابل توجهی اثر رفلاکس کمتری دارد.

ثابت شده است که کافئین در برابر بسیاری از مشکلات محافظت می کند. به گفته مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی NIH، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کسانی که مقدار زیادی قهوه می‌نوشند (اما نه بدون کافئین) به نظر می‌رسد چهار تا هشت برابر کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند و «این احتمال بیشتر است. ون دام می‌گوید که به دلیل کافئین بیشتر از هر ماده مغذی موجود در قهوه است.

ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد. مطالعه ای در دانشگاه فلوریدا در سال ۲۰۰۹ نشان داد که عادت کافئین در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی شما – سه تا پنج فنجان در روز از مواد با اکتان بالا، نه بدون کافئین – به نظر می رسد تا ۷۰ درصد خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را در ۷۰ سالگی کاهش می دهد. مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف منظم کافئین ممکن است به کاهش سرعت زوال شناختی در افراد مسن کمک کند.

قهوه خطر خودکشی را کاهش می دهد یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان داد کسانی که دو تا سه فنجان قهوه کافئین دار در روز می نوشند، خطر خودکشی را تا ۴۵ درصد کاهش می دهند – احتمالاً به این دلیل که اثر محرک کافئین به تقویت خلق و خوی افراد کمک می کند.

خطر ابتلا به سرطان های دهان را کاهش می دهد . افراد مسنی که روزانه چهار یا بیشتر فنجان ۸ اونس قهوه معمولی می نوشند، نصف کمتری در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان دهان و گلو هستند. بدون کافئین اثر ضعیف تری داشت، در حالی که هیچ محافظی با چای یافت نشد. قهوه خطر سکته مغزی را در زنان مسن کاهش می دهد.  زنان مسنی که روزانه بیش از یک فنجان قهوه کافئین دار می نوشند، ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.  جدا از کافئین، قهوه را می توان یک نوشیدنی سالم در نظر گرفت، با قضاوت بر اساس تحقیقات فراوان که نشان می دهد ممکن است در برابر انواع بیماری ها محافظت کند و به ما کمک کند طولانی تر زندگی کنیم. به خاطر داشته باشید که این مطالعات ارتباطی بین سلامتی بهتر و نوشیدن قهوه پیدا کردند، اما محققان هنوز دقیقاً علت این فواید را پیدا نکرده اند. به عنوان مثال، ممکن است قهوه‌نوش‌ها فعال‌تر و اجتماعی‌تر باشند. یا ممکن است یکی از بیش از ۱۰۰۰ ترکیبی که قهوه به طور طبیعی حاوی آن است سلامت ما را تقویت کند.

عمر طولانی تر بزرگترین مطالعه تا به امروز، یک پروژه مشترک در سال گذشته توسط موسسه ملی سرطان NIH که ۴۰۰۰۰۰ مرد و زن ۵۰ تا ۷۱ ساله را به مدت بیش از ۱۰ سال دنبال کرد، نشان داد که کسانی که به طور منظم قهوه می‌نوشیدند – چه بدون کافئین یا معمولی – خطر مرگ کلی نسبت به افراد غیر مشروب کمتر است. به ویژه، افرادی که قهوه می‌نوشیدند کمتر به دلیل بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های تنفسی، سکته مغزی، جراحات و تصادفات، دیابت و عفونت‌ها جان خود را از دست می‌دادند.محافظت در برابر تعدادی از سرطان ها. یک مرور کلی در سال ۲۰۱۰ از مطالعات عمده در مورد مصرف قهوه و سرطان توسط دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که یک ارتباط محافظتی قوی بین قهوه و سرطان آندومتر (رحم) و محافظت در برابر سرطان روده بزرگ وجود دارد. سایر مطالعات اخیر نشان داده اند که نوشیدن قهوه ممکن است از سرطان پروستات و کبد محافظت کند.کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲٫  «مطالعات در سراسر جهان به طور مداوم نشان می دهد که مصرف زیاد قهوه کافئین دار یا بدون کافئین با خطر کم دیابت نوع ۲ مرتبط است. این درست است حتی اگر قهوه ممکن است سطح گلوکز خون را در افراد مبتلا به دیابت، حداقل به صورت کوتاه مدت، افزایش دهد. توصیه او: مصرف بدون کافئین را تغییر دهید زیرا برخی تحقیقات نشان می دهد که تأثیر کمتری بر قند خون دارد.

همه چیز به شما مربوط است. واکنش افراد به کافئین متفاوت است. برخی می توانند شش فنجان قهوه در روز بنوشند و احساس خوبی داشته باشند، برخی دیگر باید تا ظهر به چای بدون کافئین یا گیاهی روی آورند وگرنه تمام شب بیدار خواهند بود.اگر نیاز دارید مصرف کافئین خود را کاهش دهید، این کار را به آرامی طی چند هفته انجام دهید و به تدریج بدون کافئین بیشتری را به دمنوش معمولی خود اضافه کنید. و فراموش نکنید: آن فنجان بزرگ برخی نوشابه ها و انرژی زاها و شکلات های مورد علاقه شما نیز حاوی کافئین هستند.

لیدا زینلی

لیدا زینلی/محقق و کارشناس تکنولوژی