کم خوابی می تواند به طور قابل توجهی بر شناخت تأثیر بگذارد؛

چگونه کمبود خواب ممکن است منجر به بیماری آلزایمر شود

بامداد خبر:بدون شک کم خوابی فکر کردن را سخت تر می کند. اکنون، دانشمندان بر این باورند که نخوابیدن کافی ممکن است به مرور زمان منجر به زوال عقل شود. به گزارش سرویس فناوری پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر؛ محققان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه کمبود خواب بر شناخت تأثیر می گذارد و […]

بامداد خبر:بدون شک کم خوابی فکر کردن را سخت تر می کند. اکنون، دانشمندان بر این باورند که نخوابیدن کافی ممکن است به مرور زمان منجر به زوال عقل شود.

به گزارش سرویس فناوری پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر؛ محققان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه کمبود خواب بر شناخت تأثیر می گذارد و حتی ممکن است منجر به بیماری آلزایمر شود.

یک مادر برای مراقبت از نوزادش خواب زیادی را از دست می دهد. حتی پس از یک شب کم خوابی، کنترل احساسات دشوارتر است و قطعاً فکر کردن سخت تر است.

اساتید عصب شناسی و محققان  خواب می گویند:اگر تمام شب را نخوابید، چیزی را که ما توجه می نامیم از دست می دهید. یعنی نمی توانید آگاهی و توجه را نیز حفظ کنید و بخش هایی از مغز شما شروع به اتصال نمی کند.” کم‌خوابی چقدر بر شناخت تأثیر می‌گذارد؟

دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا واقعاً بیخوابی می تواند منجر به بیماری آلزایمر، یک بیماری تخریب کننده عصبی و شایع ترین شکل زوال عقل شود یا خیر؟

دانشمندان خواب می گویند یک خواب عمیق با موج آهسته به معنای واقعی کلمه مغز شما را “تمیز” می کند.«آنچه در طول خواب موج آهسته اتفاق می‌افتد، به نظر می‌رسد کانال‌های مغزی باز می‌شوند و به مایع مغزی نخاعی اجازه بیشتری می‌دهدکه مغز شما را شستشو داده و مواد زائدی را که سلول‌های شما می‌سازند، شسته شوند، که ممکن است پیامدهای مهمی برای بیماری‌های عصبی داشته باشد زیرا سمی هستند. اگر به اندازه کافی خواب نداشته باشید، ضایعاتی که مغز شما تولید می کند ممکن است انباشته شوند. زباله های سمی شامل پروتئین هایی به نام بتا آمیلوئید هستند که به صورت پلاک ها جمع می شوند. پلاک های آمیلوئید از ویژگی های بیماری آلزایمر هستند.

دانشمندان خواب در اکثر نقاط دنیا در حال کار برای کشف رابطه بین خواب و زوال عقل هستند ومی گویند شما احتمالاً وقتی خواب هستید آمیلوئید را از مغز خود پاک می کنید، اما همانطور که مغز آمیلوئید می سازد، خواب را نیز به هم می ریزد.

چیزی که دانشمندان به آن مطمئن هستند، کمبود خواب بر شناخت تأثیر می گذارد – چه احساس مه آلود بودن صبح بعد از یک شب بی قرار، یا شاید از دست دادن تمام خاطرات سال ها بعد.

لیدا زینلی/محقق و کارشناس فناوری