با حضورجمعی از فرهیختگان فرهنگی و فعالان موسیقی قشقایی

کتاب مقدماتی آموزش ویولن قشقایی رونمایی شد

بامداد خبر:با حضور بانو سکینه کیانی همسر استاد بهمن بیگی و بانو افسانه جهانگیری خواننده  شهیر قشقایی و جمعی از فرهیختگان فرهنگی و فعالان موسیقی قشقایی، از کتاب مقدماتی آموزش ویولن قشقایی رونمایی شد به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، درنا کاظمی دوست، مسئول نشر( آی درنا) ناشر این کتاب با ذکر اینکه کتاب […]

بامداد خبر:با حضور بانو سکینه کیانی همسر استاد بهمن بیگی و بانو افسانه جهانگیری خواننده  شهیر قشقایی و جمعی از فرهیختگان فرهنگی و فعالان موسیقی قشقایی، از کتاب مقدماتی آموزش ویولن قشقایی رونمایی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، درنا کاظمی دوست، مسئول نشر( آی درنا) ناشر این کتاب با ذکر اینکه کتاب همراه با ارایه شیوه نوین کیو آر کد نشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است افزود، بیشتر کتاب های موسیقی همراه با دی وی دی آموزشی ارائه می‌شود اما این کتاب به شیوه نوین و در بستر وب با دسترسی کیو آر کد امکان دسترسی به فایل های همراه کتاب که شامل سلفژ و خوانش محتوای کتاب است را در هر کجای دنیا فراهم کرده است .
وی با ذکر اینکه بیش از ۴ ماه وقت صرف آماده‌سازی کتاب شده افزود آقای  مسلم روشن راد مولف کتاب کار تدوین متد ها و شیوه های آموزشی کتاب را هم بر عهده داشته اند.وی شمارگان کتاب در چاپ اول را هزار نسخه اعلام و افزود؛ در صورت استقبال مخاطب کتاب به مرحله چاپ های بعدی نیز خواهد رسید . وی این کتاب را شماره نخست یک مجموعه ۴ جلدی برشمرد و افزود ۳ شماره دیگر این مجموعه نیز به مرور چاپ و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مسلم روشن راد پژوهشگر موسیقی و مولف کتاب با ذکر اینکه موسیقی نواحی، خصوصا فارس و موسیقی ایل قشقایی این پتانسیل را دارد که به عنوان یک پایه مناسب برای گسترش گردشگری موسیقی استفاده شود. وی افزود متاسفانه به این موضوع کم پرداخته شده و نباید موسیقی فولک به حاشیه برده شود و باید جذابیت موسیقی یایی برای مخاطب و گردشگر فراهم شود .

وی گفت: من برای اینکه این شکل موسیقی را دارای چهار چوب مدون کنم تلاش ام را معطوف به ایجاد شیوه‌ای برای قابل درک و قابل ارائه کردن کتاب به مخاطب و گردشگر کردم که این کتاب حاصل این نگاه است.
این مولف حوزه موسیقی، با ذکر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد در این زمینه عمل کرد مناسبی نداشته و در این عرصه حضور کمرنگی داشته است از کار خوب بخش گردشگری تقدیر و خواهان حمایت دیگر ارگان های فرهنگی  از فعالیت‌های انجام شده در این حوزه شد.
این پژوهشگر موسیقی با ذکر اینکه شیراز پتانسیل معرفی و مطرح کردن این موسیقی به تمام دنیا را دارد گفت: کتاب دستور مقدماتی ویولن قشقایی یک شیوه عملی برای استفاده مخاطب خصوصاً گردشگر موسیقی خواهد بود.
وی با اشاره به نقش رسانه ها ، لزوم تدوین روز های مناسبت دار تقویمی در این حوزه برای معرفی موسیقی اقوام و نواحی در سطح کشور را خاطر نشان کرد.  وی با ذکر اینکه استان‌ها و شهرهای اطراف شیراز دارای جمعیت قشقایی هستند گفت:وجود جشنواره های موسیقی اقوام در قالب توریسم داخلی می‌تواند علاقه‌مندان به این موسیقی را به استان جذب و مایه گسترش موسیقی و گردشگری در استان شود ، اما پیش از آن لازم است  بر روی جنبه‌های جذابیت در این موسیقی کار شود و شرایط و زیربنای لازم برای  اجرای این برنامه‌ها فراهم شود که این کار از یک ارگان مثل سازمان گردشگری بر نمی آید و همه ارگانهای باید به چنین فرآیندی اقدام کنند تا انگیزه در این بخش ایجاد شود.  وی با ذکر اینکه؛حمایت های این حوزه باعث فعالیت هنرمندان و موسیقی دانان و رونق این این موضوع خواهد شد گفت: ایجاد انگیزه امروز خود یک علم است .
وی افزود ؛ در کشور امکان خاصی برای مولفان از جمله حوزه موسیقی در نظر گرفته نمی‌شود و این تا به این حد است که حتی یک سالن برای رونمایی کتاب یا اثر در اختیار ما قرار نمی گیرد .از طرف دیگر حمایت های روانی هم از این حرکت نمی شود اگرچه هنرمند واقعی نباید به این موارد فکر کند ولی انگیزه برای هنرمند و مولف مهم است. وی با ذکر اینکه این کتاب اولین کتاب آموزش مقدماتی ویولن قشقایی است گفت: کتاب کمانچه هم در راه است که تا ماه آینده چاپ و منتشر می‌شود.
وی در مورد قطعات موجود در کتاب به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر گفت : قطعات نوشته شده اگرچه بیش از این نیز وجود داشت اما متد استفاده شده در این کتاب  است که قابلیت معرفی این شکل از موسیقی را در دنیا ایجاد می کند.وی نت نویسی این کتاب را بر اساس استاندارد بین المللی ارزیابی کرد و گفت: اشعار کتاب به زبان ترکی سرایش شده و برای درک بهتر مفاهیم هرجا لازم بوده به کتاب‌های دیگر در این زمینه ارجاع داده شده است. این مولف حوزه موسیقی گفت:  بخش کیو آر کد لینک دسترسی به قطعات سلفژ و سرایش شده این کتاب ایجاد می کند  که مزایای زیاد در جهت اموزش موسیقی دارد و باعث می شود هر کس از هر فرهنگ و زبان بتواند به امکانات این بخش دسترسی داشته باشد و از آن به راحتی بهره گیرد.